Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Mistrz i Małgorzata

Kompozycja i struktura „Mistrza i Małgorzaty”

Autor: Ewa Petniak

Utwór dzieli się na dwie części: część pierwszą i drugą. Każda z nich składa się z rozdziałów, ale nie są one, w momencie rozpoczęcia kolejnej części, numerowane oddzielnie i od początku. Rozdziały są ułożone numerycznie, kolejno – od pierwszego do trzydziestego drugiego, zakończenie stanowi epilog, podsumowujący życie mieszkańców Moskwy już po opuszczeniu stolicy przez diabelską świtę.

Kilka rozdziałów poświęconych jest stylizowanej na opowieść biblijną o Jezusie i Piłacie, historii procesu i śmierci Jeszui Ha – Nocri. Są to rozdziały: drugi – Poncjusz Piłat, szesnasty – Kaźń, dwudziesty piąty – Jak procurator usiłował ocalić Judę z Kiriatu i dwudziesty szósty – Złożenie do grobu. Wymienione fragmenty nie wiążą się może bezpośrednio z prezentowanymi wypadkami w Moskwie z początków XX wieku, ale z pewnością je uzupełniają, tworząc logiczną całość i „ubarwiając” dzieło. Historia Ha – Nocri, podobnie, jak miłość mistrza i Małgorzaty są „równoległą” osią zdarzeń do wypadków moskiewskich, gdzie „działa” fantastyczna „kompania” Wolanda.

Ponadto bohaterowie powieści Bułhakowa, dzięki odpowiedniej narracji, (np. rozdział drugi to „opowieść” Wolanda, a dwudziesty piąty i dwudziesty szósty – to fragmenty powieści mistrza – konstrukcja „powieści w powieści”) biorą udział w tworzeniu fabuły. Świadczy to o niekonwencjonalnej strukturze Mistrza i Małgorzaty i dowodzi oryginalności samego Bułhakowa.

Szybki test:

Epilog poświęcony jest:
a) uwolnieniu Piłata
b) wędrówce mistrza i Małgorzaty po przestworzach
c) życiu mieszkańców Moskwy po opuszczeniu stolicy przez diabelską świtę
d) ukazaniu postaci Jeszui
Rozwiązanie

Rozdziałów poświęconych stylizowanej na opowieść biblijną o Jezusie i Piłacie jest:
a) 4
b) 3
c) 5
d) 6
Rozwiązanie

Rozdziały są ułożone numerycznie, kolejno – od pierwszego do:
a) dwudziestego szóstego
b) osiemnastego
c) trzydziestego drugiego
d) dwunastego
Rozwiązanie

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
Mistrz i Małgorzata – streszczenie szczegółowe
Mistrz i Małgorzata – streszczenie w pigułce
Czas i miejsce akcji „Mistrza i Małgorzaty”
Znaczenie tytułu i motta „Mistrza i Małgorzaty”
Główne wątki „Mistrza i Małgorzaty”
Świat przedstawiony w powieści „Mistrz i Małgorzata” – realizm i fantastyka
Michaił Bułhakow – życie i twórczość
Problematyka moralno – filozoficzna w „Mistrzu i Małgorzacie”
Obraz Moskwy lat trzydziestych XX wieku – w oparciu o powieść „Mistrz i Małgorzata”
Język „Mistrza i Małgorzaty”
„Mistrz i Małgorzata” jako arcydzieło literatury światowej
Polifoniczność narracji w powieści Bułhakowa
Kompozycja i struktura „Mistrza i Małgorzaty”
Problematyka władzy w „Mistrzu i Małgorzacie”
Historia Poncjusza Piłata i Jeszui Ha - Nocri
Historia miłości mistrza i Małgorzaty
„Mistrz i Małgorzata” jako parabola
„Powieść w powieści” na przykładzie „Mistrza i Małgorzaty”
Humor w „Mistrzu i Małgorzacie”
Twórczość Michaiła Bułhakowa
„Mistrz i Małgorzata” jako powieść wielogatunkowa
Nawiązania w „Mistrzu i Małgorzacie”
Motyw miłości w „Mistrzu i Małgorzacie”
Wybrane adaptacje „Mistrza i Małgorzaty”
Plan wydarzeń „Mistrza i Małgorzaty”
Najważniejsze cytaty „Mistrza i Małgorzaty”
Bibliografia




Bohaterowie
Małgorzata – charakterystyka postaci
Mistrz – charakterystyka postaci
Jeszua Ha-Nocri charakterystyka postaci
Wizja szatana (Woland) „Mistrza i Małgorzaty”
Piłat z Pontu – charakterystyka postaci
Charakterystyka bohaterów powieści mistrza
Charakterystyka gości z zaświatów - Woland i jego świta
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Mistrza i Małgorzaty”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies