Opowiadania Żeromskiego - opracowanie

Czas i miejsce akcji noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”

Akcja utworu rozgrywa się w końcowych dniach (lub ostatnich tygodniach) powstania styczniowego, czyli na jesieni 1864 roku.

Powstanie styczniowe wybuchÅ‚o w styczniu 1863 roku, a zakoÅ„czyÅ‚o siÄ™ jesieniÄ… roku nastÄ™pnego, przynoszÄ…c liczne represje, takie jak wywiezienia na SyberiÄ™ czy konfiskaty majÄ…tków. Choć byÅ‚o przygotowywane przez dÅ‚ugi czas, to wspomniana data zostaÅ‚a na trwaÅ‚e wpisana do polskiej historii w wyniku planowanego poboru (tzw. branki) oÅ›miu tysiÄ™cy rekrutów w szeregi carskiej armii. Choć wszyscy walczyli o wspólny cel – odzyskanie suwerennoÅ›ci narodu, to uksztaÅ‚towaÅ‚y siÄ™ dw... wiÄ™cej

* * *

Czas i miejsce akcji opowiadania „Doktor Piotr”

Akcja opowiadania rozgrywa się w latach 80. XIX wieku. Tłem historycznym są czasy po powstaniu styczniowym i reformie uwłaszczeniowej, jak również doskonale zarysowane początki kapitalistycznego rozwoju gospodarczego Polski (czego przykładem są losy i kariera Bijakowskiego).

Miejscem, w których rozgrywajÄ… siÄ™ wydarzenia, jest poÅ‚ożona w granicach zaboru rosyjskiego wieÅ› ZapÅ‚ocie. Wraz z głównymi bohaterami odwiedzamy w niej dwór Polichnowicza („Drzwi prowadzÄ…ce z ganku do sieni otwarÅ‚y siÄ™ znowu i przybysze wprowadzeni zostali do obszernego pokoju o bardzo niskiej powale. StaÅ‚o tam mnÃ... wiÄ™cej

* * *

Czas i miejsce akcji opowiadania „SiÅ‚aczka”

Akcja opowiadania rozgrywa się pod koniec XIX wieku w zaborze rosyjskim, a dokładniej w prowincjonalnym miasteczku Obrzydłówek.

W części poświęconej Bozowskiej, autor przenosi akcję do wsi, w której uczyła nauczycielka.... więcej

* * *

Geneza opowiadania „SiÅ‚aczka”

Opowiadanie Siłaczka, autorstwa Stefana Żeromskiego, pierwszy raz zostało opublikowane na łamach Głosu w 1891 roku (były to numery od 24 do 26).

Natychmiast po ukazaniu, staÅ‚o siÄ™ przyczynÄ… gorÄ…cych dyskusji, czego dowodem sÄ… sÅ‚owa ówczesnego krytyka, Antoniego Potockiego, które ukazaÅ‚y siÄ™ w 28 numerze „Tygodnia”: „Wkrótce po ukazaniu siÄ™ SiÅ‚aczki w tym samym «GÅ‚osie» wszczęła siÄ™ polemika o jej bohatera dr. Obareckiego z Obrzydłówka. Redakcja otrzymaÅ‚a mnóstwo listów z zapadÅ‚ych kÄ…tów prowincji, w których czytelnicy, stali i przygodni, już to... wiÄ™cej

* * *

Plan wydarzeÅ„ noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”

1. Przedstawienie działalności powstańca Antoniego Boryckiego (pseudonim Szymon Winrych).

2. Spotkanie walczącego z oddziałem Moskali.

3. Szczegółowe i brutalne przeszukanie wozu i stroju mężczyzny.

4. Bestialskie zamordowanie powstańca i konia.

5. Martwe ciało Winrycha i zwierzęcia przyczyną pojawienia się głodnych kruków i wron.

6. Mieszkaniec okolicznej wsi okrada nieboszczyka i przenosi jego zwłoki do rowu.... więcej

* * *

Plan wydarzeÅ„ opowiadania „Doktor Piotr”

1. Lektura listu otrzymanego od syna przez Dominika CedzynÄ™.

2. Dzieje Piotra Cedzyny, poznane z kart przysłanych do ojca:

· Wspomnienia dÅ‚ugich i ciężkich lat edukacji,
· Studia w Zurychu,
· Propozycja intratnej posady w Anglii.

3. Losy Dominika Cedzyny:

· Starania o doskonaÅ‚e wyksztaÅ‚cenie jedynaka,
· Praca u Teodora Bijakowskiego,
· Oszukiwanie chÅ‚opów w celu zdobycia funduszy na edukacjÄ™ Piotra.

4. Historia Teodora Bijakowskiego:

· DzieciÅ„stwo w biedzie i bezczynnoÅ›ci w rodzinie wÅ‚aÅ›ciciela skromnego szynku w Warszawie,
· Odmiana życia dziÄ™ki opiece bogatej staruszki,
· RozpoczÄ™cie edukacj... wiÄ™cej

* * *

Plan wydarzeÅ„ „SiÅ‚aczki”

1. Powrót Obareckiego do domu z gry w winta u proboszcza.

2. Ponowne popadnięcie w stan metafizyki i rozmyślania o dotychczasowym życiu.

3. Przybycie „chÅ‚opa” proszÄ…cego doktora o wizytÄ™ u chorej nauczycielki.

4. Dotarcie, mimo zamieci, do odległej wioski.

5. Rozpoznanie w chorej dawnej ukochanej.

6. Oczekiwanie na dostarczenie leku dla umierajÄ…cej i trwanie przy jej boku.

7. Wyjazd do Obrzydłówka w celu przywiezienia apteczki – ratunku dla StanisÅ‚awy Bozowskiej.

8. Powrót z medykamentami i ujrzenie martwej kobiety.

9. TÅ‚umaczenia parobka.

10. Pożegnanie z nieboszczką.

11. Powrót do Obrz... więcej

* * *

Kompozycja i struktura noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”

Tematem noweli Stefan Żeromski uczynił epizod z końcowych dni powstania styczniowego (przygnębiający jesienny krajobraz), a dokładniej bestialskie zamordowanie Szymona Winrych przez oddział Rosjan.

W tej noweli Stefan Żeromski, tak jak w całej swej twórczości, nałożył nacisk na opis przyrody, powierzając jej rolę milczącego komentatora obserwowanych zdarzeń oraz tworząc przy jej pomocy odpowiedni nastrój.

Scena ta składa się z trzech mniejszych jednostek treściowych. Każda z nich mogłaby być osobną nowelką, ponieważ stanowi odrębną całość.

Pierwsza opowiada o przyp... więcej

* * *

Kompozycja i struktura opowiadania „Doktor Piotr”

Choć wielu krytyków literatury po opublikowaniu przez Å»eromskiego OpowiadaÅ„ zarzucaÅ‚o mu rozwlekÅ‚ość i niezdecydowanie w wyborze głównego wÄ…tku, dla wielu jego nowelistyka jest wzorem mistrzostwa formy i kompozycji. Anna PopÅ‚awska pisze: „Rozbudowana problematyka, jakiej dotyczy opowiadanie, mogÅ‚aby wypeÅ‚nić powieść, a zostaÅ‚a pomieszczona w kilkustronicowej noweli. Nie ma wiÄ™c w utworze ani jednej niepotrzebnej sceny, każdy opis, sytuacja sÄ… konieczne i niezbÄ™dne”.

PrzyglÄ…dajÄ…c siÄ™ strukturze i kompozycji okoÅ‚o trzydziestostronicowego utworu, wnikliwy czytelnik zauważy wyraźny podziaÅ... wiÄ™cej

* * *

Kompozycja i struktura „SiÅ‚aczki”

Siłaczka jest nowelą, w której osią kompozycyjną jest śmierć Stanisławy Bozowskiej. Utwór jest dodatkowo wzbogacony zestawieniem dwóch kontrastowych postaci: Pawła Obareckiego oraz nauczycielki Stanisławy Bozowskiej. Dzieje życia dwójki bohaterów są przedstawione z dbałością o maksymalny realizm. W wielu punktach są do siebie podobne, ich drogi stykają się na przykład na spotkaniach u wspólnych znajomych, by potem całkowicie się rozdzielić.

Nowela to utwór epicki, opowieść o jednym zdarzeniu, które stanowi ośrodek kompozycyjny utworu.

Pisarz podziel... więcej

* * *

Impresjonizm, naturalizm i ekspresjonizm noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”

Impresjonizm to kierunek artystyczny, zapoczątkowany przez francuskich malarzy (Monet, Renoir, Degas, Manet), skąd pisarze zaadaptowali go na potrzeby literatury. Polega na zapisie ulotnych wrażeń z subiektywnego punktu odbiorcy. Rejestrował chwile ciągle zmieniającego się świata, wprowadzając technikę synestezji (łączenie ze sobą efektów dźwiękowych, kolorystycznych, zapachowych i dotykowych).

Impresjonizm odnajdujemy w noweli w opisach przyrody. Choć natura jest tam opowiedziana ruchem, barwami i dźwiękami, to jednak te fragmenty nie są kolorowe i przyjemne. Żeromski zastosował ten kie... więcej

* * *

Symbolizm noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”

Symbolizm odnajdujemy w części dotyczÄ…cej ataku wron na martwe ciaÅ‚o Szymona Winrycha i jego konia. Stefan Å»eromski w jednej ze scen, drastycznej i przypominajÄ…cej fragment horroru, okreÅ›liÅ‚ wrony mianem: „trupojadów (…) namiÄ™tnie odczuwajÄ…cych interesy wÅ‚asnego dzióba i żoÅ‚Ä…dka ”.

PrzypisujÄ…c im takie ludzkie cechy, jak „wielka rozwaga”, „takt”, stateczność, cierpliwość i dyplomacjÄ™, zastosowaÅ‚ personifikacjÄ™. Ptaki przekrzywiaÅ‚y gÅ‚owy, zastanawiaÅ‚y siÄ™ przez chwilÄ™, a potem zaatakowaÅ‚y ciaÅ‚o nieboszczyka. UpodobniÅ‚y siÄ™ do prze... wiÄ™cej

* * *

Problematyka noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”

1. Problematyka narodowa noweli

Nowela Å»eromskiego, bÄ™dÄ…ca symbolem beznadziejnej walki, opisuje epizod z ostatnich dni upadajÄ…cego zrywu niepodlegÅ‚oÅ›ciowego. Opowiada o wÄ™drówce zmÄ™czonego, zziÄ™bniÄ™tego, gÅ‚odnego i pozbawionego jakiegokolwiek wsparcia Szymona Winrycha – powstaÅ„ca usiÅ‚ujÄ…cego dostarczyć broÅ„ walczÄ…cym kolegom. DziÄ™ki stworzeniu tej postaci pisarz mógÅ‚ wyrazić swój stosunek do powstania styczniowego i przyczyn jego upadku.

Winrych prowadzi wiele wewnętrznych monologów, w których rozważa sytuację walczących, prorokuje skutki klęski (ma świadomość, że takowa nieuchr... więcej

* * *

Motywy literackie w noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”

Ciemnota i zacofanie chłopa

Żeromski przedstawił w noweli ciemnego, niewykształconego chłopa, któremu nieznane były takie uczucia, jak przynależność narodowa czy patriotyzm. Przypominał raczej maszynę, niewolnika. Człowiek, który ograbia Winrycha i umieszcza jego ciało w rowie, jest przykładem wieloletnich zaniedbań w edukacji i dbałości o rozwój warstw chłopskich.

Człowiek zachowujący się jak zwierzę

Zwierzęciem jest bezmyślny chłop, okradający powstańca z resztek odzienia, porozrywanego obuwia, z resztek człowieczeństwa. Nie należy jednak utożsamiać go z bestią, poniewa... więcej

* * *

Najważniejsze cytaty noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”

Winrych o powstaniu:

„Wszystko przeÅ‚ajdaczone (…) przegrane nie tylko do ostatniej nitki, ale do ostatniego westchnienia wolnego. Teraz dopiero wyleci na Å›wiat strach o wielkich Å›lepiach, ze stojÄ…cymi na Å‚bie wÅ‚osami i wypÄ™dzi z mysich nor wszystkich metafizyków reakcji i proroków ciemnoty. Czego dawniej nie ważyÅ‚by siÄ™ jeden drugiemu do ucha powiedzieć, to teraz bÄ™dÄ… opiewać heksametrem. Ile w czÅ‚owieku jest zbója i zdrajcy, tyle z niego wywlekÄ…, na widok publiczny uÅ‚ożą i ku czci oraz naÅ›ladowaniu podadzÄ…”

Poświęcenie i patriotyzm powstańca:

„Ale nie tak... wiÄ™cej

* * *

Problematyka opowiadania „Doktor Piotr”

Opowiadanie Stefana Żeromskiego, choć ubogie po względem objętości, niesie sobą ogromne pole interpretacyjne. Z kart Doktora Piotra dowiadujemy się o różnorodnych problemach moralnych, etycznych, poruszane są tam tematy społeczne, pisarz stosuje krytykę pozytywistycznych haseł.

1. Problematyka etyczno-moralna.

Jeżeli odłożymy Doktora Piotra po pierwszej lekturze, z pewnością na pytanie o problematykę poruszaną w utworze, odpowiemy: etyczno-moralna. Żeromski ukazał tam głęboki konflikt ojca i syna, którego przyczyną są różnice w życiowych planach zdeklasowanego szlachcica i miło... więcej

* * *

Dominik Cedzyna jako przykład losów zrujnowanej szlachty w końcu XIX wieku w Królestwie Polskim

Dominik Cedzyna jest zdeklasowanym i zubożaÅ‚ym szlachcicem, który w wyniku reformy uwÅ‚aszczeniowej i nadejÅ›cia ery kapitalizmu, nie potrafiÅ‚ odnaleźć siÄ™ w nowych realiach. Na swojej drodze spotkaÅ‚ Teodora Bijakowskiego – przedstawiciela nowej rzeczywistoÅ›ci. Inżynier zatrudniÅ‚ u siebie caÅ‚y czas starannie ubranego i elegancko wyglÄ…dajÄ…cego staruszka. PowierzaÅ‚ bohaterowi coraz odpowiedzialniejsze zadania, przez co byÅ‚y szlachcic mógÅ‚ przyczynić siÄ™ do budowania „nowego Å›wiata”.

Dominik wraz z majątkiem i pozycją społeczną nie stracił dumy i przekonania o wyższości swego p... więcej

* * *

Konflikt miÄ™dzy ojcem a synem w „Doktorze Piotrze

Motyw konfliktu miedzy rodzicami a dziećmi czÄ™sto wystÄ™puje w polskiej literaturze. Wystarczy wspomnieć takie tytuÅ‚y, jak „Moralność Pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej czy „ChÅ‚opów” Reymonta. Również i Stefan Å»eromski pokusiÅ‚ siÄ™ o opisanie sporu miÄ™dzy spokrewnionymi osobami, bohaterami opowiadania „Doktor Piotr” - Dominikiem i Piotrem Cedzynami. Dramat i tragizm tego konfliktu ujawnia siÄ™ w kulminacyjnym punkcie utworu.

Piotr to jedyne dziecko, cała radość życia Dominika. Choć byli spokrewnieni różnili się definitywnie. Z jednej strony cechowały ich inn... więcej

* * *

„Doktor Piotr” - nowela czy opowiadanie?

Choć w Doktorze Piotrze Żeromski zachował jedność miejsca i czasu, akcja właściwa rozgrywa się między dwiema osobami, a główny wątek został wyodrębniony, co przemawiałoby za zaklasyfikowaniem utworu w obręb noweli, to jednak taki element, jak retrospektywne fragmenty z drugiej części przemawiają za zaklasyfikowaniem go do opowiadań, charakteryzujących się otwartą formą i dotknięciem wielu tematów i problemów, takich jak społeczno-ekonomiczne realia życia w XIX wieku.

W Poetyce Adama Kulawika czytamy: „Nazwa gatunku pochodzi z wÅ‚oskiego novella i oznac... wiÄ™cej

* * *

Motywy literackie w opowiadaniu „Doktor Piotr”

Konflikt pokoleń

W noweli skonfliktowanymi postaciami sÄ… ojciec i syn – jej główni bohaterowie. Dominik Cedzyna nie akceptuje drogi życiowej, jakÄ… zamierza iść jego jedynak, czyli kariery naukowej zamiast prowadzenia majÄ…tku. Z kolei Piotr nie czuje, tak jak jego rodzic – przywiÄ…zania do ziemi, obciążenia szlacheckim pochodzeniem. Mężczyźni nie potrafiÄ… siÄ™ porozumieć i żyjÄ… z daleka od siebie, choć bardzo siÄ™ kochajÄ….

Konflikt etyczny

W kulminacyjnej scenie utworu ujawnia się konflikt etyczny. Gdy Piotr dowiaduje się, że pieniądze, które przez cztery lata zagranicznych studió... więcej

* * *

Najważniejsze cytaty opowiadania „Doktor Piotr”

„Gdy nadeszÅ‚a wiosna, u podnóża góry, noszÄ…cej w mowie gminu nazwÄ™ „ÅšwiÅ„skiej krzywdy”, buchaÅ‚y wielkie kÅ‚Ä™by dymu. Przyparty do zbocza góry olbrzymi cylinder szachtowego wapiennika wyrzucaÅ‚ w mokre mgÅ‚y snopy iskier” – przejawy nadchodzÄ…cej ery kapitalizmu.

Ekspresjonistyczny opis przyrody, bÄ™dÄ…cy symbolem nadchodzÄ…cej katastrofy: „Po upÅ‚ywie kilku dni i nocy siarczyÅ›cie mroźnych, nastaÅ‚a odwilż. ZnikÅ‚a cudna przejrzystość przestrzeni; opadÅ‚y delikatne pyÅ‚ki mrozu koÅ‚yszÄ…c siÄ™ nad twardymi jak kamieÅ„ pokÅ‚adami Å›niegu; zginÄ…Å‚ szron, różow... wiÄ™cej

* * *

Narracja „SiÅ‚aczki”

Narrator w noweli jest wyraźnie obecny, wielokrotne komentujÄ…c postÄ™powanie i wybory dwójki głównych bohaterów, charakteryzujÄ…c postaci w sposób bezpoÅ›redni, a nawet ironiczny, czego przykÅ‚adem może być cytat umieszczony na poczÄ…tku utworu, gdy podmiot mówiÄ…cy opowiada z ironiÄ… o sytuacji w prowincjonalnym miasteczku: „WiadomÄ… jest rzeczÄ…, że czÅ‚owiek kultury, wyrzucony 'przez pÄ™d odÅ›rodkowy niedostatku z ogniska życia umysÅ‚owego do Klwowa, KurozwÄ™k lub - jak doktór Obarecki - do Obrzydłówka, podlega z upÅ‚ywem czasu, wskutek dżdżów jesiennych, braku Å›rodków komunikacji i absol... wiÄ™cej

* * *

Altruizm czy konformizm w „SiÅ‚aczce” Å»eromskiego

Siłaczka stawia wiele pytań, wśród których na uwagę zasługuje to dotyczące rozterek inteligenta końca XIX wieku: czy należy być wiernym szlachetnym ideom społecznym i poświęcić prywatne życie, czy raczej dbać jedynie o własne potrzeby, odkładając na bok szczytne hasła. Jednoznaczna odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna.

Altruizm to potrzeba pomagania innym, bez nastawienia na nagrody i korzyści materialne.

Stasia Bozowska poświeciła życie na szerzenie oświaty wśród najbiedniejszych i niewykształconym mas, nie otrzymując za to żadnych gratyfikacji finansowych, lecz po... więcej

* * *

Motywy literackie w „SiÅ‚aczce”

Heroizm i altruizm

Altruizm to potrzeba pomagania innym, bez nastawienia na nagrody i korzyści materialne.

Heroizm i altruizm charakteryzują postać Stanisławy Bozowskiej, która bezinteresownie poświęciła się służbie innym. Zrezygnowała z życia w wielkim mieście, z przebywania w środowisku studenckim, opuściła przyjaciół i przeniosła się na wieś, by szerzyć wiedzę wśród najbiedniejszych.

Konformizm

Konformizm to postawa przejawiająca się w postępowaniu jednostki ściśle podporządkowanej normom i wzorom narzuconym przez grupę. Konformista dostosowuje zachowa... więcej

* * *

Najważniejsze cytaty w „SiÅ‚aczce”

„Na rozbrzmiewajÄ…ce po artykuÅ‚ach szukanie «prawdy jasnego promienia i nowych, nieodkrytych dróg» zapatrywaÅ‚ siÄ™ w poczÄ…tkach umierania z goryczÄ…, żalem, zawiÅ›ciÄ…, nastÄ™pnie – z ostrożnoÅ›ciÄ… czÅ‚owieka majÄ…cego pewien zasób doÅ›wiadczenia, później z niedowierzaniem…” – stosunek doktora Obareckiego do pozytywistycznych haseÅ‚.

„NiemÄ…dra byÅ‚aÅ›? Tak żyć nie tylko nie można, ale i nie warto. Z życia nie zrobisz jakiegoÅ› jednego speÅ‚nienia obowiÄ…zku; zjedzÄ… ciÄ™ idioci, odprowadzÄ… na powrozie do stada, a jeÅ›li siÄ™ im oprzesz w imiÄ™ swych gÅ‚upic... wiÄ™cej

* * *

Krytyczne opinie o „Opowiadaniach” Stefana Å»eromskiego

Antoni Potocki „TydzieÅ„” 1895, nr 28:

„Wkrótce po ukazaniu siÄ™ SiÅ‚aczki w tym samym «GÅ‚osie» wszczęła siÄ™ polemika o jej bohatera dr. Obareckiego z Obrzydłówka. Redakcja otrzymaÅ‚a mnóstwo listów z zapadÅ‚ych kÄ…tów prowincji, w których czytelnicy, stali i przygodni, już to napadali na Obareckiego, już to wymyÅ›lali na swój wÅ‚asny «Obrzydłówek», tj. Kozienice, Grójec, Kutno lub inny Pacanów. «Obrzydłówek» staÅ‚ siÄ™ w sferze mÅ‚odej, rozjeżdżajÄ…cej siÄ™ z uniwersytetów inteligencji synonimem zapadÅ‚ej, prowincjonalnej dziury, a dr Obar... wiÄ™cej

* * *

Bibliografia

1. Hutnikiewicz A., Problematyka form kompozycyjnych w sztuce pisarskiej Å»eromskiego, „PamiÄ™tnik Literacki” 1965, z. 1.

2. Hutnikiewicz A., Stefan Żeromski, Warszawa 1991.

3. Hutnikiewicz A., Żeromski i naturalizm, Toruń 1956.

4. Jakubowski J., Stefan Żeromski, Warszawa 1974.

5. Jakubowski J., Żeromski Stefan, w: Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 2, warszaw 1984.

6. Kulawik A., Poetyka, Kraków 1997.

7. Nowacka T., Streszczenia problematyka lektury szkoły średniej Młoda Polska, Warszawa 2000.

8. Pękała B., Żeromskiego świat ... więcej

* * *

Problematyka „SiÅ‚aczki”

Siłaczka jest opowieścią o tak uniwersalnych sprawach, jak dążenie do celu czy uleganie przeciwnościom losu. Poznajemy z jej kart takie postawy, jak altruizm, heroizm, poświęcenie, czy całkiem inne: konformizm, ugodowość.

W swej kilkunastostronicowej noweli Stefan Żeromski przedstawił historię dwojga młodych ludzi, których losy zetknęły się w czasach studenckich, by skrzyżować się po kilku latach w momencie śmierci jednego z bohaterów.

W części retrospektywnej poznajemy Stasię Bozowską i Pawła Obareckiego sprzed kilku lat. Ona była wówczas siedemnastoletnią, żywą i ambit... więcej

* * *



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies