Między nami nic nie było - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Pozytywizm

Między nami nic nie było - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Adam Asnyk swój liryk „MiÄ™dzy nami nic nie byÅ‚o” napisaÅ‚, jak informuje dopisek na koÅ„cu wiersza, 5 kwietnia 1870. Utwór ukazaÅ‚ siÄ™ w zbiorze „Publiczność i poeci”, sześć lat później.

„Jednego serca! tak maÅ‚o, / Jednego serca trzeba mi na ziemi, / Co by przy moim miÅ‚oÅ›ciÄ… zadrżaÅ‚o”, „MiÅ‚ość jest jak cieÅ„ czÅ‚owieka, / kiedy jÄ… gonisz ona ucieka”, „MiÅ‚ość jest piÄ™knÄ… bez wÄ…tpienia rzeczÄ…, / lecz trzeba, żeby miaÅ‚a twarz czÅ‚owieczÄ…” - jedne z najpiÄ™kniejszych polskich sentencji o miÅ‚oÅ›ci należą do „poety czasów niepoetyckich”, czyli Adama Asnyka. Stworzenie niezapomnianych aforyzmów oraz maksym byÅ‚o skutkiem nie szczęśliwych zwiÄ…zków, lecz ciÄ…gÅ‚ego niespeÅ‚nienia, towarzyszÄ…cego poecie w poszukiwaniu prawdziwego uczucia.

Dla peÅ‚nego zrozumienia najpiÄ™kniejszego i najbardziej znanego wiersza miÅ‚osnego z dorobku Asnyka należy przytoczyć kilka znanych faktów z biografii artysty, które w sposób bezpoÅ›redni wpÅ‚ynęły na charakter liryku „MiÄ™dzy nami nic nie byÅ‚o”. Po nieudanych próbach uÅ‚ożenia sobie życia z WaleriÄ… NawrockÄ… oraz z ZofiÄ… RomanowiczównÄ…, poeta nawiÄ…zaÅ‚ romans z AnielÄ… GrudziÅ„skÄ…, kobietÄ… poznanÄ… w czasie pobytu na kuracji w Krynicy i Szczawnicy. Zakochany bez pamiÄ™ci i niestety bez wzajemnoÅ›ci, napisaÅ‚ wówczas wiersze takie, jak „Gdybym byÅ‚ mÅ‚odszy”, „Karmelkowy wiersz”, „Z podróży Dunajcem”, „Ach jak mi smutno”, „Serenada”, „Marzenie poranne”, „Rezydencja” oraz „MiÄ™dzy nami nic nie byÅ‚o”.

W liczącym piętnaście linijek wierszu podmiot liryczny rozwija tytułowe podsumowanie swojego związku z kobietą. Posługując się pierwszą osobą liczby pojedynczej sprawia, iż jego deklaracja jest wiarygodna, a czytelnik nie ma podstaw, by nie wierzyć w platoniczny charakter jego kontaktów:
„MiÄ™dzy nami nic nie byÅ‚o!
Żadnych zwierzeń, wyznań żadnych,
Nic nas z sobą nie łączyło
Prócz wiosennych marzeÅ„ zdradnych”.
Pierwsze trzy wersy utworu stanowiÄ… wstÄ™p do linijek opisujÄ…cych relacjÄ™ podmiotu oraz jego „znajomej”. Poza „wiosennymi marzeniami zdradnymi”, bohaterów Å‚Ä…czyÅ‚y jeszcze „wonie, barwy i blaski”, unoszÄ…ce siÄ™ „w przestrzeni”, „szumiÄ…cy Å›piew lasków” i Å›wieża zieleÅ„ Å‚Ä…k. Nie Å‚Ä…czyÅ‚o ich nic:
„Prócz tych kaskad i potoków
Zraszających każdy parów,
Prócz girlandy tęcz, obłoków,
Prócz natury słodkich czarów;

Prócz tych wspólnych, jasnych zdrojów,
Z których serce zachwyt piło,
Prócz pierwiosnków i powojów
MiÄ™dzy nami nic nie byÅ‚o!”.

Mimo tytuÅ‚owej deklaracji, powtórzonej potem w pierwszym i ostatnim wersie utworu (budowa klamrowa), przywoÅ‚ane miÄ™dzy nimi argumenty wcale nie Å›wiadczÄ… o braku uczuć podmiotu lirycznego do niedawnej partnerki. Jest wrÄ™cz przeciwnie – gdyby nie darzyÅ‚ kobiety uczuciem, nigdy nie zapamiÄ™taÅ‚by snutych razem „wiosennych marzeÅ„”, nie potrafiÅ‚by przywoÅ‚ać w pamiÄ™ci „woni, barw i blasków”, które unosiÅ‚y siÄ™ w powietrzy, gdy razem leżeli na zielonej Å‚Ä…ce, ocienieni „szumiÄ…cym (…) laskiem”. O gÅ‚Ä™bokoÅ›ci uczucia, jakim podmiot darzyÅ‚ kobietÄ™, Å›wiadczÄ… także inne wspomnienia wspólnie spÄ™dzonych chwil (wycieczki nad rzekÄ™, wpatrywanie siÄ™ w niebo). W kontekÅ›cie caÅ‚ego utworu finalne powtórzenie sformuÅ‚owania „miÄ™dzy nami nic nie byÅ‚o” nabiera ironicznego wymiaru.

Inna interpretacja liryku autorstwo otwierajÄ…cego jÄ… stwierdzenia przypisuje kochance podmiotu. Gdy ona chÅ‚odno podsumowuje ich relacjÄ™ jako „nic”, on stara siÄ™ przypomnieć jej wspólne chwile i przekonać, że obcowanie z naturÄ…, przebywanie poÅ›ród „szumiÄ…cych Å›piewem lasków / I tej Å›wieżej Å‚Ä…k zieleni”, podziwianie cudów przyrody („girlandy tÄ™cz”, „obÅ‚oków”, „jasnych zdrojów, pierwiosnków i powojów”) potrafi bardziej poÅ‚Ä…czyć ludzi, niż wzniosÅ‚e obietnice i patetyczne wyznania miÅ‚osne.

Zobacz inne artykuły:

Asnyk Adam
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka
Limba - interpretacja i analiza
Limba - wiadomości wstępne
Daremne żale - interpretacja i analiza
Między nami nic nie było - interpretacja
Do młodych - interpretacja
Do młodych - wiadomosci wstępne

Konopnicka Maria
Rota – analiza i interpretacja
O Wrześni - interpretacja i analiza
O Wrześni - geneza
Wolny najmita - analiza
Wolny najmita - interpretacja

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies