Limba - wiadomości wstępne ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Pozytywizm

Limba - wiadomości wstępne

Autor: Karolina Marlêga

Jednym z mniej znanych, acz ważnych motywów literackich jest trop drzewa, obecny zarówno w starożytnej mitologii, jak i we współczesnej poezji. Symbol drzewa jest głęboko zakorzeniony w naszej kulturze oraz podświadomości.

Motyw drzewa

Utwory, wpisujące się do kanonu poruszających ten roślinny motyw, to m.in.:

  • „Mitologia”;

  • Biblia (drzewo dobra i zÅ‚a);

  • „Pieśń o Rolandzie”;

  • „Boska komedia” Dante Alighieri;

  • „Na lipÄ™” Jana Kochanowskiego;

  • „Burza” Williama Szekspira;

  • „Laura i Filon” oraz „Do Justyny” Franciszka KarpiÅ„skiego;

  • „Alegoria”, „DÄ…b i dynia” oraz „DÄ…b i maÅ‚e drzewka” Ignacego Krasickiego;

  • „Król olch” oraz „Cierpienia mÅ‚odego Wertera” Johanna Goethe'go;

  • „Åšwitezianka” oraz „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza;

  • „Balladyna” oraz „Beniowski” Juliusza SÅ‚owackiego;

  • „W Weronie” Cypriana Kamila Norwida;

  • „Nad Niemnem” oraz „Gloria victis” Elizy Orzeszkowej;

  • „Ogniem i mieczem” Henryka Sienkiewicza;

  • „ChÅ‚opi” WÅ‚adysÅ‚awa StanisÅ‚awa Reymonta;

  • „Limba” Adama Asnyka;

  • „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” oraz „Akordy jesienne” Jana Kasprowicza;

  • „Ludzie bezdomni” Stefana Å»eromskiego;

  • „Napój cienisty”, cykl „Postacie” oraz „Spojrzystość” BolesÅ‚awa LeÅ›miana;

  • „Wysokie drzewa” Leopolda Staffa;

  • „Brzezina” JarosÅ‚awa Iwaszkiewicza;

  • „MaÅ‚y książę” Antoine'a Saint-Exupery;

  • „Rzeź brzóz” Kazimiery IÅ‚Å‚akowniczówny;

  • „Drzewa” oraz „ByÅ‚eÅ› jak wielkie starte drzewo...” Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego;

  • „Gdzie sosna wielka” Adama Ważyka;

  • „Brzoza” oraz „DÄ…b” WÅ‚adysÅ‚awa Broniewskiego;

  • „Dlaczego nie drzewem” Haliny PoÅ›wiatowskiej;

  • „Drzewa nie wierzÄ…ce” oraz „Drzewa” Jana Twardowskiego.
Drzewa stały się także inspiracją do sformułowania wielu uniwersalnych sentencji o życiu, ludziach, świecie, śmierci, przemijaniu:

„Drzewo jest manifestacjÄ… żywej rzeczywistoÅ›ci życia, które siÄ™ periodycznie odradza” - Mircea Eliade, rumuÅ„ski religioznawca, indolog, filozof kultury, a także eseista i pisarz.

„Drzewo jest zaklÄ™ciem, które wyzwala magiÄ™ ogrodu”
- dr Małgorzata Szafrańska.

„Drzewa nie sÄ… zieleniÄ…: to nasi starsi bracia unieruchomieni, dawne plemiÄ™ pokryte sierÅ›ciÄ…, peÅ‚ne wilgoci, obrosÅ‚e rogami. (…) Kiedy drzewo zmienia siÄ™ w zwyczajnÄ… rzecz, w użyteczny lub zdobiÄ…cy przedmiot, choć niegdyÅ› byÅ‚o siedzibÄ… siÅ‚ nadprzyrodzonych, widzialnym Å›ladem boskoÅ›ci, nie da siÄ™ go już uratować” - wÅ‚oski eseista Guido Ceronetti.

„DziÄ™ki drzewom można odczuć „ducha miejsca”, który „wyrasta z duchowoÅ›ci rosnÄ…cych w tym miejscu drzew. (...) Zadrzewione zaczynamy wtedy rozumieć podobnie jak zaludnione. Poruszamy siÄ™ wÅ›ród drzew i sÅ‚yszymy ich szum tak, jakbyÅ›my sÅ‚uchali opowiadania z dawnych czasów” - Jan Rylke, profesor, artysta malarz, performer, specjalista w dziedzinie sztuki ogrodowej.

„Z czÅ‚owiekiem jest wszakże jak z drzewem. Im bardziej dąży ku wysokoÅ›ciom i jasnoÅ›ciom, tym silniej jego korzenie ciÄ…gnÄ… ku ziemi, w dół, w ciemność, gÅ‚Ä™biÄ™: w zÅ‚o (…) Gdybym chciaÅ‚ oburÄ…cz potrzÄ…snąć tym drzewem, nie potrafiÅ‚bym tego uczynić. Ale wiatr, którego nie widzimy, drÄ™czy je i gnie, w którÄ… chce stronÄ™. Najgorzej drÄ™czÄ… nas i gnÄ… niewidzialne rÄ™ce” - Fryderyk Nietzsche, „To rzekÅ‚ Zaratustra” („Mowy Zaratustry: O drzewie w górach”).

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Asnyk Adam
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka
Limba - interpretacja i analiza
Limba - wiadomości wstępne
Daremne żale - interpretacja i analiza
Między nami nic nie było - interpretacja
Do młodych - interpretacja
Do młodych - wiadomosci wstępne

Konopnicka Maria
Rota – analiza i interpretacja
O Wrześni - interpretacja i analiza
O Wrześni - geneza
Wolny najmita - analiza
Wolny najmita - interpretacja

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies