Snuć miłość - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Snuć miłość - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Zaliczany do grona liryków lozaÅ„skich wiersz „Snuć miÅ‚ość’ Adama Mickiewicza oscyluje – jak wskazuje sam tytuÅ‚ – wokół uniwersalnej tematyki jednego z najpiÄ™kniejszych ludzkich uczuć. Marian Stala, autor opracowania dzieÅ‚a romantycznego wieszcza, trafnie podkreÅ›la głównÄ… problematykÄ™ wiersza: „LozaÅ„skie wiersze Mickiewicza wskazujÄ… drogÄ™, której poczÄ…tkiem jest doÅ›wiadczenie pustki, kresem zaÅ› – perspektywa nowej, napeÅ‚nionej sensem egzystencji. W tak pojÄ™tej duchowo-cielesnej wÄ™drówce pojawiajÄ… siÄ™ także (…) sÅ‚owa o miÅ‚oÅ›ci”.

Ciekawostką jest fakt, iż rękopis jednego z najpiękniejszych, lecz niestety najmniej znanych wierszy Mickiewicza traktujących o miłości nie wskazywał na liryczną tematykę i poetyckie obrazy, nakreślone przez autora.

CzesÅ‚aw Zgorzelski w swoim artykule „O sztuce lirycznej Mickiewicza („Zeszyty Naukowe KUL”, 1959, nr 1) przybliża wyglÄ…d manuskryptu tekstu „Snuć miÅ‚ość”: „Zapis poety pospieszny, z wielu bÅ‚Ä™dami, z opuszczeniami liter i z innymi znieksztaÅ‚ceniami słów, jest brulionem w niektórych swych partiach trudnym do odczytania; zwÅ‚aszcza tam, gdzie pismo pokryte jest plamami atramentowymi (...); pochodzÄ… one z przekreÅ›leÅ„ tekstu wpisanego na poprzedniej stronicy (...) i z powodu zamkniÄ™cia notatnika, zanim wysechÅ‚ atrament zapisu”.

W zaledwie 12 wersach Mickiewiczowi udaÅ‚o siÄ™ stworzyć wÅ‚asnÄ… definicjÄ™ miÅ‚oÅ›ci. W pierwszej, wydzielonej graficznie części podmiot liryczny tworzy szereg zestawieÅ„ i porównaÅ„ tytuÅ‚owego uczucia z zachowaniem owadów czy poetyckimi obrazami Å›wiata, podejmujÄ…c próbÄ™ poetyckiego przedstawienia, skÄ…d pochodzi miÅ‚ość i jak „promieniuje”.

Wieszcz przyjmuje pozÄ™ doÅ›wiadczonego obserwatora, który wyrobiÅ‚ sobie poglÄ…d i chce siÄ™ nim podzielić z odbiorcÄ…. Autor w mistrzowski sposób opisuje moment narodzin w sercu czÅ‚owieka uczucia oraz wylicza sposoby, jak należy „snuć miÅ‚ość”, czyli kochać:
Snuć miÅ‚ość, jak jedwabnik nić wnÄ™trzem swym snuje”.
Pierwsza strategia polega na sugerowaniu siÄ™ czÅ‚owieka zachowaniem jedwabnika. Kochać należy wÅ‚aÅ›nie tak, jak czyni to owad, który spokojnie przÄ™dzie nić w kokonie z wÅ‚asnych trzewi – niespiesznie, lecz stanowczo. Metaforyczny sens tego porównania jest jasny: miÅ‚ość rodzi siÄ™ w ludzkim wnÄ™trzu, lecz należy siÄ™ niÄ… dzielić „na zewnÄ…trz”, nieustannie obdarowywać kogoÅ› innego.

„Pochodzenie miÅ‚oÅ›ci z wnÄ™trza, z serca sprawia, że zyskuje ona rys indywidualny, osobisty, okreÅ›lony przez tego, kto okazaÅ‚ siÄ™ zdolny, by kochać. Jest to zarazem wskazanie jej rangi – skoro pochodzi z wnÄ™trza, z centrum, jej znaczenie jest niebagatelne” (D. PolaÅ„czyk, „Poezje Adama Mickiewicza – cz. II”, Lublin).

Formalna wyrazistość tej dotykajÄ…cej setna sprawy analogii zostaÅ‚a osiÄ…gniÄ™ta dziÄ™ki siÄ™gniÄ™ciu przez Mickiewicza po zabiegi fonetyczne, czyli zastosowanie spółgÅ‚osek szczelinowych („s”, „Å›”, „w”, „rz”) i zwarto-szczelinowych („ć”) oraz zmiÄ™kczonych półotwartych „m” („miÅ‚ość”) oraz „n” („nić”). Celowe byÅ‚o także spiÄ™trzenie w metaforze samogÅ‚osek, przez co wers nabraÅ‚ „miÄ™kkoÅ›ci” i sprawiÅ‚, że czytelnik zaczÄ…Å‚ myÅ›leć o miÅ‚oÅ›ci jak o czynnoÅ›ci, który „snuje siÄ™” niczym jedwabna nić.

Drugi wers tekstu niesie kolejną radę dla odbiorcy od autora i kolejny poetycki obraz. Zdaniem Mickiewicza, miłość należy:
„Lać jÄ… z serca, jak źródÅ‚o wodÄ™ z wnÄ™trza leje”.

CzÅ‚owiek powinien obdarowywać szczerym uczuciem innych ludzi, niczym źródÅ‚o udostÄ™pnia spragnionym wodÄ™. Motywy akwatyczne sÄ… bardzo popularne literaturze. Pierwsze wzmianki o wodzie pojawiÅ‚y siÄ™ już w „Biblii”, gdzie już w „Starym Testamencie” na poczÄ…tku czytamy, że „Duch Boży unosiÅ‚ siÄ™ nad wodami”. Z kolei w „Nowym Testamencie” woda pojawia siÄ™ jako symbol siÅ‚y, Jezus mówi o „wodzie życia”.

strona:    1    2    3    4    5    6  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies