Bajdary - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Bajdary - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Sonet „Bajdary” swojÄ… tematykÄ… nawiÄ…zuje w pewien sposób do sonetów morskich („Cisza morska”, „Å»egluga”, „Burza”). MajÄ…c w pamiÄ™ci podróżnika, którego mÄ™czy „hydra wspomnieÅ„”, kiedy wokół panuje spokój. Wówczas jego serce i rozum nieubÅ‚aganie atakowane sÄ… przez wspomnienia z ojczyzny. Jedynym lekiem na wyzbycie siÄ™ przytÅ‚aczajÄ…cej tÄ™sknoty jest oddanie siÄ™ bez reszty jakiemuÅ› ekscytujÄ…cemu, przerażajÄ…cemu przeżyciu. Na statku byÅ‚ to sztorm, na lÄ…dzie może być to na przykÅ‚ad jazda konna.

W pierwszej strofie „Bajdarów” widzimy podmiot liryczny galopujÄ…cy na rumaku. Podobnie jak w przypadku „Burzy” mamy do czynienia tu z dynamicznym opisem uzyskanym za pomocÄ… krótkich, rwanych zdaÅ„:
„Lasy. doliny, gÅ‚azy, w kolei, w natÅ‚oku
U nóg mych pÅ‚ynÄ…, ginÄ…, jak fale potoku”.

Szaleńcza jazda ma jasno określony cel:
„ChcÄ™ odurzyć siÄ™, upić tym wirem obrazów”.
Podmiot liryczny za wszelką cenę pragnie odwrócić uwagę umysłu i serca od tęsknoty za Litwą, dlatego musi pędzić na złamanie karku, nie bacząc na bezpieczeństwo. Oddając się pędowi, podnosząc sobie poziom adrenaliny we krwi ma nadzieję, że choć na chwilę zapomni o bliskich, o rodzinie, o ukochanej, o ulubionych miejscach, o dawnym życiu w ojczyźnie.

Na krótką chwilę udaje mu się osiągnąć ten cel. Jednak koń nie jest w stanie galopować bez końca. Kiedy zwierze się zmęczyło, a świat pogrążył się ciemnościach wieczoru, krajobraz Krymu szybko zaczął przypominać podmiotowi lirycznemu litewskie lasy, doliny i głazy.

Nadeszła noc, lecz bohater nie może usnąć. Nie wiedząc, co ma ze sobą zrobić, biegnie na plażę, by rzucić się w morską otchłań. Morze jest niespokojne i ciemne. Nie dowiadujemy się, czy kąpiel przyniosła pożądany efekt. Opuszczamy bohatera, gdy w jego kierunku zmierza wielka, czarna fala, która niebawem rozbije się na jego głowie. Podmiot liryczny wyraża swoje pragnienie:
„Czekam, aż myÅ›l, jak łódka wirami krÄ™cona,
ZbÅ‚Ä…ka siÄ™ i na chwilÄ™ w niepamięć pogrąży”.
Na warstwę artystyczną utworu składają się przede wszystkim porównania, epitety i metafory. Szczególną rolę odgrywają porównania. Pierwsze z nich (poprzedzone wyliczeniem) ma na celu ukazanie pędu jeźdźca, u którego stóp wszystko rozmywa się pod wpływem szaleńczego pędu:
„Lasy. doliny, gÅ‚azy, w kolei, w natÅ‚oku
U nóg mych pÅ‚ynÄ…, ginÄ…, jak fale potoku”.

Kolejne porównanie (zawierające to samo wyliczenie, co poprzednio) wskazuje stan emocjonalny podmiotu lirycznego, który gdziekolwiek nie spojrzy, widzi ukochaną Litwę:
„Jak w rozbitym źwierciedle, tak w mym spiekÅ‚ym oku
SnujÄ… siÄ™ mary lasów i dolin, i gÅ‚azów”.

Trzecie porównanie zostaÅ‚o już przytoczone przy interpretacji utworu. Zestawia ono myÅ›li pogrążajÄ…ce siÄ™ w niepamięć z idÄ…cÄ… na dno łódkÄ…. Jest ono o tyle interesujÄ…ce, iż odnosi siÄ™ do treÅ›ci sonetu „Burza”, w którym widzimy okrÄ™t zmagajÄ…cy siÄ™ z bezlitosnym sztormem. Dla jednych pasażerów jest to prawdziwa katastrofa, a dla jednego pielgrzyma ukojenie skoÅ‚atanego serca i możliwość odwrócenia uwagi rozumu od tÄ™sknoty za LitwÄ…. JeÅ›li chodzi o epitety, to możemy wyliczyć: „spieniony rumak”, „rozbite zwierciadÅ‚o”, „spiekÅ‚e oko”, „morskie Å‚ona”, „czarny, wydÄ™ty baÅ‚wan.

„Bajdary” to kolejny trzynastozgÅ‚oskowiec w „Sonetach krymskich”. Utwór podzielony jest na dwie kwartyny – strofy czterowersowe, oraz dwie tercyny – strofy trójwersowe. Dwie pierwsze zwrotki majÄ… charakter opisowy, a schemat ich rymów można przedstawić zapisem ABBA. W tercynach o treÅ›ci refleksyjnej, mamy do czynienia z ukÅ‚adem rymów opartych na zapisie CDC, DCD.

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies