Biografia Sławomira Mrożka ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango

Biografia Sławomira Mrożka

Autor: Karolina Marlêga

SÅ‚awomir Mrożek urodziÅ‚ siÄ™ 29 czerwca 1930 roku w BorzÄ™cinie, niewielkim miasteczku, nieopodal Krakowa. O swojej mÅ‚odoÅ›ci mówiÅ‚: „Moje dojrzewanie miÄ™dzy dziewiÄ…tym a piÄ™tnastym rokiem życia to wojna, panowanie siÅ‚y zbrojnej; moja mÅ‚odość – to doÅ›wiadczenie powolnego lecz nieubÅ‚aganego miażdżenia osobowoÅ›ci przez siÅ‚y polityczne reżimu totalitarnego”. Jako student nie wytrzymaÅ‚ dÅ‚ugo na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej i postanowiÅ‚ przenieść siÄ™ na AkademiÄ™ Sztuk PiÄ™knych. Jednak po krótkim czasie caÅ‚kowicie zrezygnowaÅ‚ ze studiów.

Po raz pierwszy daÅ‚ siÄ™ poznać szerokiej publicznoÅ›ci w roku 1950 jako rysownik satyryczny w krakowskich tygodnikach i dziennikach. W 1953 roku ukazaÅ‚ siÄ™ dwa pierwsze zbiory jego opowiadaÅ„, zatytuÅ‚owane „Opowiadania z Trzmielowej Góry” oraz „Półpancerze praktyczne”. SÄ… one uznawane za literacki debiut artysty. Artysta otrzymaÅ‚ kilka nagród za trzy pierwsze zbiory opowiadaÅ„ (dwa powyższe i „SÅ‚oÅ„” z 1957 roku). Zarówno rysunek, jak i proza, sÅ‚użyÅ‚y autorowi za szkoÅ‚Ä™ pisania. DziÄ™ki temu nauczyÅ‚ siÄ™ jak systematycznie nakreÅ›lać temat i budować obraz sÅ‚owem. W roku 1958 Å›wiatÅ‚o dzienne ujrzaÅ‚ pierwszy dramat, który wyszedÅ‚ spod rÄ™ki Mrożka, noszÄ…cy on tytuÅ‚ „Policja”, zmieniony go później na „Policjanci”. PrzeÅ‚omowym momentem w karierze pisarza byÅ‚ rok 1964, gdy opublikowaÅ‚ swój najsÅ‚ynniejszy dramat – „Tango”. DzieÅ‚o to przyniosÅ‚o mu Å›wiatowÄ… sÅ‚awÄ™.

Nurt, w którym tworzyÅ‚ swoje pierwsze dramaty nazywany byÅ‚ teatrem absurdu. Teatr absurdu to styl teatralny, który wyÅ‚oniÅ‚ siÄ™ w latach sześćdziesiÄ…tych XX wieku. CechowaÅ‚ siÄ™ miÄ™dzy innymi pozornie bezsensownÄ… fabuÅ‚Ä…, brakiem logiki w kolejnoÅ›ci przedstawianych wydarzeÅ„, czy powtarzajÄ…cymi siÄ™ dialogami. Wszystkie te cechy powodowaÅ‚y, iż spektakl przypominaÅ‚ „nocnÄ… marÄ™”. Do najwybitniejszych dramaturgów teatru absurdu zaliczajÄ… siÄ™: Samuel Beckett, Eugene Ionesco, Tom Stoppard, Harold Pinter, Arthur Adamov, StanisÅ‚aw Ignacy Witkiewicz, SÅ‚awomir Mrożek. Teatr absurdu znalazÅ‚ również swoje odbicie w epice. Widać to najlepiej w dzieÅ‚ach Bruno Schulza, Franza Kafki i MikoÅ‚aja Gogola.
Artysta o poczÄ…tkach swojej twórczoÅ›ci dramatopisarskiej mówiÅ‚: „DebiutowaÅ‚em w momencie, gdy teatr absurdu triumfowaÅ‚ na scenach. ByÅ‚ w powietrzu, oddychaÅ‚o siÄ™ nim (…). W ten sposób (…) niejako siÅ‚Ä… rzeczy byÅ‚o siÄ™ zwiÄ…zanym z tym nurtem (…). Absurd zrywaÅ‚ z konwencjami jÄ™zyka, oswobadzaÅ‚ skÅ‚adniÄ™, uwalniaÅ‚ od tradycyjnej logiki, wÅ‚Ä…czajÄ…c bezpoÅ›rednio fikcjÄ™ i marzenia do rzeczywistoÅ›ci. Pierwsze wrażenia zwiÄ…zane z teatrem absurdu przeżyÅ‚em w Polsce. ByÅ‚em pod szczególnym wpÅ‚ywem obalania, oÅ›mieszania wartoÅ›ci, zrywania z ustalonym porzÄ…dkiem. Ten wpÅ‚yw można dostrzec w moich sztukach do 1970 r., do Emigrantów, w których definitywnie zerwaÅ‚em z teatrem absurdu (…)”.
Komizm zawarty w jego twórczoÅ›ci uczyniÅ‚ z niego niezwykle popularnego artystÄ™ doby PRL. Uważany byÅ‚ za głównego przeÅ›miewcÄ™ absurdów, jakie niósÅ‚ za sobÄ… system realnego socjalizmu. W swojej twórczoÅ›ci ukazywaÅ‚ także stereotypy ksztaÅ‚tujÄ…ce Å›wiadomość Polaków. Do jÄ™zyka potocznego na dobre zagoÅ›ciÅ‚o wtedy powiedzenie „Jak z Mrożka”, którym posÅ‚ugiwano siÄ™ by opisać szczególnie absurdalne codzienne sytuacje. Artysta w swojej biografii pisze o przeÅ›miewczym charakterze swoich dzieÅ‚: „Wprawdzie Å›miaÅ‚em siÄ™ na rozmaite sposoby, i gÅ‚oÅ›no i cicho, i biologicznie i intelektualnie, niemniej jednak mój Å›miech nie dochodziÅ‚ do samego Å›rodka. Należę do pokolenia, którego Å›miech zawsze bywa zaprawiony ironiÄ…, goryczÄ…, czy rozpaczÄ…. - Zwyczajny Å›miech, Å›miech dla Å›miechu, pogodny i bez problemów, pocieszna gra słów - to wydaje siÄ™ nam jakby nieco staroÅ›wieckie i budzi zazdrość”.

strona:    1    2  

Szybki test:

Mrożek po raz pierwszy dał się poznać szerokiej publiczności w roku 1950 jako:
a) rysownik
b) członek studenckiego kabaretu
c) felietonista
d) dramatopisarz
RozwiÄ…zanie

Mrożek zdecydował się powrócić z emigracji do Krakowa w:
a) roku 1996
b) roku 1990
c) roku 2000
d) roku 1998
RozwiÄ…zanie

„Opowiadania z Trzmielowej Góry” oraz „Półpancerze praktyczne”, uznawane za literacki debiut artysty ukazaÅ‚y siÄ™ w:
a) 1951 roku
b) 1959 roku
c) 1956 roku
d) 1953 roku
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w piguÅ‚ce
Geneza „Tanga”
„Tango” jako groteska o wolnoÅ›ci
Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego Å›wiata
Komizm w „Tangu”
Budowa i jÄ™zyk „Tanga”
Plan wydarzeÅ„ „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies