O twórczości Mrożka powiedzieli... ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango

O twórczości Mrożka powiedzieli...

Autor: Karolina Marlêga

„Witkacy przyszedÅ‚ za wczeÅ›nie, Gombrowicz jest obok, Mrożek pierwszy przyszedÅ‚ w samÄ… porÄ™. I to na obu zegarach: polskim i zachodnim”. Jan Kott

„(...) stosowanie pojÄ™cia absurdu w interpretacji twórczoÅ›ci Mrożka jest jak najbardziej zasadne, ale w innym jednak znaczeniu niż w przypadku dramatów Becketta czy Ionesco. W ich teatrze absurd pojawia siÄ™ bowiem na innej pÅ‚aszczyźnie. WyÅ‚ania siÄ™ on u nich z relacji miedzy czÅ‚owiekiem a nieobecnym absolutem i ewokuje w ten sposób perspektywÄ™ metafizycznÄ…. Natomiast w Å›wiecie dramatów Mrożka - z relacji czÅ‚owiek-czÅ‚owiek (w odniesieniu do jednostki lub zbiorowoÅ›ci)”. Elżbieta Sidoruk

„Wielokrotnie podkreÅ›lano matematycznÄ… wrÄ™cz zasadÄ™ dziaÅ‚ania wyobraźni Mrożka - który - wybrawszy jakieÅ› absurdalne wynaturzenie otaczajÄ…cej go rzeczywistoÅ›ci - z żelaznÄ… logikÄ… doprowadza na scenie do jego ostatecznych konsekwencji”. MaÅ‚gorzata Sugiera

„(...) niezwykÅ‚ość tego dramatopisarza polegaÅ‚a miÄ™dzy innymi - i to zarówno w dzieÅ‚ach bÅ‚ahych, jak i najwybitniejszych - na niemal doskonaÅ‚ym porozumieniu z publicznoÅ›ciÄ…”. Marta Fik

„SkÄ…d wynikÅ‚o Å›wiatowe powodzenie «Tanga»? Podejmuje ono kwestiÄ™ niemalże... planetarnÄ…: kryzys i prawdopodobny kres cywilizacji prÄ…cej zabobonnie «naprzód». Opiera siÄ™ o model wychowawczy, z którym kÅ‚opot miaÅ‚y chyba wszystkie rozwiniÄ™te spoÅ‚eczeÅ„stwa. Pozwala tym samym na dobranie najrozmaitszych kostiumów obyczajowych, równie dobrze serbskich, co irlandzkich. Zachowuje wreszcie wykÅ‚adniÄ™ tak chwiejnÄ…, że można jÄ… zwrócić przeciw wszelkim nihilizmom i totalizmom, niby to prawym i rzekomo lewym...”. Jan BÅ‚oÅ„ski

„Arturowi zostanie jeszcze romantyczny maksymalizm. «Tango» dzieje siÄ™ jednak współczeÅ›nie. Gdy romantyczny bohater chciaÅ‚ na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™ zbawiać Å›wiat, to byÅ‚ prometeizm. Gdy współczesny bohater chce na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™ zbawiać Å›wiat, to musi znaczyć totalizm. Historia zmienia funkcje i znaczenia mitów. Dlatego ciÄ…gle sÄ… podważane”. Marta PiwiÅ„ska


Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w piguÅ‚ce
Geneza „Tanga”
„Tango” jako groteska o wolnoÅ›ci
Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego Å›wiata
Komizm w „Tangu”
Budowa i jÄ™zyk „Tanga”
Plan wydarzeÅ„ „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies