Ocalony - interpretacja - strona 3
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ocalony - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Zabijany „jak zwierzÄ™” czÅ‚owiek byÅ‚ w tych latach traktowany jak martwy przedmiot, jak fizyczne ciaÅ‚o, które jest Å›miertelne i ulega pod razami siekiery:
„(…) wizja zabijania czÅ‚owieka jest naturalistyczna, Å›mierć traci ludzki wymiar. CzÅ‚owiek nie ginie w walce, nawet nierównej, ale jest niszczony, likwidowany jak zwierzÄ™. Odebrane jest mu prawo godnej Å›mierci” (B. Szpytma, dz. cyt.).

Różewicz nie wspomina o sferze duchowej, o motywacji do utrzymania siÄ™ przy życiu czy o zabiegach, podejmowanych w celu unikniÄ™cia „porÄ…bania”:
„CzÅ‚owiek zabija i może zostać zabity – ot po prostu, jak zwierzÄ™. Åšmierć ludzi sprowadzona do rangi zwyczajnego faktu, odarta z charakterystycznego dla narodowej martyrologii patosu, pokazuje prawdziwe, brutalne realia wojny” (T. Farent, dz. cyt.).

Ostatni wers tej części informuje, iż zabici jak zwierzÄ™ta ludzie „nie zostanÄ… zbawieni”. Tragiczna informacja zostaÅ‚a podana w suchy i chÅ‚odny sposób, bez emocjonalnego nacechowania, co dowodzi odciÄ™cia siÄ™ przez podmiot liryczny od chrzeÅ›cijaÅ„skiej wiary o życiu po Å›mierci. Jak trafnie zauważa cytowany Farent:
„Ateistyczny Å›wiatopoglÄ…d autora zostaÅ‚ przeniesiony na interpretacjÄ™ Å›wiata przez podmiot liryczny – skoro nie ma Boga, nie może być mowy o zbawieniu, ale nawet gdyby uznać Jego istnienie, czy wówczas, kiedy doszÅ‚o do ludobójstwa, sprowadzenia czÅ‚owieka do roli zwierzÄ™cia rzeźnego, profanacji zwÅ‚ok ludzkich – można byÅ‚o być dobrze przygotowanym od strony duchowej na Å›mierć?”.

Wers ten można interpretować także jako konsekwencję dehumanizacji. Ludzie nie mogą liczyć na zbawienie, ponieważ jest to ludzki przywilej. Oni zostali zestawieni z przedmiotami i zwierzętami, ich los podzielą nawet po śmierci:
„CzÅ‚owiek, który ginie jak zwierzÄ™, jest porÄ…bany jak zwierzÄ™, nie ma – podobnie jak zwierzÄ™ – również duszy. Nie zostanie wiÄ™c zbawiony, bo nie ma kogo zbawiać. ZwierzÄ™ta przecież nie idÄ… do raju” (B. Szpytma, dz. cyt.).
Podobnie jak druga część, także i czwarta jest wyliczeniem przeciwstawnych pojęć, połączonych przy pomocy spójnika i:
„PojÄ™cia sÄ… tylko wyrazami:
Cnota i występek
Prawda i kłamstwo
Piękno i brzydota
MÄ™stwo i tchórzostwo”.

W czasie wojny w podstawowych wartościach czy pojęciach nastąpił chaos. Stały się jedynie pustymi wyrazami, nie niosącymi ze sobą żadnego sensu, znanego z dotychczasowych systemów aksjologicznych. Pierwszy wers tej części jest nawiązanie, do filozoficznej kategorii pojęcia, rozumianego jako odzwierciedlająca cechy i stosunki charakteryzujące przedmioty i zjawiska rzeczywistości forma, istniejąca w świadomości ludzkiej.

„W filozofii Å›redniowiecznej odbyÅ‚ siÄ™ generalny spór o poznawczÄ… rolÄ™ pojęć. Spór ten nazwany zostaÅ‚ sporem o uniwersalia (powszechniki). TrywializujÄ…c, można by powiedzieć, że jedno ze stanowisk sporu zajmowali zwolennicy poglÄ…du, że pojÄ™cia istniejÄ… jak realne przedmioty wiedzy abstrakcyjnej. Drugie stanowisko reprezentowali tzw. nominaliÅ›ci, którzy twierdzili, że pojÄ™cia nie istniejÄ… w rzeczywistoÅ›ci. Różewicz nadaje sporowi o powszechniki dodatkowego wymiaru. PojÄ™cia sÄ… tylko wyrazami, a wiÄ™c nie stoi za nimi realny byt, ani jakiekolwiek zakorzenienie w kulturze, etyce, moralnoÅ›ci czy nauce. PojÄ™cia sÄ… pojedynczymi wyrazami, nic nie znaczÄ…cymi nazwami, które nie wynikajÄ… z procesu rozwoju cywilizacji, ale w przypadkowy sposób nazywajÄ… rzeczy, stany, zjawiska. Nie można odnieść w stosunku do nich żadnych praw filozoficznych czy logicznych, nie mówiÄ…c już moralnych czy egzystencjalnych” (B. Szpytma, dz. cyt.).

Wojna zburzyÅ‚a i zakwestionowaÅ‚a wszystkie idee, kategorie, aksjomaty, sprowadzajÄ…c do jednego szeregu na przykÅ‚ad „prawdÄ™ i kÅ‚amstwo”. ZasiewajÄ…c zwÄ…tpienie w każdej dziedzinie, uniemożliwiÅ‚a ludziom odróżnianie zÅ‚a od dobra, piÄ™kna od brzydoty. MuszÄ… poruszać siÄ™ w Å›wiecie niepewnych wartoÅ›ci, gdzie nie istniejÄ… żadne normy, gdzie nie ma żadnych zasad i choćby pozoru poczucia bezpieczeÅ„stwa, gdzie upadÅ‚ jÄ™zyk: „pojÄ™cia, nazwy sÄ… niedoskonaÅ‚e, wzglÄ™dne, relatywne. Nie pisujÄ… prawdy o czÅ‚owieku, która jest albo zbyt skomplikowana, alb zbyt prosta” (B. Szpytma, dz. cyt.).

strona:    1    2    3    4    5  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies