Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Nowele Orzeszkowej

Znaczenie tytułu i podtytułu noweli „Tadeusz”

Autor: Ewa Petniak

Tytuł utworu to Tadeusz, podtytuł Obrazek wiejski. Nowela została opatrzona imieniem dwuletniego chłopca – Tadeusza. Jest on głównym bohaterem opowieści. Krótki epizod z jego życia demonstruje losy innych, wiejskich dzieci, często pozbawionych opieki w trakcie pracy rodziców. Tragiczna historia Tadeusza to niejako ostrzeżenie przed podobnymi sytuacjami, żywy obraz czyhających na maluchów niebezpieczeństw i życiowych pułapek. Bezpieczeństwo i dobro dziecka powinny być kwestią pierwszorzędną dla każdego rodzica. Egzystencja chłopca została przerwana w sposób nieoczekiwany. To kolejna przestroga, bowiem nie wszystko da się w życiu przewidzieć, nie wiadomo gdzie i pod jaką postacią czeka na człowieka śmierć. Jednostka wypełnia swój nieznany los. To swoiste fatum. Kilka chwil z życia małego Tadzia konstruuje fabułę noweli. Po zapoznaniu się z treścią utworu, tytuł jednoznacznie kojarzy się z dramatem dziecka.

Podtytuł noweli – Obrazek wiejski wskazuje na konwencjonalną i epizodyczną fabułę. Tego typu szkice cechuje prostota, ponieważ autor stara się skrótowo i wiernie oddać tło wydarzeń, sylwetki postaci, otoczenie. Prus i Sienkiewicz zmienili nieco konwencję obrazka, wbudowując weń napięcie dramatyczne. Zamierzony efekt osiągnęli dzięki zestawieniu scenerii z tragizmem zdarzenia. Orzeszkowa w Tadeuszu w pełni realizuje tę manierę. W Obrazku wiejskim na pierwszym planie widać ubogą, chłopską rodzinę, scenerii dopełnia bogactwo przyrody. Na tle „przepychu” natury rozgrywa się dramat ludzki – śmierć dziecka.

Zobacz inne artykuły:

„A... B... C...”
Streszczenie noweli „A... B... C...”
Czas i miejsce akcji noweli „A... B...C...”
Charakterystyka Joanny Lipskiej
Problematyka noweli „A...B...C...”
Znaczenie tytułu „A... B... C...”
Styl i narracja w noweli „A...B...C....”
Charakterystyka pozostałych bohaterów noweli „A...B...C...”
Motywy literackie w noweli „A...B...C...”
Plan wydarzeń „A...B....C...”
Problem zaborów i rusyfikacji - tło historyczne noweli „A...B...C...”
Najważniejsze cytaty z noweli „A...B...C...”

„Dobra pani”
Streszczenie noweli „Dobra pani”
Czas i miejsce akcji „Dobrej pani”
Charakterystyka Heli
Charakterystyka panny Czernickiej
Charakterystyka Eweliny Krzyckiej
Kompozycja i styl „Dobrej pani” Elizy Orzeszkowej
Problematyka „Dobrej pani”
Znaczenie tytułu „Dobra pani”
Motywy literackie w „Dobrej pani”
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Dobrej pani”
Plan wydarzeń „Dobrej pani”
Najważniejsze cytaty z „Dobrej pani”

„Gloria victis”
Streszczenie noweli „Gloria victis” („R. 1863”)
Anielka Tarłowska - charakterystyka
Jagmin - charakterystyka
Marian Tarłowski - - charakterystyka
Romuald Traugutt - charakterystyka
Kompozycja i styl (stylizacja mitologiczna i biblijna, styl baśni) w noweli „Gloria victis”
Narracja w noweli „Gloria victis”
Problematyka noweli „Gloria victis”
Znaczenie tytułu „Gloria victis” (podtytuł „R.1863”)
Motywy literackie w „Glorii victis”
Plan wydarzeń noweli „Gloria victis”
Powstanie styczniowe (1863 – 1864) - tło historyczne noweli „Gloria victis”
Romuald Traugutt jako bohater narodowy i czołowa postać noweli „Gloria victis” – szkic historyczny
Najważniejsze cytaty z „Glorii victis”

„Tadeusz”
Tadeusz – charakterystyka
Streszczenie noweli „Tadeusz” („Obrazek wiejski”)
Czas i miejsce akcji noweli „Tadeusz”
Konstrukcja noweli „Tadeusz”
Problematyka noweli „Tadeusz”
Charakterystyka pozostałych bohaterów noweli „Tadeusz”
Znaczenie tytułu i podtytułu noweli „Tadeusz”
Motywy literackie w noweli „Tadeusz”
Plan wydarzeń noweli „Tadeusz”
Najważniejsze cytaty z noweli „Tadeusz”

Inne
Nowelistyka Orzeszkowej
Biografia Elizy Orzeszkowej
Nowela jako gatunek. Wyznaczniki
Kalendarium twórczości Orzeszkowej
Echa powstania styczniowego w twórczości Elizy Orzeszkowej
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies