Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wiersz „Kryzys w branży szarlatanów” autorstwa Konstantego Ildefonsa GaÅ‚czyÅ„skiego zostaÅ‚ opublikowany w 1935 roku na Å‚amach czasopisma „Åšrodki Literackie”. Wówczas to poeta żyÅ‚ i pisaÅ‚ w Wilnie, gdzie osiedliÅ‚ siÄ™ z rodzinÄ…. W swoich utworach zwykÅ‚ GaÅ‚czyÅ„ski nawiÄ…zywać do miast, w których mieszkaÅ‚. Bezsprzecznie atmosfera przedwojennego, polskiego Wilna jest wrÄ™cz namacalna w „Kryzysie w branży szarlatanów”. Ponadto w utworze tym odnaleźć możemy inne znaki rozpoznawalne twórczoÅ›ci GaÅ‚czyÅ„skiego, takie jak nawiÄ…zania do kultury jarmarcznej, folkloru maÅ‚omiasteczkowego oraz piosenki ulicznej.

Z charakterystycznÄ… dla stylu polskiego poety ironiÄ… mamy do czynienia już w samym tytule utworu. Sugeruje on bowiem, że istnieje coÅ› takiego, jak „branża szarlatanów”. Przecież dla wiÄ™kszoÅ›ci ludzi znachor, jasnowidz, wróżka czy czarodziej to nie zawód, a już z pewnoÅ›ciÄ… ciężko mówić o caÅ‚ej „branży szarlatanów”, a zwÅ‚aszcza w czasach przedwojennych. Już po przeanalizowaniu samego tytuÅ‚u możemy dojść do bardzo ważnego wniosku. Otóż w podobny sposób spoÅ‚eczeÅ„stwo postrzega artystów. Tak jak w przypadku szarlatanów, nikt nie potrafi wytÅ‚umaczyć skÄ…d biorÄ… siÄ™ ich wybitne zdolnoÅ›ci. Ponadto efekty pracy obydwu grup nie sÅ‚użą praktycznym celom, lecz sÄ… umowne, niematerialne. Niewielu dostrzega ciężkÄ… pracÄ™ tkwiÄ…cÄ… za wyprodukowaniem „lalki od miÅ‚oÅ›ci” czy napisaniem wiersza. Zdaniem GaÅ‚czyÅ„skiego poetów można Å›miaÅ‚o przyrównywać do szarlatanów.

W utworze poeta zarysowaÅ‚ obraz pustoszejÄ…cego targowiska. GdzieÅ› na uboczu, pod mostkiem, swojego kramiku nie zamknÄ…Å‚ jeszcze ubogi szarlatan, któremu wyraźnie nie idzie interes. Mężczyzna bezskutecznie oferuje przechodniom swoje niecodzienne wyroby: „lalki od miÅ‚oÅ›ci”, „maÅ›ci od samotnoÅ›ci”, „Polikarpa kość”, „ocet siedmiu zÅ‚odziei”, „babiloÅ„ski kleik”, „poudre de pourlimpompim”. Nie sÄ… to artykuÅ‚y, z którymi spotykamy siÄ™ na co dzieÅ„. Wytworzenie ich wymagaÅ‚o specjalnych, a wrÄ™cz nadzwyczajnych umiejÄ™tnoÅ›ci, jednak żaden z klientów nawet nie spojrzaÅ‚ na nie. W podobnej sytuacji znajdujÄ… siÄ™ artyÅ›ci, których sztuki nikt nie rozumie, a im samym odmawia siÄ™ talentu i okreÅ›la mianem nierobów. Szarlatan z wiersza GaÅ‚czyÅ„skiego jest czÅ‚owiekiem ubogim, schorowanym i zdesperowanym. Mimo nawoÅ‚ywaÅ„ „kupcie u mnie cokolwiek”, nikt nie interesuje siÄ™ jego stoiskiem. Mężczyzna cierpi na febrÄ™, przez co nieustannie dygoce od samego rana. Nie poddaje siÄ™ jednak, i wciąż próbuje nagonić sobie klientów rymowanymi okrzykami.
Utwór kończy się niejako modlitwą poety do Najświętszej Panny, by miała w opiece szarlatanów, by nie pomarzli zimą jak wróble. W ostatnich wersach utworu uwidacznia się wielka sympatia Gałczyńskiego do ulicznego folkloru, handlarzy, jasnowidzów, cyrkowców i wszystkich tych, którzy stanowili o niepowtarzalnym klimacie i zgiełku polskich miast.

„Kryzys w branży szarlatanów” to Å›wietny przykÅ‚ad liryki sytuacyjnej z elementami narracji. W utworze znajdziemy także wypowiedź głównego bohatera, który zwraca siÄ™ do przechodniów zachwalajÄ…c swoje towary. W ostatnich trzech wersach wiersza do gÅ‚osu dochodzi także podmiot liryczny, który dotychczas koncentrowaÅ‚ siÄ™ na opisywaniu sytuacji lirycznej.

Utwór nie został podzielony przez Gałczyńskiego na strofy. Zamiast tego możemy doliczyć się w nim dwudziestu czterech wersów, które z kolei możemy pogrupować pod względem rymu, budowy i tematu na osiem trójwersów. Przeważnie każdy z wersów zbudowany jest na siedmiu lub sześciu sylabach, poza ostatnim, który składa się z dziesięciu sylab.

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies