Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Konstanty Ildefons GaÅ‚czyÅ„ski napisaÅ‚ wiersz „ProÅ›ba o wyspy szczęśliwe” w 1930 roku. Liryk jest nawiÄ…zaniem poety dwudziestolecia miÄ™dzywojennego do znanego z mitologii greckiej motywu pól elizejskich (wysp szczęśliwych), rzadko eksploatowanego w polskiej poezji.

Interpretacja

Podmiotem liryczny w wierszu jest mężczyzna, żyjÄ…cy w zwiÄ…zku z kobieta – adresatem. Prosi jÄ… o zgodÄ™ na wspólnÄ… podróż na tytuÅ‚owe wyspy szczęśliwe, ukazanych jako miejsce zielone, kolorowe, peÅ‚ne spokoju i dajÄ…ce wytchnienie od problemów dnia codziennego, opÅ‚ywane przez ciche i ogromne wody, chÅ‚odzone przez pogodny wiatr, urozmaicane przez fruwajÄ…ce wszÄ™dzie rzadkie motyle. To tam gwiazdy zawieszone na zielonych gaÅ‚Ä™ziach szepcÄ… o cudach natury, to tam także każdy oderwie siÄ™ od dotychczasowego życia, zerwie z powielanym od lat szablonem „dobrego obywatela”, zapomni siÄ™ i odnajdzie w sobie dawno uÅ›pione dziecko.
Jeśli mowa o śnie, liryk pełny jest onirycznego nastroju i atmosfery senności. Dowodzą tego powtarzane co kilka wersów wzmianki o śnie, traktowanym jako sposób na przeniesienie się do sielankowej, arkadyjskiej pełnej fantastyki i imaginacji krainy, o przebudzeniu, będącym bolesnym zakończeniem niezapomnianej podróży:
„ty mnie ukoÅ‚ysz i uÅ›pij, snem muzykalnym zasyp, otumaÅ„,
we Å›nie na wyspach szczęśliwych nie przebudź ze snu”.

„ProÅ›ba o wyspy szczęśliwe” może być odczytana przynajmniej na dwa sposoby: jako zachÄ™ta do ucieczki w marzenia przed smutnÄ… rzeczywistoÅ›ci oraz jako pretekst do spÄ™dzania nocy z ukochanÄ… osobÄ…. O ile pierwsza interpretacja wynika z dominujÄ…cych w miÄ™dzywojniu tendencji wojennych, konfliktów politycznych, spadku poziomu rozwoju gospodarczego i trudnoÅ›ci ekonomicznych, o tyle druga wskazuje na sÅ‚uszność zaliczenia tego wiersza w poczet najpiÄ™kniejszych polskich erotyków. ProÅ›by: „zacaÅ‚uj”, „ukoÅ‚ysz”, „przytul”, „pochyl miÅ‚oÅ›ciÄ…”, „rozwiej wÅ‚osy” sÄ… zatem dowodem na uczuciowość i silnie rozbudzonÄ… seksualność podmiotu lirycznego, dla którego tytuÅ‚owymi „wyspami szczęśliwymi” sÄ… chwile spÄ™dzone sam na sam z ukochanÄ….
Analiza

Konstrukcja „ProÅ›by o wyspy szczęśliwe” jest nieskomplikowana. GaÅ‚czyÅ„ski podzieliÅ‚ wiersz na dwie strofy i siÄ™gnÄ…Å‚ po lirykÄ™ bezpoÅ›redniÄ… (podmiot wypowiada siÄ™ w pierwszej osobie).

Jedynym zgrzytem w warstwie leksykalno-stylistycznej wiersza jest jego tytuÅ‚. Używane przez podmiot liryczny sÅ‚ownictwo z pewnoÅ›ciÄ… nie można zaklasyfikować jako przynależne „proÅ›bie”. WrÄ™cz przeciwnie – zastosowanie imperatywów: „zawieź”, „rozwiej”, „ukoÅ‚ysz”, „uÅ›pij”, „zacaÅ‚uj”, „przytul” reprezentujÄ… postawÄ™ rozkazujÄ…cÄ…. Kłóci siÄ™ to z ogólnÄ… interpretacjÄ… sÅ‚owa „proÅ›ba”, ale koresponduje z Å‚agodnym i subtelnym nastrojem wiersza, w którym – mimo siÄ™gniÄ™cia po tryb rozkazujÄ…cy – podmiot zmiÄ™kcza swojÄ… kategoryczność oraz stanowczość przez charakterystyczne dla liryki onirycznej epitety („Å‚agodny wiatr”, „muzykalny sen”, „wody ogromne”, „wody ciche”).

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies