Smutno mi Boże - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Antoni SÅ‚onimski opublikowaÅ‚ swój wiersz „Smutno mi Boże” w tomiku „Droga na Wschód” z 1924 roku. Nie wiedziaÅ‚ wówczas zapewne, że od tej pory dotyczÄ…cy zjawiska emigracji liryk bÄ™dzie jednym z najczęściej porównywanych z dzieÅ‚ami dwóch wielkich poetów romantyzmu: „Hymnem” Juliusza SÅ‚owackiego oraz „MojÄ… piosnkÄ… II” Kamila Cypriana Norwida. Trafnie skonstatowaÅ‚a to zestawienie Alina Kowalczykowa, autorka rozdziaÅ‚u o Antonim SÅ‚onimskim w książce „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego” pod redakcjÄ… Ireny Maciejewskiej (tytuÅ‚ rozdziaÅ‚u brzmi „LiberaÅ‚ zbuntowany”)” „wiersz ten jest: „nie najszczęśliwszÄ… może parafrazÄ… wiersza SÅ‚owackiego, ale bardzo interesujÄ…cym jako przepeÅ‚nione dramatycznÄ… goryczÄ… porównanie obczyzny z ojczyznÄ…”.

Interpretacja

BezpoÅ›redni wpÅ‚yw na interpretacjÄ™ liryku ma utożsamianie podmiotu ze SÅ‚onimskim. Wynika ono z biografii liberalnego Skamandryta, który w okresie miÄ™dzywojnia decydowaÅ‚ siÄ™ na wieloletnie przebywanie za granicÄ…. Z jednej strony nie mógÅ‚ mieszkać w kraju, w którym szerzyÅ‚a siÄ™ nietolerancja, rzÄ…dzili faszyÅ›ci i panowaÅ‚ obskurantyzm, a z drugiej – przebywajÄ…c za granicÄ…, stale tÄ™skniÅ‚ do znanych z dzieciÅ„stwa krajobrazów.

W jego sztandarowym liryku dominuje problem wykluczenia. Powracający po długiej nieobecności do ojczyzny podmiot liryczny urozmaica sobie kilkudniową podróż autoanalizą. Próbuje odpowiedzieć na pytania zarówno o sens emigracji, jak i o celowość i słuszność wracania do domu.

PrzelatujÄ…ce nad gÅ‚owÄ… dzikie Å‚abÄ™dzie, kierujÄ…ce siÄ™ w podróż na północ, inspirujÄ… go do zanalizowania idei tÄ™sknoty za ojczyznÄ…. Dochodzi do wniosku, że podobnie jak one za morzem, tak i każdy czÅ‚owiek po jakimÅ› czasie zaczyna tÄ™sknić za domem. W pewnym momencie padajÄ… smutne sÅ‚owa o braku przyjaciela, który czekaÅ‚by na jego powrót i cieszyÅ‚ siÄ™ z ponownego spotkania z dawno niewidzianym towarzyszem. Utożsamiany z autorem podmiot nie posiada tego luksusu, wie, że w kraju – „w dzieciÅ„stwa (…) okolicy” - nikt na niego nie czeka, że „przeklina” go jÄ™zyk, w którym tworzy, czyli Polacy.
Choć w caÅ‚ym wierszu roztacza siÄ™ przygnÄ™biajÄ…cy nastrój, mimo słów o braku bratniej duszy oczekujÄ…cej powrotu podmiotu lirycznego czy wzmianek o utraconej nadziei na zaaklimatyzowanie siÄ™ w Polsce, to w ostatniej zwrotce przez te wszystkie melancholijno-depresyjne wzmianki autor odsÅ‚ania powód, dla którego wraca – pali go „ten ogieÅ„ namiÄ™tny”, czuje „żarliwÄ… miÅ‚ość” do swojego ojczystego kraju. Nawet zakoÅ„czenie tego przygnÄ™biajÄ…cego i nostalgicznego liryku tytuÅ‚owÄ… apostrofÄ… do Boga nie zatrze tego Å›ladu optymizmu i przejawu psychicznej wytrzymaÅ‚oÅ›ci podmiotu, który – przygotowany na niechÄ™tne przyjÄ™cie w kraju – myÅ›li z radoÅ›ciÄ… o wejÅ›ciu na polskÄ… ziemiÄ™.

Mający autobiograficzny charakter, przepełniony paletą uczuć (począwszy od radości z powrotu do domu, poprzez tęsknotę za morzem, gniew z powodu konieczności spędzenia wielu lat na emigracji, a skończywszy na obawie przed zapomnieniem) wiersz jest osobistym wyznaniem Słonimskiego. Podmiot liryczny, świadomy czekającego go w Polsce ostracyzmu i odrzucenia, nie zamierza całe życie mieszkać na cudzej ziemi i latami przywoływać wspomnienie rodzinnych stron. Nie decydując się na współpracę z ideowymi przeciwnikami, karmiąc się nadzieją na zrozumienie wśród czytelników, postanawia wrócić.
Analiza

Antoni SÅ‚onimski pomysÅ‚ rozpoczÄ™cia swojego najbardziej znanego wiersza pierwszoosobowym wyznaniem „Smutno mi Boże” zaczerpnÄ…Å‚ z „Hymnu” Juliusza SÅ‚owackiego.

TytuÅ‚owa apostrofa jest tylko jednym z wielu dowodów na religijny styl liryku. Potwierdza go także budowa, charakteryzujÄ…ca siÄ™ kompozycjÄ… przypominajÄ…cÄ… modlitwÄ™. W każdej z czterech po piÄ™ciu linijkach wyliczania przed podmiot liryczny powodów smutku padajÄ… sÅ‚owa „Smutno mi, Boże”, peÅ‚niÄ…ce rolÄ™ refrenu oraz podkreÅ›lenia adresata.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies