Credo - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Credo - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Antoni SÅ‚onimski napisaÅ‚ swój sztandarowy wiersz „Credo” w hoÅ‚dzie mÅ‚odoÅ›ci, wolnoÅ›ci, marzeniom oraz siÅ‚y, zarówno tej witalnej, jak i duchowej. InspiracjÄ… do nadania mu Å‚aciÅ„skiego tytuÅ‚u byÅ‚o znaczenie czasownika, w polskim tÅ‚umaczeniu oznaczajÄ…cego wiarÄ™.

Odbiorcami wiersza sÄ… pesymiÅ›ci i wszyscy ci, którzy minimalizujÄ… potÄ™gÄ™ mÅ‚odoÅ›ci, nie potrafiÄ… korzystać z jej praw oraz możliwoÅ›ci. To do nich skierowana jest przestroga o rychÅ‚ym nadejÅ›ciu staroÅ›ci, okresu „tÄ™pego”, w którym nie bÄ™dzie już czasu ani siÅ‚y, by zrealizować plany i marzenia, odkÅ‚adane z roku na rok na później:

„Nim przezornej staroÅ›ci wiek nadejdzie tÄ™py,
Zanim los, orle skrzydła łamiący na strzępy,
Nie zmieni piór skrzydlatych na pióra flaminga”.

Wiek młodzieńczy i ogólnie czas dorastania przedstawione zostały jako najpiękniejsze lata w życiu każdego człowieka. Podmiot liryczny, wymieniając po kolei cechy, jakimi powinniśmy z perspektywy lat wspominać tamten czas, stara się jeszcze mocniej wpoić adresatowi, iż tak piękne, beztroskie, pełne niespodzianek, zawirować, wzlotów i upadków dni nie pojawią się nigdy więcej. Poucza zatem tonem pozbawionym zbędnego dydaktyzmu, że:

„MÅ‚odość winna być nagÅ‚a i ostra jak klinga.
Fale życia pruć chyżo jak łódka wikinga”

WedÅ‚ug niego należy zrezygnować z tak zwanego „dorabiania siÄ™”, przeznaczajÄ…c zaoszczÄ™dzony czas na podróże – „ÅšmiaÅ‚ym okiem w najdziksze przenikać ostÄ™py”, poznawanie nowych smaków, zapachów, odkrywanie najpiÄ™kniejszych zakÄ…tków Å›wiata oraz przebywanie z przyjaciółmi i rodzinÄ…. W tym wszystkim trzeba wykazać siÄ™ stanowczoÅ›ciÄ…, nie ulegajÄ…c pojawiajÄ…cym siÄ™ po drodze pokusom odnalezienia „peÅ‚nej misy”. „Kto nie lata jak orÅ‚y - lecz stÄ…pa jak lisy” jest wedÅ‚ug SÅ‚onimskiego Å‚otrem godnym „wzgardy”.

Analiza

„Credo” Antoniego SÅ‚onimskiego, jak sam tytuÅ‚ wskazuje (Å‚ac. „credo” – „wierzÄ™”), jest realizacjÄ… zasad poetyckiego manifestu.
Liryk skÅ‚ada siÄ™ z czterech czterowersowych strof. Autor, utożsamiany z podmiotem lirycznym, siÄ™gnÄ…Å‚ w nich po rymy o ukÅ‚adzie ABBA. Swoje pouczenie skierowaÅ‚ do mÅ‚odych, którzy nie zdajÄ… sobie sprawy, że wÅ‚aÅ›nie przezywajÄ… swoje najpiÄ™kniejsze lata. Sprawia to, że wiersz wypeÅ‚niony jest niezapomnianym metaforami mÅ‚odoÅ›ci, porównaniami, epitetami („zÅ‚ote ostrze”, „nagÅ‚a mÅ‚odość”, „ostra klinga”, „Å›miaÅ‚e oko”, „najdziksze ostÄ™py”, „pióra skrzydlate”) oraz symbolami.

Jednym z nich jest nowe odczytanie motywu lisa. WedÅ‚ug Skamandryty każdy, kto poÅ›wiÄ™ciÅ‚ siÄ™ powiÄ™kszaniu majÄ…tku, za bardzo zapomniaÅ‚ siÄ™ w pracy i straciÅ‚ z oczu to, co najważniejsze, czyli speÅ‚nianie marzeÅ„ oraz rozwijanie swojej duszy, przemienia siÄ™ w lisa („nie lata jak orÅ‚y - lecz stÄ…pa jak lisy”), ma „brzuch peÅ‚ny”, „wypchanÄ… kiesÄ™ oraz „peÅ‚nÄ… misÄ™”. Podobne, nowe Å›wiatÅ‚o SÅ‚onimski rzuciÅ‚ na symbol piór flaminga, które na starość zastÄ™pujÄ… orle skrzydÅ‚a, przynależne okresowi mÅ‚odoÅ›ci i witalnoÅ›ci. Taka przenoÅ›nia jeszcze bardziej wyolbrzymia jednostajność i nudÄ™ lat dojrzaÅ‚ych oraz dynamizm i żywotność wieku mÅ‚odzieÅ„czego.

BÄ™dÄ…cy afirmacjÄ… mÅ‚odoÅ›ci liryk jest nawiÄ…zaniem do dotyczÄ…cej tego motywu topiki literackiej. Jego autor wspomina bohatera dzieÅ‚a hiszpaÅ„skiego twórcy Cervantesa - heroicznego rycerza Don Kichota, który – nieustannie walczÄ…c z drewnianymi wiatrakami - na staÅ‚e wpisaÅ‚ siÄ™ do literatury Å›wiatowej jako symbol idealizmu, marzycielstwa i bezkompromisowoÅ›ci.

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies