Wiosna. Dytyramb - geneza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Wiosna. Dytyramb - geneza

Autor: Karolina Marlêga

Gdy w 1918 roku Julian Tuwim w 10 (marcowym) numerze czasopisma literackiego "Pro Arte et Studio" opublikowaÅ‚ napisany trzy lata wczeÅ›niej wiersz „Wiosna. Dytyramb”, wybuchÅ‚ jeden z najwiÄ™kszych skandali artystyczno-literackich w miÄ™dzywojennej Polsce.

Tekst wiersza nawiÄ…zuje do wiersza „Paryż siÄ™ budzi”, autorstwa sÅ‚ynnego francuskiego poety modernistycznego Artura Rimbauda. Tuwim nie tylko odciÄ…Å‚ siÄ™ od powielanego do tej pory przez konwencjÄ™ obrazu wiosny, lecz także za pomocÄ… potocznego, nieraz wulgarnego jÄ™zyka prymitywnie przedstawiÅ‚ seks, wpisujÄ…c go w krÄ…g tematów poezji.

Od tej pory w prawie caÅ‚ej prasie warszawskiej Tuwima zaczÄ™to nazywać poetÄ… „pornograficznym”, „zdegenerowanym” i „wyuzdanym”, a jego dziaÅ‚o nazywać „pozbawionym jakichkolwiek wartoÅ›ci literackich”. Opinia ta byÅ‚a bardzo powszechna, ponieważ "Pro Arte et Studio" byÅ‚o tytuÅ‚em poczytnym, wydawanym i rozpowszechnianych przez mÅ‚odzież Uniwersytetu Warszawskiego.

Poeta miaÅ‚ problemy z powodu napisania „Wiosny” dużo wczeÅ›niej przed jej opublikowaniem. Wiersz zostaÅ‚ zaakceptowany do druku po bardzo dÅ‚ugiej dyskusji i – jak pisze Maciej Tramer w internetowej „Edupedii”: „po zdecydowanym sprzeciwie trzech spoÅ›ród oÅ›miu czÅ‚onków komitetu redakcyjnego czasopisma”.

Po publikacji pracujÄ…cÄ… w redakcji czasopisma mÅ‚odzież oskarżono o „zepsucie moralne”, zażądano nawet wprowadzenia zewnÄ™trznej kontroli, majÄ…cej w przyszÅ‚oÅ›ci zapobiec podobnym incydentom. Gdy krążące powszechnie opinie nie wnosiÅ‚y żadnych merytorycznych uwag, pierwsza konstruktywna krytyka dzieÅ‚a Tuwima ukazaÅ‚a siÄ™ wÅ‚aÅ›nie w "Pro Arte et Studio":
„w 11 numerze Pro Arte et Studio - broniÄ…cy prawa do wolnoÅ›ci Å›wiatopoglÄ…du List otwarty do redakcji W. Zawistowskiego oraz stanowiÄ…cy - zdaniem redakcji - pierwszÄ… poważnÄ… krytykÄ™ [...], pierwszÄ… próbÄ™ wnikniÄ™cia w istotÄ™ utworu List otwarty do Juliana Tuwima, podpisany przez jedenastu kolegów akademików stanowiÄ…cych tzw. grupÄ™ RoÅ›ciszowskiego”
W obronie „Wiosny” i Tuwima stanÄ™li redaktorzy czasopisma. W wydrukowanym w tym samym numerze artykule „Odpowiedzi Redakcji na List otwarty” – rzekomo autorstwa Jana Lechonia – upomnieli siÄ™ o prawo wolnoÅ›ci wyboru wÅ‚asnej drogi poetyckiej.

„Wiosna” speÅ‚niÅ‚a nie tylko rolÄ™ prekursorki w Å‚amaniu ustalonych konwencji, lecz także poÅ‚Ä…czyÅ‚a przyszÅ‚ych Skamandrytów:
„Z jednej strony - rozÅ‚am w redakcji "Pro Arte et Studio", bÄ™dÄ…cy bezpoÅ›rednim skutkiem opublikowania kontrowersyjnego utworu, w konsekwencji zadecydowaÅ‚ o uksztaÅ‚towaniu siÄ™ czasopisma jako pierwszego organu przyszÅ‚ej grupy poetyckiej Skamander; z drugiej - zdecydowane wystÄ…pienie przyszÅ‚ych pikadorczyków w obronie wiersza przyjmowane jest przez badaczy za pierwsze grupowe wystÄ…pienie przyszÅ‚ych skamandrytów”.

Wiersz podzielił nie tylko ludzi skupionych wokół periodyku, lecz także całe środowisko kulturalne epoki międzywojennej oraz czasów współczesnych, oceniających z perspektywy czasu wkład Tuwima w rozwój poetyki czy jego innowacyjność w podejmowaniu tematów.

Do grona jego gorÄ…cych zwolenników po opublikowaniu i odkryciu po II wojnie Å›wiatowej „Wiosny” doÅ‚Ä…czyli m.in. Wilam Horzyca, Ostap Ortwin, Karol Wiktor ZawodziÅ„ski, Stefan Napierski, MieczysÅ‚aw Jastrun, Kazimierz Wyka oraz Artur Sandauer. DowodzÄ… tego fragmenty ich opracowaÅ„, listów czy wspomnieÅ„:
„KÅ‚Ä™bi siÄ™ w nim i pręży wrodzony mu z natury, organiczny zasób żywej jak ukrop energii emocjonalnej o bardzo wysokim napiÄ™ciu (…) jest caÅ‚y niÄ… naÅ‚adowany (…) stojÄ… tu wszystkie nerwy w ciÄ…gÅ‚ym napiÄ™ciu pod chÅ‚ostÄ… dojmujÄ…cych emocji” – Ortwin,

„W nieustannym doskonaleniu siÄ™ Tuwima, w dążeniu do prawdy i pogÅ‚Ä™biania; w roÅ›niÄ™ciu jego wszerz i wzwyż, które uderza przy studiowaniu jego „Wierszy zebranych” (…) widzimy też charakterystyczny postÄ™p” – ZawodziÅ„ski.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies