Wiosna. Dytyramb - analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Wiosna. Dytyramb - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Kontrowersyjny liryk Juliana Tuwima „Wiosna” jest tekstem niezwykle ekspresyjnym, obrazoburczym i dynamicznym. Nazwanie noworodków „bÄ™kartami” i „pÄ™drakami”, kobiet w ciąży „brzuchatymi kobyÅ‚ami”, dziewczyn uprawiajÄ…cych seks „samicach” czy opisanie procederu wrzucania nowonarodzonych dzieci do kloak po uprzednim wyrwaniu im jÄ™zyków, by nie pÅ‚akaÅ‚y, to tylko niektóre z opisanych tam sytuacji. Poprzez poÅ‚Ä…czenie odważnej, seksualnej tematyki z niespotykanÄ… do tej pory w polskiej poezji poetykÄ… brutalizmu, wulgarnoÅ›ci i dosÅ‚ownoÅ›ci autor wpisaÅ‚ siÄ™ na trwaÅ‚e do grona poetów, wywoÅ‚ujÄ…cych polemiki krytyków i dyskusje czytelników:

„Geneza i anatomia sÅ‚owa, filozofia mowy lirycznej, cielesne nieomal wyczucie materii słów, walka o och temperaturÄ™ i stężenie – oto wÄ…tki i dramaty ujawnione w liryce Tuwima. Ten czarnoksiÄ™ski „sÅ‚owiarz” o wielu twarzach, peÅ‚en skłóconych temperamentów i pragnieÅ„, poeta, który nakÅ‚onić chciaÅ‚ „jÄ™zyk giÄ™tki” do nowych zadaÅ„, swojÄ… przygodÄ™ ze sÅ‚owem rozumiaÅ‚ jako poszukiwanie ostatecznej jednoÅ›ci rzeczy i jÄ™zyka (…).
Obok miÅ‚osnych wyznaÅ„ o urodzie polszczyzny – jÄ™zyka utożsamiaÅ‚ przecież z ojczyznÄ… – wypowiedziaÅ‚ wiele skarg na dotkliwÄ… niewystarczalność i daremność każdego jÄ™zyka, którego bezwÅ‚ad próbuje przezwyciężyć sÅ‚owo poetyckie.
UnikaÅ‚ jednoznacznych manifestów. Nie stworzyÅ‚ teorii jÄ™zyka poetyckiego. Nie formuÅ‚ujÄ…c – poza wypowiedziami lirycznymi – program dziaÅ‚ania, rozporzÄ…dzaÅ‚ jednak gÅ‚Ä™boko zakorzenionÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ… wÅ‚asnego nowatorstwa. PodzielaÅ‚o owe przeÅ›wiadczenia wielu krytyków. Tuwim – sÄ…dzili oni – wyraziÅ‚ swÄ… osobowość lirycznÄ… w sposób nader trwaÅ‚y i rewolucyjny” (Andrzej Gronczewski, „Obroty Rzeczy czarnoleskiej – Julian Tuwim”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 358-359).

PrzystÄ™pujÄ…c do analizy jednego z najbardziej znanych liryków Tuwima trzeba zaklasyfikować go do jakiegoÅ› gatunku literackiego. Z racji wystÄ™pujÄ…cego podtytuÅ‚u, bÄ™dzie nim wywodzÄ…cy siÄ™ ze starożytnoÅ›ci dytyramb. CytujÄ…c za „WikipediÄ…”, jest to:
„oda lub pieśń pochwalna o charakterze patetycznym, wzniosÅ‚ym, niekiedy tragicznym; z czasem nabraÅ‚ cech patetycznej poezji emocjonalnej. WspółczeÅ›nie wystÄ™puje zarówno w tonacji poważnej, jak i parodystycznej – przeÅ›miewczej. W liryce starożytnej Grecji byÅ‚ uroczystÄ… pieÅ›niÄ… ku czci Dionizosa Å›piewanÄ… przez chór z towarzyszeniem fletu i taÅ„ca. Dytyramb stanowiÅ‚a "pieśń kozÅ‚a", z której wywodzić siÄ™ majÄ… tragedia i komedia antyczna. Pochodzenie tragedii z dytyrambu poÅ›wiadcza Arystoteles w Poetyce”.
Tuwim zmodyfikowaÅ‚ nieco to klasyczne spojrzenie na dytyramb. TworzÄ…c tekst „parodystyczno–przeÅ›miewczy”, pozbawiÅ‚ go należnego tej pochwalnej pieÅ›ni patosu czy emocjonalnoÅ›ci, wystÄ™pujÄ…cych w utworach zwiÄ…zanych z kultem greckiego boga pÅ‚odnoÅ›ci, wina, życia. Poza tym poeta zrezygnowaÅ‚ z radosnego nastroju i optymistycznego zakoÅ„czenia – warunek obecny w każdym dytyrambie. BÄ™dÄ…cy wedÅ‚ug Greków poÅ‚Ä…czeniem z Bogiem biologizm staÅ‚ siÄ™ u niego powodem zezwierzÄ™cania czÅ‚owieka, co w ostatecznym rozrachunku wywoÅ‚uje w czytelniku rozżalenie, nie zaÅ› wyzwolenie.
Tuwim stworzył także nowe odczytanie symboliki wiosny, obecnej do tej pory w kulturze jako czas budzenia się do życia po zimowej wegetacji, okres dojrzewania czy początek czegoś nowego, wzbogacił o pojmowanie wiosny jako okresu płodności, witalności, biologizmu, zwycięstwa natury i życia nad śmiercią.

ZÅ‚ożony z trzynastu części tekst ma nieregularnÄ… budowÄ™. Brak takiej samej iloÅ›ci wersów w zwrotce, rezygnacja z rymów czy okreÅ›lonej liczby sylab ma podkreÅ›lić jego tematykÄ™ – chaotyczne poddawanie siÄ™ żądzom, wbrew jakimkolwiek reguÅ‚om.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies