Do krytyków - analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Do krytyków - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Ekspresywny i dynamiczny, ale zarazem prosty, radosny i beztroski tekst Juliana Tuwima „Do krytyków” jest przykÅ‚adem realizacji postulatów wysuwanych przez grupÄ™ poetyckÄ… Skamander, którÄ… współtworzyÅ‚ jego autor.
„Tuwim byÅ‚ reprezentantem pokolenia, które uformowane zostaÅ‚o w latach pierwszej wojny Å›wiatowej. „Doznanie generacyjne”, jakiemu dawaÅ‚ wyraz w Czyhaniu na Boga (1918), Å‚Ä…czyÅ‚o go Å›ciÅ›le z doÅ›wiadczeniami powszechnymi, żywotnymi w caÅ‚ej literaturze europejskiej.
Tuwimowski bunt przeciwko liryce modernistycznej Å›wiadczyÅ‚ wiÄ™c nie tylko o kryzysie i wyczerpaniu siÄ™ energii, tkwiÄ…cej w mÅ‚odopolskich wzorach jÄ™zyka poetyckiego. Nie chodziÅ‚o jedynie o czÄ…stkowe zabiegi w obrÄ™bie samej techniki wyrazu lirycznego. Nie chodziÅ‚o o wewnÄ™trznÄ… tektonikÄ™ procesów literackich (…).
Rewizji sÅ‚ownika dokonaÅ‚ wszakże Tuwim. On pierwszy podjÄ…Å‚ ów zamach na modernistycznÄ… frazeologiÄ™ i obrazowanie, na nastrojowość i metafizyczne ambicje liryków mÅ‚odopolskich. Do hermetycznej i dusznej rekwizytorni poetyckiej wpuÅ›ciÅ‚ Å›wieże powietrze. WtargnÄ…Å‚ do niej gwaÅ‚townie, z odwagÄ… i brutalnoÅ›ciÄ… nowego pokolenia, które – dziÄ™ki doÅ›wiadczeniom pierwszej wojny Å›wiatowej – wyzwoliÅ‚o siÄ™, we wÅ‚asnym przynajmniej rozeznaniu, od wiÄ™zi pozornych i od nakazów cywilizacyjnej kontynuacji” (Andrzej Gronczewski, „Obroty Rzeczy czarnoleskiej – Julian Tuwim”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 358).

AnalizujÄ…c warstwÄ™ leksykalno-znaczeniowÄ… widać odrzucenie przez Tuwima obecnego do tej pory w liryce sztucznego patosu i doniosÅ‚ej atmosfery czy zanegowanie patriotycznej wymowy poezji, która przecież nie jest koniecznoÅ›ciÄ… – nawet z uwagi na historycznÄ… przeszÅ‚ość Polski. Zamiast tego - zdaniem Skamandrytów, poeta w swojej poezji powinien w przejrzysty i zrozumiaÅ‚y sposób uwiecznić codzienne aspekty życia, takie jak wÅ‚aÅ›nie przejażdżka tramwajem.
Utwór liczy siedemnaście ciągłych zwrotek o różnej liczbie sylab w każdym wersie (wiersz nieregularny), spiętych w całość nieregularnymi rymami.
Wiersz jest przykÅ‚adem liryki bezpoÅ›redniej. Podmiot liryczny w pierwszej osobie liczby pojedynczej dzieli siÄ™ z adresatami swoimi spostrzeżeniami i refleksjami, poczynionymi przy okazji jazdy tramwajem. ÅšwiadczÄ… o tym zakoÅ„czenia czasowników oraz osobowe zaimki: „ZwykÅ‚em jeździć”; „Co siÄ™ tam dzieje w mej gÅ‚owie”; „Zagarniam zachwytem ramienia”; „Tak to jadÄ™ na przedniej platformie tramwaju”. Dowiadujemy siÄ™ z nich, że podmiot jest mÅ‚odym mieszkaÅ„cem miasta, że prostym jÄ™zykiem zachwyca siÄ™ jazdÄ… tramwajem i widokiem miasta.

O zbiorowym odbiorcy tekstu Å›wiadczy apostrofa „szanowni panowie (…)Wielce szanowni panowie!...” oraz tytuÅ‚. To ich podmiot próbuje zarazić swoim żywioÅ‚owych charakterem i radosnym myÅ›leniem, co widać w użyciu przez niego krótkich zdaÅ„, równoważników zdaÅ„ i woÅ‚aczy. Mimo zwrotu „wielce szanowni”, po lekturze tekstu widać, iż jest to sformuÅ‚owanie ironiczne. Podmiot nie aprobuje toku myÅ›lenia i skutków pracy krytyków, o czym daje wyraźnie znać w wierszu. Zdecydowany sprzeciw na zachowanie podziaÅ‚u miÄ™dzy artystami a osobami oceniajÄ…cymi ich dzieÅ‚a, ksztaÅ‚tujÄ…cymi potem wizerunek twórców w spoÅ‚eczeÅ„stwie to tylko jedna z postulowanych zmian.

Aby wzmocnić optymistyczno-afirmacyjną wymowę liryku, Tuwim zastosował wiele wykrzykników, dominujących nad innymi środkami poetyckiego wyrazu:
„Na przedniej platformie tramwaju!
Miasto na wskroÅ› mnie przeszywa!
(…)
A najweselej na skrętach!
(…)
Maju, maju! –
(…)
Wielce szanowni panowie!...”.
TÄ… samÄ…, akcentujÄ…cÄ… stan podniecenia podmiotu oraz jego doznania, rolÄ™ peÅ‚niÄ… wyrażenia zÅ‚ożone z czasowników i rzeczowników („pÄ™ka pÄ…kowie”) oraz wyliczenia („PÄ™dy, zapÄ™dy, ognie, ogniwa”).

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies