Urszula Kochanowska - geneza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Urszula Kochanowska - geneza

Autor: Karolina Marlêga

NawiÄ…zujÄ…cy do renesansowego cyklu dziewiÄ™tnastu „Trenów” Jana Kochanowskiego, bÄ™dÄ…cych wyrazem tÄ™sknoty za przedwczeÅ›nie zmarÅ‚Ä… dwuipółletniÄ… córkÄ™ UrszulkÄ™, utwór BolesÅ‚awa LeÅ›miana ukazaÅ‚ siÄ™ w trzecim zbiorze autora, „Napój cienisty” z 1936 roku.

MiÄ™dzywojenny autor odnosi siÄ™ w nim do wiersza powstaÅ‚ego ponad czterysta lat wczeÅ›niej, koÅ„czÄ…cego żaÅ‚obny cykl dzieÅ‚ Jana z Czarnolasu. Prócz odczytania go jako gÅ‚os w sprawie polemiki filozoficznej z Kochanowskim, „Urszula Kochanowska” jest także wyrazem osobistych poglÄ…dów LeÅ›miana na Å›mierć i życie pozagrobowe, czyli kwestie wystÄ™pujÄ…ce w pierwszych tekstach kultury, aż do czasów współczesnych (na przykÅ‚ad biblijna „KsiÄ™ga Hioba”, Å›redniowieczna „Legenda o Å›w. Aleksym”, „Kwiatki Å›w. Franciszka”, „Lament Å›wiÄ™tokrzyski”, „Bogurodzica”, renesansowe liryki Jana Kochanowskiego – „Czego chcesz od nas, Panie”; „Treny”; „PsaÅ‚terz Dawidów”, Mickiewiczowskie „Dziady, cz. III”, modernistyczne hymny Jana Kasprowicza – „Dies irae”; „ÅšwiÄ™ty Boże”, „ÅšwiÄ™ty Mocny” czy opowiadanie Stefana Å»eromskiego „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”, MiÅ‚oszowska „Piosenka o koÅ„cu Å›wiata” czy „Sprawozdanie z raju” Zbigniewa Herberta).

Innym tekstem LeÅ›miana, podejmujÄ…cym ten wÄ…tek, jest wiersz „TrupiÄ™gi”. W obu lirykach:

„Åšmierć nie ma nic wspólnego z wyobrażeniami chrzeÅ›cijaÅ„skimi. Niebo w poezji LeÅ›miana jest puste „(…) po Å›mierci w niebios przybyÅ‚em pustkowie” – mówi Urszula. Okazuje siÄ™, że marzeniem dziecka jest rzeczywistość ziemska. Ma możność obcowania z tajemnicÄ… Å›wiata (Bogiem), ale oczekiwanie na rodziców okazuje siÄ™ czymÅ› ważniejszym. W „TrupiÄ™gach” również poddaje w wÄ…tpliwość sens potocznych wyobrażeÅ„ religijnych, operuje kategoriami ziemskimi, laickimi i gÅ‚Ä™boko humanistycznymi” („Oryginalność poezji BolesÅ‚awa LeÅ›miana”, Teresa Bojczewska, „Od starożytnoÅ›ci do współczesnoÅ›ci. Wybrane tematy z jÄ™zyka polskiego”, Warszawa 1996, s. 137-139).


Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies