Pan Błyszczyński - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Pan Błyszczyński - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„Jak wielu innych poetów, którzy kontynuowali poetykÄ™ symbolizmu, chciaÅ‚ wyrażać niewyrażalne, tworzÄ…c teksty z zaÅ‚ożenia tajemnicze, niewyjaÅ›nione do koÅ„ca, gdzie znaki i znaczenia nie pokrywajÄ… siÄ™ toczÄ…c ze sobÄ… subtelnÄ… grÄ™, gdzie sÅ‚owa ukazujÄ… swoje przepastne gÅ‚Ä™bie, a sensy zdaÅ„ przenikajÄ… siÄ™ wzajemnie posÅ‚uszne prawu metamorfoz, ogarniajÄ…cemu caÅ‚ość uniwersum poetyckiego. Jak inni wielcy poeci traktowaÅ‚ mowÄ™ – także i przede wszystkim mowÄ™ poetyckÄ… – jako uobecnienie rzeczywistoÅ›ci. Proces rozszyfrowywania poezji jest wiÄ™c równie nieskoÅ„czony dla czÅ‚owieka, jak dociekanie prawdy o Å›wiecie. Po dÅ‚ugim przebywaniu w rzeczywistoÅ›ci kreowanej przez poetÄ™, możemy przerwać wyjaÅ›nienie znaczeÅ„ – ale tylko wtedy, kiedy czujemy, iż wiemy wiÄ™cej, niż potrafimy powiedzieć” (Krzysztof Dybciak, „BolesÅ‚aw LeÅ›mian”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 1”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 513).

Problematyka wiersza BolesÅ‚awa LeÅ›miana „Pan BÅ‚yszczyÅ„ski” krąży wokół kwestii obecnych od dawna w wersach polskiej i Å›wiatowej poezji. OkreÅ›lenie jej mianem filozoficzno-egzystencjalnej czy metafizycznej nie przybliży czytelnikowi znaczenia tego utworu w dorobku autora, wiÄ™c sÅ‚usznym wydaje siÄ™ być dokÅ‚adna analiza postawionych przez niego pytaÅ„ i ewentualnych odpowiedzi, z których przebijajÄ… siÄ™ trzy główne motywy: istota i wpÅ‚yw wyobraźni na życie jednostki, rola i poprawne czerpanie z poetyckiego natchnienia oraz relacja czÅ‚owiek-Bóg.

Wiersz jest przede wszystkim opowieścią o losach tytułowego pana Błyszczyńskiego, który obok Dusiołka, Śnigrobka czy Bajdały wpisuje się w krąg Leśmianowskich bohaterów fantastycznych i wzbogaca kanon polskiej poezji baśniowego nurtu.

Na przykładzie przygód Błyszczyńskiego podmiot liryczny pyta o rolę i miejsce człowieka w wypełnionym florą i fauną świecie, o rodzaj stosunków i zależności, łączących płaszczyznę umysłu i fizyczności i występujących między jednostką a kosmosem. W pewnym momencie pojawia się także kwestia kreacjonizmu, a dokładnie prawa człowieka do stworzenia własnego, prywatnego świata czy być może zdanie się w tej sprawie na łaskę i prawo Boga.
Sytuacja liryczna w wierszu jest skomplikowana, lecz możliwa do w miarÄ™ precyzyjnego odczytania. LeÅ›mian stworzyÅ‚ opis niezwykÅ‚ego, magicznego ogrodu, który „zielenieje na wymroczu, / Gdzie siÄ™ cud rozrasta w zgrozÄ™ i bezprawie”. Po chwili czytelnik zdaje sobie sprawÄ™, iż cudowny sad jest miejsce wymyÅ›lonym przez obdarzonego ogromnÄ… wyobraźniÄ… pana BÅ‚yszczyÅ„skiego, który stworzyÅ‚ go – „wywiódÅ‚ z nicoÅ›ci” – „bÅ‚yszczydÅ‚ami swych oczu”. „Creatio ex nihilio”, czyli kreacjÄ™ z niczego możemy rozpatrywać także dosÅ‚ownie – nie jako dowód na boskie możliwoÅ›ci oczu bohatera, lecz jako fizyczne stworzenie wymyÅ›lonego od podstaw ogrodu, czyli zasadzenie drzew i krzewów i przekopanie dziaÅ‚ki.

Stworzywszy swój ogród, w kolejnej zwrotce Błyszczyński zaczyna się po nim przechadzać, dyskutując przy okazji z Bogiem o pięknie i magii tego miejsca, warto dłużej przyjrzeć się tej scenie z powodu swoistej gry, zapoczątkowanej przez Leśmiana i określanej fachowo mianem toposu odwróconego. Poeta odwrócił role znane ze Starego Testamentu, obsadzając w roli stwórcy rajskiego ogrodu nie Boga, lecz Błyszczyńskiego. Ten pierwszy, zamiast pochwał i wyrazów bezgranicznej miłości, wysłuchuje w świecie lirycznym Leśmiana wymówek tytułowego bohatera, który nie jest zadowolony z nieproszonej i niezapowiedzianej wizyty.

Kolejne strofy liryku sÄ… dalej opisem spaceru BÅ‚yszczyÅ„skiego po ogrodzie, który – prócz Stwórcy – napotyka idealnÄ… kobietÄ™. Nie kryjÄ…c zdziwienia widokiem onirycznej zjawy w stworzonym przez siebie ogrodzie, bohater zachwyca siÄ™ jej nieskazitelnÄ… urodÄ…: zÅ‚otymi rzÄ™sami, których blaskiem mogÅ‚a „rozwidnić (…) Dno zmyÅ›lonych jezior, gdzie mży Å›mierć zmyÅ›lona” czy dÅ‚ugim i sprężystym warkoczem przypominajÄ…cym morskie fale:

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies