La précieuse - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

La précieuse - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wiersz „La précieuse”, tak samo zresztÄ… jak i inne utwory pochodzÄ…ce z tomu „PocaÅ‚unki”, jest czterowersowÄ… miniaturÄ… poetyckÄ…, czyli opisem pojedynczej scenki sytuacyjnej, charakterystycznej dla realiów lat 20. XX wieku. Jego wymowa jest bardzo prosta i czytelna.

SÅ‚owa podmiotu lirycznego, utożsamianego z autorkÄ…, sÄ… skierowane do tajemniczej „La précieuse”, czyli eleganckiej damy (zapożyczenie z jÄ™zyka francuskiego). Oczami podmiotu widzimy jÄ… wtulonÄ… w drogie futro, wpatrzonÄ… w maÅ‚Ä… kaÅ‚użę i czekajÄ…cÄ…, aż ktoÅ› pomoże jej przebyć ten niebezpieczny ocean. TrzymajÄ…ca pod pachÄ… modnÄ… w tamtym czasie „zabawkÄ™” paÅ„ z wyższych sfer - chiÅ„skiego pieska, a w drugiej rÄ™ce jakże praktycznÄ… parasolkÄ™ i… różę wywoÅ‚uje w autorce wahanie i motywuje do postawienia pytania, które nie wymaga odpowiedzi:
„I jakżeż ty zrobisz krok w nieskoÅ„czoność?”

Opisana przez PawlikowskÄ… scenka jest odzwierciedleniem sytuacji panujÄ…cej w pierwszej poÅ‚owie XX wieku w Polsce i caÅ‚ej Europie. Kontynent peÅ‚ny byÅ‚ takich kobiet, jak bohaterka liryku: rozpieszczonych, wychowanych jedynie do bycia żonami i brylowania podczas spotkaÅ„ towarzyskich. Nikt nie zastanawiaÅ‚ siÄ™, co bÄ™dzie z nimi, gdy zabraknie im silnego ramienia u boku, należącego oczywiÅ›cie do jakiegoÅ› zamożnego jegomoÅ›cia. Takie kobiety – odnajdujÄ…ce rozrywkÄ™ w „uczÅ‚owieczaniu” miniaturowych piesków czy odnajdywaniu rzadkich odmian róż, stawaÅ‚y potem przed maÅ‚Ä… kaÅ‚użą z minÄ… Å›wiadczÄ…cÄ… o skonsternowaniu Å›wiadczÄ…cym co najmniej z napotkaniem przeszkody nie do pokonania, bariery nie do przeskoczenia, a nie zwykÅ‚ej – w tym wypadku symbolicznej, kaÅ‚uży.

Owy „krok w nieskoÅ„czoność” jest tu satyrycznÄ… puentÄ…, kryjÄ…cÄ… w sobie o wiele gÅ‚Ä™bszy sens, niż można byÅ‚oby przypuszczać. KoÅ„czÄ…ce liryk pytanie retoryczne nadaje mu poważnÄ…, a nawet dramatycznÄ… rysÄ™. Do tej pory czytelnik przyjrzaÅ‚ siÄ™ jedynie zabawnej scence – modnisi z psem, parasolkÄ… i różą, kontemplujÄ…cej nad sposobami przejÅ›cia maÅ‚ej kaÅ‚uży. Teraz jednak, gdy pada pytanie o to, jak taka maÅ‚o samodzielna, egocentryczna i pozbawiona wiedzy o Å›wiecie poradzi sobie w niepewnych latach przyszÅ‚oÅ›ci. PatrzÄ…c na jej rolÄ™ w spoÅ‚eczeÅ„stwie, możemy zadać sobie szereg innych pytaÅ„. Jak wychowa swoje dzieci, gdy nadchodzÄ…ce zmiany sprawiÄ…, że nie bÄ™dzie jej już stać na caÅ‚odobowÄ… nianiÄ™? Jakim bÄ™dzie wsparciem dla męża, gdy ten straci caÅ‚Ä… swojÄ… fortunÄ™? W koÅ„cu, jak zdefiniuje swoje życie od nowa, gdy zabraknie rzadkich futer, drogich perfum, a dawnÄ… czerwieÅ„ szminki zastÄ…pi purpura krwi, bÄ™dÄ…ca skutkiem wojennych zmagaÅ„? PodejÅ›cie bohaterki i jej podobnych dam do spraw nieodwracalnych, takich jak starość, przemijanie, Å›mierć sÄ… prawdziwymi tematami wiersza.
Takie egzystencjalne pytania, wypÅ‚ywajÄ…ce z pozoru humorystycznego obrazka, potrafiÅ‚a stawiać jedynie Jasnorzewska. TytuÅ‚owa „la précieuse” staÅ‚a siÄ™ powodem gorÄ…cej dyskusji nad poziomem wyksztaÅ‚cenia i samoÅ›wiadomoÅ›ci współczesnych poetce kobiet. Spychanie przez nie kwestii życia wiecznego na rzecz życie ziemskiego, brak chÄ™ci rozwoju i poznawania Å›wiata, a w koÅ„cu stawianie sobie za jedyny cel uwieszenie siÄ™ na barkach jakiegoÅ› zamożnego bankiera zdeterminowaÅ‚o poetkÄ™ do postawienia siÄ™ w liryku w kategorii nauczyciela, co widać w bezpoÅ›rednim sposobie zwracania siÄ™ do bohaterki (skracajÄ…ce dystans zwroty: „WidzÄ™ ciÄ™”, „I jakżeż ty”, Å›wiadczÄ…ce o zaklasyfikowaniu wiersza do liryki inwokacyjnej).

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies