Miłość - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Miłość - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Kilka słów wstępu

Wiersz „MiÅ‚ość” Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej pochodzi z tomu „PocaÅ‚unki”, opublikowanego w 1926 roku i traktowany jest jako w pewien sposób autobiograficzny, ponieważ – jak trafnie zauważa Piotr Kuncewicz w rozdziale „Biologia czuÅ‚a i okrutna – Maria Pawlikowska-Jasnorzewska”, opublikowany w pracy zbiorowej „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”:

„Pawlikowska należy do tych twórców, u których miÄ™dzy twórczoÅ›ciÄ… a życiem można postawić wzglÄ™dny znak równoÅ›ci (o ile to w ogóle ma sens jakikolwiek), tak podobny jest „styl” i zakres jednego i drugiego” (Piotr Kuncewicz, „Biologia czuÅ‚a i okrutna – Maria Pawlikowska-Jasnorzewska”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 8).

Interpretacja i analiza

Wiersz „MiÅ‚ość” pod wzglÄ™dem gatunkowym należy do uprawianych przez MariÄ™ PawlikowskÄ…-JasnorzewskÄ… miniatur poetyckich. Nikt tak jak ona nie potrafiÅ‚ zamknąć caÅ‚ej scenki w zaledwie czterech wersach.

PocaÅ‚unki to po prostu erotyki, jak zresztÄ… znakomita wiÄ™kszość wierszy Pawlikowskiej. A jeÅ›li nie erotyki, to prezentacja miejsc, gdzie miÅ‚ość mogÅ‚aby siÄ™ dopeÅ‚nić, to caÅ‚a sceneria czekajÄ…ca na przygodÄ™ albo po prostu kobieta czekajÄ…ca na mężczyznÄ™, niekiedy czekajÄ…ca po czasie już i daremnie. To wszystko, co da siÄ™ odnaleźć w innych wierszach Pawlikowskiej, tutaj zamkniÄ™te w cztery wersety, w kilkadziesiÄ…t sylab. Tak maksymalnie zwiÄ™zÅ‚ej formy Pawlikowska nie osiÄ…gnęła od razu. (…) Otóż trzeba zauważyć, że decydujÄ…c siÄ™ na tak krótkÄ… formÄ™, dawaÅ‚a Pawlikowska nie tylko dowód odwagi, ale stanowiÅ‚a w swoim (może i nie tylko swoim) czasie pewien wyjÄ…tek. Tego rodzaju krótkich wierszy nie znajdziemy u innych poetów tego czasu, nie znajdziemy ich przede wszystkim u najbliższych jej skamandrytów” (P. Kuncewicz, dz. cyt., s. 13-14).

Podmiotem lirycznym utworu jest tÄ™skniÄ…ca za ukochanym kobieta (formy gramatyczne: „nie widziaÅ‚am”, „jestem może bledsza” Å›wiadczÄ… o liryce bezpoÅ›redniej, osobistej, wyznania). Pierwszy wers podaje nam informacjÄ™ o czasie oczekiwania na jego powrót – miesiÄ…c, a dwa kolejne mówiÄ… o fizycznych i psychicznych skutkach, odciÅ›niÄ™tych na niej z tego powodu:
„Jestem może bledsza,
trochÄ™ Å›piÄ…ca, trochÄ™ bardziej milczÄ…ca”.
Podczas gdy trzy pierwsze linijki mówiÄ… o stanie podmiotu lirycznego, spowodowanym tÄ™sknotÄ… za ukochanym, tak ostatni wers – jak zawsze w miniaturach autorstwa poetki – nadaje zupeÅ‚nie nowÄ… perspektywÄ™ jej sÅ‚owom. Mimo wstÄ™pu o czterotygodniowej rozÅ‚Ä…ce, o zapadniÄ™ciu na zdrowiu i wycofaniu siÄ™ z życia towarzyskiego, podmiot Å›miaÅ‚o kwituje swój stan:
„lecz widać można żyć bez powietrza!”.

Na czym polega niezwykłość tego wersu? Nazwanie ukochanego powietrzem może być kolejnym dowodem miłości: to przecież tlen jest najważniejszym warunkiem naszego istnienia. Bez niego nie można żyć tak samo, jak podmiot nie wyobraża sobie dalszej egzystencji bez ukochanego u boku. Czyżby jednak?

Wymowa wiersza jest bardzo gorzka. Okazuje siÄ™, że życie nie koÅ„czy siÄ™ wraz ze Å›mierciÄ… uczucia, nawet tego najwiÄ™kszego i najsilniejszego. Zanik miÅ‚oÅ›ci nie determinuje zaniku podstawowych funkcji życiowych – mimo pojawienia siÄ™ obezwÅ‚adniajÄ…cej apatii czy nagÅ‚ej, nieuzasadnionej sennoÅ›ci, serce podmiotu lirycznego nie przestaje bić. Zinterpretowanie powietrza jako ukochanego mężczyzny, z którym Å‚Ä…czyÅ‚o autorkÄ™ gorÄ…ce uczucie pociÄ…ga za sobÄ… bardzo smutny wniosek – nawet po wygaÅ›niÄ™ciu najwiÄ™kszego uczucia życie biegnie dalej, czy tego chcemy, czy nie. „Można żyć bez powietrza!”, nic siÄ™ nie dzieje, gdy nagle bliska nam osoba staje siÄ™ kimÅ› obcym („I nic.”).

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies