Deszcz jesienny – interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Deszcz jesienny – interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Kilka słów wstępu

Leopold Staff, nazywany poetÄ… trzech epok, swojÄ… przygodÄ™ z pisanie rozpoczÄ…Å‚ w czasie MÅ‚odej Polski. Z tego powodu też niektóre utwory – na przykÅ‚ad „Deszcz jesienny” - zawierajÄ… nastroje dekadenckie, a w innych – tych z późniejszych okresów - dominuje optymizm, wiara w czÅ‚owieka i afirmacja życia („Kowal”, „Curriculum vitae”, „PoczÄ…tek bajki”, „PrzedÅ›piew”).

PrzywoÅ‚any wiersz zostaÅ‚ napisany na przeÅ‚omie XIX i XX wieku. Utwór wzbogaciÅ‚ drugi zbiór poety, zatytuÅ‚owany „DzieÅ„ duszy” (1903 rok).

Interpretacja

Liryk skÅ‚ada siÄ™ z trzech opisowych części oraz z czterokrotnie powtarzanego refrenu. Każdy fragment jest utrzymany w nostalgicznym, jesiennym nastroju, jak wskazuje sam tytuÅ‚. Na pierwszy plan wysuwa siÄ™ beznadziejność i przekonanie o nadchodzÄ…cym koÅ„cu – jedne z ważniejszych oznak modnej z modernizmie dekadencji. Wybór jesieni na milczÄ…cÄ… bohaterkÄ™ liryku byÅ‚ doskonaÅ‚y. Jaka inna pora roku oddaÅ‚aby dusznÄ… tÄ™sknotÄ™ za wiosennÄ… wolnoÅ›ciÄ… czy przeÅ›wiadczenie o powolnym, acz systematycznym nadchodzeniu czasu hibernacji, zamarcia, zaÅ›niÄ™cia.

Sytuacja liryczna jest jasna: siedzÄ…c w zaciszu swego pokoju podmiot opisuje padajÄ…cy deszcz. Notuje odgÅ‚osy uderzeÅ„ kropel o szyby okienne, przyrównujÄ…c je do „JÄ™ku szklanego... pÅ‚aczu szklanego”, poza tym relacjonuje wyglÄ…d pozostawionych na Å‚askÄ™ natury drzew i kwiatów czy widok mokrych szyb, które przypominajÄ… mu mglistÄ… powÅ‚okÄ™, pokrywajÄ…cÄ… nieraz o poranku przezroczyste szkÅ‚o. Wniosek pÅ‚ynÄ…c z powtarzanego potem trzykrotnie refrenu jest prosty: Å›wiat straciÅ‚ już swój blask, teraz jedynie sennie sÄ…czy siÄ™ jego szary odbÅ‚ysk. DzwoniÄ…cy „deszcz (…) jesienny” zdominowaÅ‚ uczucia podmiotu. Teraz może on myÅ›leć jedynie o przemijaniu i Å›mierci.

Kolejna zwrotka – pierwsza z opisowych - mówi o zmarnowanych snach: ich wspomnienie nie zostanie przywoÅ‚ane, ponieważ w takiej smutnej i przygnÄ™biajÄ…cej aurze nawet najpiÄ™kniejsze „mary powiewne, dziewicze” stanÄ… siÄ™ przykrymi koszmarami, do których nie warto wracać:
„W dal poszÅ‚y przez chmurnÄ… pustyniÄ™ piaszczystÄ…,
W dal ciemnÄ…, bezkresnÄ…, w dal szarÄ… i mglistÄ…...
Odziane w łachmany szat czarnej żałoby
SzukajÄ… ustronia na ciche swe groby,
A smutek cień kładzie na licu ich miodem...
Powolnym i długim wśród dżdżu korowodem
W dal idą na smutek i życie tułacze,
A z oczu im lecÄ… Å‚zy... Rozpacz tak pÅ‚acze...”.
Prócz snów, w przytoczonym fragmencie możemy doszukiwać siÄ™ także wspomnieÅ„ czy doÅ›wiadczeÅ„ z przeszÅ‚oÅ›ci. Wszystko, co dla czÅ‚owieka ważne, w jesiennÄ… pogodÄ™ odchodzi w bezpowrotnÄ… drogÄ™: w „dal” „ciemnÄ…, bezkresnÄ…”, „szarÄ… i mglistÄ…” przez chmurnÄ…, piaszczysta pustyniÄ™. Deszcz powoduje, że wyznawane dotÄ…d idee czy zasady umierajÄ… - odziane „w Å‚achmany szat czarnej żaÅ‚oby / SzukajÄ… ustronia na ciche swe groby”. Dominować zaczyna smutek, Å‚zy, rozpacz.
Trzecia strofa, bÄ™dÄ…ca powtórzeniem pierwszej i peÅ‚niÄ…ca rolÄ™ swoistego refrenu - ponownie przenosi czytelnika w Å›wiat „po drugiej stronie szyby”, ten bezpieczniejszy i cieplejszy, lecz mimo to przesiÄ…kniÄ™ty już „szklanym pÅ‚aczem” i wypeÅ‚niony „sennym”, „szarym” blaskiem Å›wiata.

W kolejnej podmiot ujawnia swoją obecność, dzieląc się smutną tajemnicą: ktoś go dziś opuścił. Nie jest jednak w stanie przywołać imienia taj osoby, czuje jedynie dołującą i wszechobecną pustkę:
„Kto? Nie wiem... KtoÅ› odszedÅ‚ i jestem samotny...
Ktoś umarł... Kto? Próżno w pamięci swej grzebię...
KtoÅ› drogi... wszak byÅ‚em na jakimÅ› pogrzebie...”.
Mimo iż byÅ‚ moment, iż miaÅ‚o do niego przyjść szczęście, to jednak „mroków siÄ™ zlÄ™kÅ‚o”. Osobie, z którÄ… miaÅ‚ uÅ‚ożyć sobie życie, „pÄ™kÅ‚o serce”, gdy zdaÅ‚a sobie sprawÄ™, że jej wybranek nie jest zdolny do jakichkolwiek innych uczuć, niż apatia i smutek: „Gdy poznaÅ‚, że we mnie skrÄ™ roztlić chce próżno...”.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies