Kowal – interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Kowal – interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wiadomości wstępne

„O miejscu autora Snów o potÄ™dze, o jego znaczeniu w poezji polskiej zdecydowaÅ‚ fakt, że przeciwstawiÅ‚ siÄ™ tym skonwencjonalizowanym nastrojom i obrazom, (które i sam uprawiaÅ‚). Sny o potÄ™dze zawierajÄ… ogromnÄ… liczbÄ™ takich wÅ‚aÅ›nie nastrojowych liryków, ale jednoczeÅ›nie przynoszÄ… zasadniczÄ… z nimi polemikÄ™. PrzynoszÄ… program ich przezwyciężania, program walki z tym „pierworodnym”, przyrodzonym „grzechem” czÅ‚owieka, jakim jest sÅ‚abość. WprowadzajÄ… na miejsce zrezygnowanego dekadenta nowego bohatera lirycznego, co wyraziÅ‚o siÄ™ w tym miÄ™dzy innymi, że na poczÄ…tku swego pierwszego zbioru jako wiersz- program umieÅ›ciÅ‚ poeta Kowala, a nie StrasznÄ… noc czy Citta dolente” - Irena Maciejewska w rozdziale Poeta Å‚adu moralnego – Leopold Staff, umieszczonym w opracowaniu „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2” (pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 225).

W 1901 roku, okresie rozkwitu poezji i poetyki MÅ‚odej Polski, ukazaÅ‚y siÄ™ „Sny o potÄ™dze” debiutancki tom wierszy mÅ‚odego poety, Leopolda Staffa. Jednym z najważniejszych i najsÅ‚ynniejszych wierszy, gwarantujÄ…cym mu szacunek krytyków i oddanie czytelników, nazywajÄ…cych go mÅ‚odopolskÄ… „OdÄ… do mÅ‚odoÅ›ci”, okazaÅ‚ siÄ™ być utrzymany w aktywistycznym duchu filozofii czyny Fryderyka Nietzschego liryk „Kowal”.

Gdy bohaterami innych wierszy zbioru zostali siÅ‚acze, wodzowie, herosi, tak głównÄ… postaciÄ… przytoczonego wiersza staÅ‚ siÄ™… kowal.

Interpretacja

Sytuacja liryczna wiersza jest klarowna. Podmiot liryczny, tytuÅ‚owy kowal w zaciszu swojego zakÅ‚adu zajmuje siÄ™ codziennÄ… pracÄ…. Motyw ten Staff zaczerpnÄ…Å‚ z mitologii greckiej, którÄ… byÅ‚ zafascynowany i po którÄ… czÄ™sto siÄ™gaÅ‚ w nawiÄ…zaniach, na przykÅ‚ad w wierszu „PoczÄ…tek bajki”, gdy pisaÅ‚:
„Tak żyć, by kiedy Charon w swÄ… łódź nas zaprosi
Patrzeć cicho, jak fala w oddal nas unosi”.

Aby w pełni zrozumieć przesłanie liryku, należy pokrótce przypomnieć mit boga Hefajstosa, przywódcy i opiekuna rzemieślników (kowali, złotników) i ognia. Mieszkający z dala od Olimpu, bo w głębokiej otchłani wulkanu Etna, zajmował się tam wykuwaniem zbroi i broni dla swojej boskiej rodziny. W codziennej pracy towarzyszyli mu cyklopi - jednoocy olbrzymi, dysponujący ogromną siłą, odwrotnie proporcjonalną do ich inteligencji. Nikt tak jak oni nie umiał zrobić broni dla Zeusa.
Powyższe nawiÄ…zania uzasadniajÄ… nazwanie Staffa „wÄ™drowcem po szlakach wielu kultur i systemów filozoficznych”.

„Staff dbaÅ‚ o dobór spójnych elementów swojej wÅ‚asnej poetyckiej budowy. WÅ›ród filozofów, których przywoÅ‚ywaÅ‚, których myÅ›li wÅ‚Ä…czaÅ‚ w swoje dzieÅ‚o, znajdujemy myÅ›licieli różnych epok i różnych orientacji. JeÅ›li wymienić najważniejsze systemy odniesienia, a wiÄ™c stoicyzm, filozofiÄ™ Odrodzenia, nietzscheanizm, to stwierdzić wypadnie, że te różne filozofie Å‚Ä…czy jedno: antropocentryzm – kult czÅ‚owieka jako prawodawcy i twórcy wÅ‚asnego losu. Nawet siÄ™gajÄ…c do systemów niespoistych, niejednoznacznych – jak nietzscheanizm – odnajdywaÅ‚ poeta te wÅ‚aÅ›nie elementy. Nawet w systemach z natury swojej teocentrycznych – jak chrystianizm – interesowaÅ‚ go ich ziemski, ludzki wymiar (stÄ…d szczególne wyeksponowanie Å›wiÄ™tofranciszkaÅ„skiej i ewangelicznej tradycji chrzeÅ›cijaÅ„stwa). Przedstawiciel synkretyzmu poczÄ…tku wieku dwudziestego, Staff nie zestawiaÅ‚ obok siebie szczÄ…tków dawnych kultur – przeciwnie, dążyÅ‚ do konstrukcji, do zjednoczenia i przetworzenia różnych systemów myÅ›lowych wokół idei antropocentryzmu. PrzykÅ‚adem takiej tendencji jest trud Staffa nad stapianiem w jednÄ… caÅ‚ość myÅ›li antyku i chrzeÅ›cijaÅ„stwa i szerzej, nad jednoczeniem kultury religijnej i kultury laickiej” (Irena Maciejewska, „Poeta Å‚adu moralnego – Leopold Staff, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982s. 244)

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies