Wysokie drzewa - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Wysokie drzewa - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wiadomości wstępne

Wiersz Leopolda Staffa „Wysokie drzewa” zostaÅ‚ opublikowany w zbiorze noszÄ…cym ten sam tytuÅ‚, w 1932 roku. Z chwilÄ… premiery tomu, poeta zostaÅ‚ obrzucony negatywnymi epitetami, poczÄ…wszy od Å›lepego tradycjonalisty, poprzez zakochanego w mÅ‚odopolskich ideaÅ‚ach gÅ‚upca, a skoÅ„czywszy na piewcÄ™ niepasujÄ…cych do realiów miÄ™dzywojnia nurtów symbolizmu czy impresjonizmu.

Z dzisiejszej perspektywy badacze jego twórczości używają nieco innych słów, na streszczenie tematyki zbioru:.

„Staff byÅ‚ naszym najwiÄ™kszym po Norwidzie poetÄ… kultury. StworzyÅ‚ caÅ‚e cykle utworów poÅ›wiÄ™conych zabytkom kultury antycznej i kultury WÅ‚och (jak przykÅ‚adowo cykl MiÅ‚ość w posÄ…gach w tomie Gałąź kwitnÄ…ca, Åšladem stopy antycznej, w UÅ›miechach godzin czy Tryptyk sztuki wÅ‚oskiej w tomie Wysokie drzewa). ByÅ‚ poetÄ…, który na wszystkie ludzkie sprawy, w tym także na przyrodÄ™, patrzyÅ‚ przez pryzmat kultury, przez Å›wiadomość literatury, malarstwa i ich historycznie zmiennych konwencji. Także jego obrazy ogrodów, sadów – „wysokich drzew” nawiÄ…zywaÅ‚y do utrwalonych w kulturze wyobrażeÅ„. Cytatem bÄ…dź aluzjÄ… stylistycznÄ… odwoÅ‚ywaÅ‚y siÄ™ do biblijnych wyobrażeÅ„ ogrodu, do sielskiego pejzażu starożytnych, utrwalonego w konwencji sielanki czy Georgik Wergiliusza, do wzorców zapisanych w malarstwie renesansowym, a także w malarstwie współczesnym. PrzykÅ‚adowo: liryk Ogród przedziwny może być odebrany jako Å›wiadoma lub nieÅ›wiadoma parafraza poetycka Dziwnego ogrodu Józefa Mehoffera.

Poprzez aluzjÄ™ obrazowÄ… bÄ…dź stylistycznÄ… z pozoru proste i bardzo zwyczajne, bardzo „życiowe” motywy, którymi posÅ‚uguje siÄ™ Staff (jak motyw ogrodu czy wÄ™drowca) zyskujÄ… gÅ‚Ä™biÄ™ historycznÄ… i wymiar spraw wiecznie ludzkich, obecnych w najstarszych zapisach kultury Å›ródziemnomorskiej. SiÄ™gniÄ™cie po takie obrazy, majÄ…ce dÅ‚ugÄ… tradycjÄ™ w kulturze, po wyobrażenia archetypiczne pozwala w niedÅ‚ugim utworze lirycznym rozpiąć most miÄ™dzy przeszÅ‚oÅ›ciÄ… a teraźniejszoÅ›ciÄ…, pozwala widzieć sprawy ludzkie w wymiarze uniwersalnym, nie tylko tu i teraz, ale także in illi tempore, w odlegÅ‚ym czasie przeszÅ‚oÅ›ci. Tkwi za takim ujÄ™ciem czÅ‚owieka przeÅ›wiadczenie, że „o tyle wÅ‚aÅ›nie, o ile czÅ‚owiek wykracza poza chwilÄ™ historycznÄ… i ulega swej potrzebie przeżywania archetypów – realizuje siÄ™ jako istota integralna, uniwersalna” (Irena Maciejewska, „Poeta Å‚adu moralnego – Leopold Staff, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 251-252).
Interpretacja

Liryk dosłownie jest opisem tytułowych wysokich drzew, lecz pod tą metaforą kryje się próba oddania skomplikowanych i wielopłaszczyznowych relacji jednostki z naturą.

Podmiot liryczny zachwyca się urodą wyjętego z impresjonistycznego obrazu krajobrazu i majestatycznością wysokich drzew na tle zachodzącego słońca i połyskującego w jego świetle jeziora, co można odczytywać także jako podziwianie wzorcowych, przekazywanych z pokolenia na pokolenie kryteriów sztuki:
„O, cóż jest piÄ™kniejszego niż wysokie drzewa,
W brÄ…zie zachodu kute wieczornym promieniem,
Nad wodÄ…, co siÄ™ pawich barw blaskiem rozlewa,
PogÅ‚Ä™biona odbitych konarów sklepieniem”.

Opis jest przepeÅ‚niony wyrazami dziaÅ‚ajÄ…cymi na wyobraźniÄ™ czytelnika. Drzewa zostaÅ‚y „wykute” „wieczornym promieniem” w „brÄ…zie zachodu” sÅ‚oÅ„ca, tafla jeziora mieni siÄ™ blaskiem „pawich barw”, odbijajÄ…c przy tym ogromne sklepienie konarów.

Podobne wrażenie dźwiękowo-wizualne niesie ze sobą druga zwrotka:
„Zapach wody, zielony w cieniu, zÅ‚oty w sÅ‚oÅ„cu,
W bezwietrzu sennym ledwo miesza się, kołysze,

Gdy z Å‚Ä…k koniki polne w sierpniowym gorÄ…cu

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies