Curriculum vitae - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Curriculum vitae - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wiadomości wstępne

Autobiograficzny wiersz „Curriculum vitae” jest zapisem dorastania autora, Leopolda Staffa, zarówno do roli mężczyzny, jak i jednego z najbardziej znanych poetów polskiego dwudziestolecia miÄ™dzywojennego.

Interpretacja

Poetyckie CV Leopolda Staffa jest swoistÄ… spowiedziÄ… autora, który dzieli siÄ™ z czytelnikiem tekstu swoimi wspomnieniami z czasów mÅ‚odzieÅ„czego zachwytu nad istotÄ… poezji oraz zwierza siÄ™ z pierwszy – tych bardziej i mniej udanych – prób dochodzenia do wÅ‚asnego, wypracowanego metodÄ… prób i bÅ‚Ä™dów stylu.

Podzielony na dwie, charakterystyczne dla sonetu części liryk jest poetyckÄ… podróżą po kolejnych etapach życia Staffa. Autor za każdym razem wyraźnie zaznacza najważniejsze, przeÅ‚omowe wydarzenia, podkreÅ›la ważność spotkaÅ„ z pewnymi ludźmi czy znaczenie lektury danego wiersza. Na jego charakter i sztukÄ™ miaÅ‚o wpÅ‚yw szereg elementów: spuÅ›cizna odkrywanej każdego dnia europejskiej kultury, doÅ›wiadczenia przekazywane przez różnorodnych ludzi czy uczucie, jakie ogarniaÅ‚o go, gdy bÄ™dÄ…c dzieckiem szukaÅ‚ znajomych ksztaÅ‚tów rodziny. DziÄ™ki takiemu ukazania dojrzewania liryk zyskuje uniwersalne znaczenie. Poprzez zapisanie swoich intymnych wspomnieÅ„ i doÅ›wiadczeÅ„ w sposób prosty i jasny, Staff rozszerzyÅ‚ je na wszystkich ludzi. Dystans miÄ™dzy podmiotem a czytelnikiem znika po lekturze pierwszego wersu, w którym okres dzieciÅ„stwa zostaÅ‚ nazwany „bladym, niezaradnym kwiatem” – każdy z nas na wspomnienie mÅ‚odzieÅ„czych lat użyÅ‚by podobnych słów, podkreÅ›lajÄ…cy kruchość i delikatność tamtych chwil. Niewinność wczesnych lat podmiotu, a przez to każdego czÅ‚owieka, zostaÅ‚a rozciÄ…gniÄ™ta za caÅ‚Ä… pierwszÄ… strofÄ™:
„DzieciÅ„stwa mego blady, niezaradny kwiat
Osłaniały pieszczące, cieplarniane cienie.
Nieśmiałe i lękliwe było me spojrzenie
I stawiajÄ…c krok cudzych czepiaÅ‚em siÄ™ szat”

„Blady, niezdarny kwiat”,
czyli jego dzieciÅ„stwo, nieustannie otaczaÅ‚y „pieszczÄ…ce, cieplarniane cienie”. Podmiot żyÅ‚ w cieplarnianych warunkach, a głównÄ… ideÄ… przyÅ›wiecajÄ…cÄ… jego opiekunom byÅ‚o tak bardzo popularne dziÅ› bezstresowe wychowanie. Odizolowanie go od problemów dnia codziennego sprawiÅ‚o, iż miaÅ‚ „NieÅ›miaÅ‚e i lÄ™kliwe” spojrzenie, traciÅ‚ pewność siebie, gdy z oczu znikaÅ‚y znajome sylwetki opiekunów.
StrofÄ™ tÄ™ można interpretować także jako pierwsze oznaki narodzin poetyckiego talentu, który – jako „blady, niezaradny kwiat” – nie mógÅ‚ siÄ™ należycie wyksztaÅ‚cić i ewoluować. Od podjÄ™cia ważnych tematów czy lektury istotnych dzieÅ‚ odgradzaÅ‚y go „pieszczÄ…ce”, „cieplarniane cienie”. Nie byÅ‚o wtedy miejsca na stanowczość czy samodzielność – tak bardzo przecież istotne w edukacji mÅ‚odego poety. Uzależnienie od innych, brak odwagi i kontaktu z rówieÅ›nikami spowodowaÅ‚y, że zamiast rozwijać wyobraźniÄ™, trenować róże style i poszukiwać wÅ‚asnych poetyckich rozwiÄ…zaÅ„, mÅ‚ody poeta byÅ‚ zdany na opinie i pomoc innych.

Podsumowanie interpretacji pierwszej strofy wymaga sformułowania gorzkiego sądu o smutnym i pustym dzieciństwie podmiotu lirycznego. Choć odizolowany od zwykłego świata i pozbawiony szansy na rozmów talentu od najmłodszych lat, to jednak dojrzały Staff z nostalgią wspomina młode lata uzależnienia od opiekunów, gdy czas mijał mu na beztroskiej zabawie i ciągłym szukaniu znajomych twarzy, dających poczucie bezpieczeństwa (i uzależniających od siebie).

Druga zwrotka z kolei jest ukłonem w stronę młodzieńczych doświadczeń poety, gdy próbował odnaleźć własną drogę i sposób na życie:
„MÅ‚odość ma pierwsze skrzydÅ‚a swe wysÅ‚aÅ‚a w Å›wiat,
Kiedy nad wiosnę milsze zdały się jesienie.
Więc kochałem milczenie, wspomnienie, westchnienie
I plotÅ‚em chmurom wieÅ„ce z swych kwietniowych lat”.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies