Ars poetica - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Ars poetica - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wiadomości wstępne

„Ars poetica” to manifest programu poetyckiego Leopolda Staffa. Swoje najintymniejsze przemyÅ›lenia, bÄ™dÄ…ce wynikiem przeczytania tysiÄ…ca najwiÄ™kszych dzieÅ‚ filozoficzno-literackich, przeprowadzenia godzin rozmów z najznakomitszymi myÅ›licielami Europy Zachodniej czy stworzenia mnóstwa wierszy, w których poszukiwaÅ‚ kwintesencji swojego stylu, autor opublikowaÅ‚ w 1936 roku w zbiorze „Barwa Miodu”, idÄ…c Å›ladami miÄ™dzy innymi Arystotelesa („Poetyka”), Horacego („List do Pizonów”), Juliusza SÅ‚owackiego („Beniowski”), Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego („Ars poetica”), StanisÅ‚awa Grochowiaka („Ars poetica”) czy CzesÅ‚awa MiÅ‚osza („Ars poetica”).

Liryk, podobnie jak wiele innych wierszy Staffa, charakteryzuje się głębokim klasycyzmem, polegającym na dążeniu do przejrzystości formy, spokoju, umiaru i harmonii kompozycji utworu.

Interpretacja

Ars poetica” Leopolda Staffa jest swoista dyskusjÄ… autora z innym twórcÄ…, a mianowicie starożytnym poetÄ… Horacym, który w swoim wierszowanym eseju „List do Pizonów” zawarÅ‚ tezy i poglÄ…dy tak bardzo bliskie miÄ™dzywojennemu artyÅ›cie, iż skutki tej inspiracji musiaÅ‚y zostać przelane na papier.

Podobnie jak Horacy w jednym z najsławniejszych tekstów dotyczących sztuki poetyckiej zgromadził swoje zasady stanowiące o klasycznej poetyce, pretendującej w miarę upływu stuleci do miana podwaliny poetyki europejskiej, tak samo i Staff w swoim dziele skupił się na szczegółowej analizie dzieła literackiego, obnażeniu struktury kompozycji czy budowie warstwy lingwistyczno-stylistycznej.
Gdy dla starożytnego autora sentencji „non omnis moriar” najważniejsze byÅ‚o przekazywanie w poezji jednostkowych doÅ›wiadczeÅ„ i refleksji, opartych na szczerych przemyÅ›leniach, tak jego o wiele mÅ‚odszy kolega skupiÅ‚ siÄ™ dokÅ‚adnie na procesie tworzenia dzieÅ‚a poetyckiego.

Każda z trzech zwrotek „Ars poetica” dotyczy innych etapów pisania, uÅ‚ożonych w porzÄ…dku chronologicznym, poczÄ…wszy od samej idei tworzenia, a skoÅ„czywszy na akcie twórczym.
Pierwsza strofa manifestu mówi o natchnieniu poetyckim, okreÅ›lonym przez Staffa nieuchwytnym i nieposkromionym „echem”, skrywajÄ…cym w sobie niewypowiedziane jeszcze myÅ›li czy niezÅ‚ożone w odpowiednie zdania idee. Podobnie jak leÅ›ne echo, tak samo i natchnienie poetyckie jest zjawiskiem ulotnym, chwilowym, znikomym. Choć za pierwszym razem jest jeszcze wyraźne, po chwili odchodzi, powtarzane w Å›wiadomoÅ›ci poety coraz ciszej i ciszej. Tak samo jak najpiÄ™kniejsze uczucie, czyli miÅ‚ość, tak i natchnienie nie poddaje siÄ™ żadnym normom czy definicjom. Jedynym warunkiem „wyczucia” go, jest oddzielenie grubÄ… kreskÄ… tego, co zarezerwowane dla rozumu od tego, co dedykowane sercu:
„Echo z dna serce, nieuchwytne,
Woła mi: "Schwyć mnie, nim przepadnę,
Nim zblednę, stanę się błękitne,
Srebrzyste, przezroczyste, żadne!"

Ulotność echa, czyli natchnienia, motywuje poetÄ™ do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Tylko caÅ‚kowite oddanie procesowi tworzenia zagwarantuje poecie szansÄ™ na opisanie cudu natury czy umożliwi próbÄ™ zamkniÄ™cia w klamrze zdania istoty miÅ‚oÅ›ci. ZawoÅ‚anie o koniecznoÅ›ci uchwycenia echa nim przepadnie sÄ… także ukÅ‚onem Staffa w stronÄ™ pielÄ™gnowanej przez Horacego idei „carpe diem”. Jego „życie chwilÄ…” jest wedÅ‚ug miÄ™dzywojennego poety szansÄ… na stworzenie najwiÄ™kszego dzieÅ‚a w historii ludzkoÅ›ci, ponieważ opartego na ludzkim doÅ›wiadczeniu, przy zachowaniu szczeroÅ›ci i prostoty przekazu: „Autor nie chce „zdumiewać Å›wiata dziwnoÅ›ciÄ…”, lecz pragnie, aby czytelnik go rozumiaÅ‚ – jest to program klasyka i humanisty” („Klasycyzm w poezji Leopolda Staffa”, Teresa Bojczewska, „Od starożytnoÅ›ci do współczesnoÅ›ci. Wybrane tematy z jÄ™zyka polskiego”, Warszawa 1996).

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies