Fazy rozwoju futuryzmu ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Fazy rozwoju futuryzmu

Autor: Jakub Rudnicki

I – narodziny kierunku i rozprzestrzenienie siÄ™ idei futurystycznych w różnych dziedzinach kultury (1907-1914):
  • projektodawcÄ… nowej idei artystycznej byÅ‚ wÅ‚oski pisarz Filippo Tommaso Marinetti, który główne tezy sformuÅ‚owaÅ‚ w manifeÅ›cie „Akt zaÅ‚ożycielski i manifest futuryzmu” ogÅ‚oszonym w „Le Figaro” z 20 lutego 1909 roku. Głównym hasÅ‚em byÅ‚o „sÅ‚owa na wolnoÅ›ci”, czyli wyzwolenie jÄ™zyka poetyckiego z reguÅ‚ skÅ‚adniowych i gramatycznej, a nawet spod wÅ‚adzy logiki, podstawowym budulcem wiersza miaÅ‚o być sÅ‚owo. ŻądaÅ‚ peÅ‚nej swobody twórczej, odpowiadajÄ…cej dynamice rozwijajÄ…cej siÄ™ cywilizacji. Rok później ukazaÅ‚a siÄ™ odezwa wÅ‚oskich malarzy-futurystów;

  • w 1913 roku proklamowano bruityzm czyli „sztukÄ™ szmerów”, próbowano również idee futurystyczne przenieść na grunt dramatu i teatru;

  • w latach 1910-1914 dojrzewa futuryzm rosyjski, jego program konstruujÄ… i ogÅ‚aszajÄ… w almanachu Policzek powszechnemu gustowi (1914) poeci i malarze: Dawid Burluk, Wiktor Chlebnikow, Aleksy Kruczonych, WÅ‚odzimierz Majakowski.

II – krystalizacja poetyki futurystycznej, rozprzestrzenianie siÄ™ kierunku, różnicowanie siÄ™ szkół i dążeÅ„ wewnÄ…trz ruchu (1914-1923):
  • Rosjanie i Polacy podejmujÄ… polemikÄ™ z wÅ‚oskim futuryzmem – w Polsce prowadzi to do zjednoczenia futurystów, w Rosji do rozbicia na egofuturystów (Igor Siewierianin) i kubofuturystów (Majakowski, Chlebnikow, Kruczonych, Wasyl Kamienski)

III – wygasanie nurtu futurystycznego (po 1923):
  • we WÅ‚oszech nurt dąży do uzyskana akceptacji faszystowskich wÅ‚adz, traci status „wolnej” sztuki, a sÅ‚owo poety sÅ‚uży reżimowi Mussoliniego,

  • w ZSRR futuryzm zmienia nazwÄ™ i organizuje siÄ™ jako Lef (Lewyj Front Iskusstw), zmienia swoje hasÅ‚a programowe
  • .


Fazy rozwoju futuryzmu w Polsce:

W Polsce prekursorem futuryzmu był Jerzy Jankowski, autor tekstów ogłaszanych od 1913 roku, które złożyły się na tom Tram wpopszek ulicy (1920).
Jako zorganizowany ruch futuryzm w Polsce ukształtował się w latach 1917-1920:
  • w 1917 roku w Krakowie zostaje zaÅ‚ożony klub futurystów „Katarynka”. Należą do niego Bruno JasieÅ„ski, StanisÅ‚aw MÅ‚odożeniec i Tytus Czyżewski. Nazwa symbolizowaÅ‚a sztukÄ™ ulicznÄ…, „niskÄ…”, bliskÄ… codziennoÅ›ci i potrzebnÄ… każdemu,

  • w 1918 roku powstaje drugi oÅ›rodek futurystów w Warszawie, należą do niego Aleksander Wat i Anatol Stern,

  • wkrótce obie grupy Å‚Ä…czÄ… siÄ™,

  • w latach 1920-1923 futuryzm jest ruchem o zasiÄ™gu ogólnokrajowym, odbywajÄ… siÄ™ burzliwe dyskusje, ukazujÄ… siÄ™ zbiory wierszy, almanachy i druki ulotne: niebieskie piÄ™ty, które trzeba pomalować (1920), gga (1920), JednodÅ„uwka futurystuw. MaÅ„festy futuryzmu polskiego (1921), Nuż w bżuhu (1921),

  • w 1922 roku podejmujÄ… współpracÄ™ ze „ZwrotnicÄ…”,

  • w 1923 roku zostaje ogÅ‚oszone „rozwiÄ…zanie” kierunku, poetyki czÅ‚onów indywidualizujÄ… siÄ™.

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies