Poetyka „Å»agarów” ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Poetyka „Å»agarów”

Autor: Jakub Rudnicki

Celem nowej literatury miało się stać odkłamywanie antropologicznych wzorców kultury, zastąpienie emocjonalizmu władzą intelektu, dominację przeżyć indywidualnych miała zastąpić problematyka kolektywnego odczuwania, zaś biologizm - socjologia. Podstawowym wyznacznikiem jakości utworu nie są jego formalnoliterackie walory, lecz zakreślony w nim horyzont teoriopoznawczy i wewnętrzna logika całej struktury programowej. Ideałem poetyckim lat trzydziestych miał stać się skonstruowany z faktów, gazet, przeżyć, wrażeń i impresji, strzępów filmowych kronik i plakatowych napisów, opowieści, wyobrażeń collage społeczny. Idea konstrukcyjna i myślowa wiersza miały spajać się, pozwalając na taki układ poetyckiego materiału, by w pełni odzwierciedlał kierunkowe intencje artysty.

Rdzeniem poetyki wilnian jest „styl rozbity”, zawierajÄ…cy w sobie rozumienie konfliktu wyobrażeÅ„ i konfliktu stylistyk jako znaku i próba wykorzystania noÅ›noÅ›ci tych znaków. W poetyce żagarystów utwory kondensujÄ… w obrazach „style Å›wiatopoglÄ…dowe”, sÄ… zapisem gry systemów myÅ›lenia o Å›wiecie. Jako obrazy tych systemów wprowadzone zostaÅ‚y do wierszy realia, chwyty stylistyczne i frazeologiczne – w rezultacie utwór jawi siÄ™ jako zapis gry wzorów teoretyzowania doÅ›wiadczeÅ„. ZmysÅ‚owemu barokowi rzeczy towarzyszy asceza intelektualnych konstrukcji interpretacyjnych, porzÄ…dkowi – rozsadzajÄ…cy ten porzÄ…dek nadmiar. Historyzm wilnian rozgrywa siÄ™ miÄ™dzy misterium a plakatem (standardem, tym co masowe, powszednie). Historia zwiÄ…zana jest z problematykÄ… motywacji jednostkowego losu. W historyzmie krzyżujÄ… siÄ™ perspektywy: spoÅ‚eczno-polityczna i misteryjno-matafizyczna. ChÅ‚odny, epicki klasycyzm Å‚Ä…czy siÄ™ z wypowiedziÄ… kontemplacyjno-refleksyjnÄ…, zbliżonÄ… do modlitwy. NajczÄ™stszÄ… figurÄ… stylistycznÄ… wczesnych żagarystów jest antyteza, reguÅ‚a, iż figura ma sobie zaprzeczać.

„Styl rozbity” byÅ‚ wynikiem przyjÄ™cia koncepcji tekstu jako „narzÄ™dzia analizy”, natomiast do kreowania „gotowej prawdy” czyli mówienia wprost, stosowania liryki apelu sÅ‚użyÅ‚a wizja w pejzażu. „Wizja” to obraz poetycki oparty na suwerennym wobec „pojÄ™ciowych zespołów” doÅ›wiadczeniu imaginacji. JednÄ… z najważniejszych motywacji wizji byÅ‚o samo wyobrażenie historii, Å‚Ä…czÄ…ce wielkie procesy dziejowe z kategoriami losu, opatrznoÅ›ci, z pierwiastkami metafizyczno-irracjonalnymi. Program i praktyka literacka żagarystów powstaÅ‚a w klimacie fascynacji zaskakujÄ…cym uogólnieniem, olÅ›niewajÄ…cÄ… ideÄ…. StarajÄ… siÄ™ uchwycić „bÅ‚ysk obrazu”, bÄ™dÄ…cym próbÄ… dotarcia do podstawowych prawd. Sposób montażu wizji jest efektem zderzania siÄ™ przeciwstawnych mitologii, kontrastowych idei. Wizja to użycie obrazu w celu scalenia rozbitego doÅ›wiadczenia. Najbardziej charakterystycznÄ… cechÄ… wizji wilnian jest ich pejzażowość (zwiÄ…zana z pejzażem polskim, symbolizujÄ…cym OjczyznÄ™, miejsce duchowego zakotwiczenia) lub intensywny biologizm.
MateriaÅ‚em stajÄ… siÄ™ realia przyrodnicze, doznania zmysÅ‚owe oraz ich ufantastycznione pochodne. Pejzaż traktowany bywa czÄ™sto jako skrótowy znak problematyki spoÅ‚eczno-cywilizacyjnej. Wizje Å›mierci, niepokoju zestawiane sÄ… z realiami przygód w plenerze, sportu, tężyzny fizycznej. Głównym pejzażem jest pejzaż WileÅ„szczyzny – leÅ›nych uroczysk i jezior, królestwa ptaków, obraz ziemi, która stanowi azyl dla opuszczajÄ…cych miasto czytelników gazet. Znajomy pejzaż rozszerza siÄ™ do perspektywy kosmicznej, mitycznej ziemi-ojczyzny różnych gatunków istnieÅ„, kraina niezniszczalna i życiodajna. Obok pejzażu czÄ™sto wystÄ™puje mit podróżnika, wÄ™drowca, awanturnika zwiÄ…zany z gÅ‚odem Å›wiata zafascynowanych Å›wiatem, jego zmiennoÅ›ciÄ… i zapowiadanÄ… agoniÄ… prowincjuszy.

Katastrofizm

Głównym dokumentem katastrofizmu Å»agarów sÄ… wiersze i poematy czÅ‚onków grupy. Wspólnie wypracowali charakterystyczny sposób poetyckiego obrazowania i wyobrażania nadciÄ…gajÄ…cej katastrofy. Pod pojÄ™ciem katastrofizmu można rozumieć takÄ… postawÄ™ Å›wiatopoglÄ…dowÄ…, która wychodzÄ…c od okreÅ›lonej analizy – najczęściej historiozoficznej – zapowiada nieuchronny zmierzch wartoÅ›ci uznanych za konstytutywne dla danego systemu kulturowego; postawÄ™ przy tym takÄ…, która artykuÅ‚ować siÄ™ może w różnym materiale gatunkowym, posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ dowolnymi Å›rodkami artystycznymi. Wizje żagarystów w znacznym stopniu oparte sÄ… na wzorcach apokaliptycznych oraz romantycznych – przynosiÅ‚y równoczeÅ›nie obrazy „drugiego brzegu”, niewyraźne zarysy uniwersum odnowionego, obmytego z wystÄ™pku, cierpienia i zÅ‚a w kÄ…pieli z ognia i krwi. Katastrofa byÅ‚a dla nich kataklizmem przerażajÄ…cym, ale koniecznym. W poetyce katastroficznej żagarystów odnaleźć można stylistyczne, konstrukcyjne i obrazowe „klisze” z biblijnej profetyki, elementy wizjonerstwa romantycznego (późny SÅ‚owacki, Mickiewicz), klasycystycznej idei Å‚adu i harmonii, symbolistycznego poszukiwania „jÄ…dra” bytu, kasandrycznego apokryfu ludycznego, rewolucyjnej retoryki polityczno-spoÅ‚ecznej, a nawet skÅ‚adniki dyskursu historiozoficznego.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies