Z głową na karabinie - analiza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Z głową na karabinie - analiza

Autor: Karolina Marlêga

„Z gÅ‚owÄ… na karabinie” Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego jest wierszem z krÄ™gu liryki bezpoÅ›redniej. Podmiot liryczny wyraża wprost swoje uczucia, czego dowodem sÄ… osobowe zakoÅ„czenia czasowników oraz zaimki („sÅ‚yszÄ™”, „A mnie”, „ja - syn dziki mego narodu”).

Analizując kreację podmiotu, stwierdzić należy iż jest on młodym mężczyzną, który cały czas boryka się z tragizmem wojny i dramatem swego pokolenia. Będąc wiernym dychotomii kompozycji, Baczyński swoją mroczną wojenną opowieść w opozycji do piękna i sielankowości przyrody, która w młodości wpłynęła na duchowość, wrażliwość i odbiór świata podmiotu:
„A mnie przecież zdrój rzeźbiÅ‚ chyży,
wyhuśtała mnie chmur kołyska.

A mnie przecież wody szerokie
na dźwigarach swych niosły ptaki
bzu dzikiego; bujne obłoki
byÅ‚y dla mnie jak uÅ›miech matki”.

Nastrojowy i zmysłowy krajobraz jest tłem dla rozgrywającego się dramatu żołnierza, którego każdej nocy nawiedza wspomnienie walki i widmo zbliżającej się śmierci:
„NocÄ… sÅ‚yszÄ™, jak coraz bliżej
drżąc i grając krąg się zaciska.
(…)
Krąg powolny dzień czy noc krąży,
ostrzem Å›wiszczÄ…c tnie już przy ustach”.

W wierszu ważna jest konstrukcja płaszczyzny czasowej. Dla zwiększenia atmosfery katastrofizmu i przegranej, Baczyński zestawił czas teraźniejszy z przeszłym. Ten pierwszy ma za zadanie podkreślić piętno apokalipsy spełnionej, wiszące nad podmiotem:
„NocÄ… sÅ‚yszÄ™ (...),
Ostrzem świszcząc tnie już przy ustach (...),
Teraz na dnie Å›mierci wyrastam (...)”.

Z kolei czas przeszÅ‚y zwraca uwagÄ™ na bezpowrotnÄ… utratÄ™ wartoÅ›ci i uczuć, symbolizowanych przez dzieciÅ„stwo i pierwsze lata mÅ‚odoÅ›ci – arkadyjskość, beztroska, radość, zabawa, dobro, piÄ™kno, prawda, miÅ‚ość:

„A mnie przecież zdrój rzeźbiÅ‚ chyży,
wyhuśtała mnie chmur kołyska.
(…)
A mnie przecież wody szerokie
na dźwigarach swych niosły ptaki
(…)
a mnie przecież tak jak innym
ziemia rosła tęga - nie pusta.
I mnie przecież jak dymu laska
wytryskaÅ‚a goÅ‚Ä™bia mÅ‚odość”.
Okresy mÅ‚odość i czasów wojennych zostaÅ‚y skontrastowane dodatkowo dziÄ™ki użyciu caÅ‚kowicie odmiennej stylistyki przy ich zarysowywaniu. Ten pierwszy skÅ‚ada siÄ™ ze zwrotów: „zdrój rzeźbiÅ‚ chyży”, „wyhuÅ›taÅ‚a mnie chmur koÅ‚yska”, „wody szerokie / na dźwigarach swych niosÅ‚y ptaki”, „bujne obÅ‚oki”, „uÅ›miech matki”, „goÅ‚Ä™bia mÅ‚odość”, podczas gdy po wybuchu wojny podmiot staÅ‚ siÄ™ „synem dzikim”, nocÄ… – zamiast spać - sÅ‚yszy, jak coraz bliżej „drżąc i grajÄ…c krÄ…g siÄ™ zaciska”.

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies