Ogrodnik - analiza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ogrodnik - analiza

Autor: Karolina Marlêga

„Potrzeba Å‚adu, rytmu i formy znaczy, jak zawsze u MiÅ‚osza, metaforycznie, czyli wielostronnie. TÄ™sknota do porzÄ…dku słów jest tÄ™sknotÄ… do porzÄ…dku uniwersalnego - przecież koÅ„cem tego porzÄ…dku staÅ‚o siÄ™ pomieszanie jÄ™zyków przy budowie wieży Babel. Pierwszym zadaniem poety jest wedÅ‚ug CzesÅ‚awa MiÅ‚osza pomagać jÄ™zykowi w odzyskiwaniu siÅ‚. ZaÅ› zasÅ‚ugÄ… jego poezji jest przebÅ‚yskujÄ…ce z jej zdaÅ„, wyczuwalne za zasÅ‚onÄ… słów, przeczucie porzÄ…dku” – sÅ‚owa Andrzeja Zawady, zaczerpniÄ™te z jego książki „MiÅ‚osz” (Wydawnictwo DolnoÅ›lÄ…skie, WrocÅ‚aw 1996), w peÅ‚ni oddajÄ… harmoniÄ™ i formalnÄ… spójność, cechujÄ…ce wiÄ™kszość tekstów poety.

Wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Ogrodnik” jest utworem podzielonym na szesnaÅ›cie zwrotek (tekst stroficzny) o regularnej budowie (każda skÅ‚ada siÄ™ z dwóch wersów - dystychów).

Kolejną prawidłowość można dostrzec w liczbie sylab, bowiem każda linijka liryku składa się z trzynastu zgłosek, scalonych w całość stałym układem rymów. W tekście mamy przykład rymów prostych typu AABB:
„Adam i Ewa nie na to zostali stworzeni,
Żeby kłaniać się księciu i władcy tej ziemi.

Inna, słoneczna, ziemia poza czasem trwała.
Im obojgu na wiecznÄ… szczęśliwość oddana”.

WÅ›ród uszeregowanych i scalonych w wiÄ™kszÄ… caÅ‚ość wersów można odnaleźć przykÅ‚ady kilku nieskomplikowanych i prostych w odczytaniu Å›rodków poetyckiego wyrazu. Aby wzbogacić portret psychologiczny tytuÅ‚owego Ogrodnika, w którym należy odnaleźć Boga, MiÅ‚osz poÅ›wiÄ™ciÅ‚ trochÄ™ miejsca opisowi zewnÄ™trznoÅ›ci mężczyzny. W tym celu siÄ™gnÄ…Å‚ po plastyczny i sugestywny epitet „Siwobrody ogrodnik”, zamykajÄ…cy w sobie nawiÄ…zania do motywu Stwórcy jako dobrotliwego staruszka, pielÄ™gnujÄ…cego czÅ‚owieka z troskliwoÅ›ciÄ… i dbaÅ‚oÅ›ciÄ… charakterystycznÄ… dla rzemieÅ›lników czy artystów.

Innymi epitetami, wnoszÄ…cymi rajskie konotacje do tekstu, sÄ… „ranliwe ciaÅ‚o”, „zrujnowany ogród” czy „lipowa aleja” – bÄ™dÄ…ca nawiÄ…zaniem do fraszki Jana Kochanowskiego „Na lipÄ™”, zwracajÄ…ca uwagÄ™ na sielankowość i idylliczność Edenu.
Prócz epitetów, w „Ogrodniku” MiÅ‚osz użyÅ‚ kilku opartych na apostrofie metafor:
„O biedne moje dzieci, wiÄ™c tak wam siÄ™ spieszy
Do piachu, w którym czaszka żółte zęby szczerzy?
(…)
I czy było konieczne nurzać się w otchłani,
Systemata ukÅ‚adać, zamiast mieszkać w baÅ›ni”.

Na zakończenie rozważań o warstwie formalnej wiersza Noblisty trzeba wspomnieć o konstrukcji podmiotu lirycznego oraz adresacie jego rozważań. Opowieść o Adamie i Ewie snuje sam Bóg, co widać dokładnie w połowie wiersza, czyli w dziewiątej strofie, gdy zwraca się z bezpośrednim zawołaniem do odbiorców swoich słów, czyli grzeszących ludzi:
„O biedne moje dzieci, wiÄ™c tak wam siÄ™ spieszy
Do piachu, w którym czaszka żółte zÄ™by szczerzy?”.

Mimo odkrycia w podmiocie Boga, cały tekst trzeba zaliczyć do liryki mieszanej, ponieważ przez pierwsze osiem strof głos należał do trzecioosobowego narratora (pierwsza część to liryka pośrednia, a druga bezpośrednia).

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies