Anake - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska

Anake - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

„MiciÅ„ski może być albo pisarzem genialnym, albo żadnym. Albo prorok, albo szarlatan; albo mag, albo mistyfikator; albo »bard duszy polskiej«, albo »Å›mieszny pierrot«; albo wybitny erudyta, albo intelektualny szalbierz; albo epigon, albo prekursor; albo skrajny nonkonformista, albo ugodowy endek; albo poeta opÄ™tany panslawizmem, albo »poeta opÄ™tany PolskÄ…«” - sÅ‚owa Teresy Wróblewskiej, autorki rozdziaÅ‚u „Recepcja czyli nieporozumienia i mistyfikacje”, opublikowanego w pracy zbiorowej „Studia o Tadeuszu MiciÅ„skim” pod redakcjÄ… Marii Podrazy–Kwiatkowskiej (Kraków 1979, s. 7) doskonale oddajÄ… fenomen mÅ‚odopolskiego poety.

Jeden z najbardziej znanych wierszy Tadeusza MiciÅ„skiego, „Ananke”, zostaÅ‚ umieszczony w jedynym zbiorze twórczoÅ›ci artysty - „W mroku gwiazd”. Tom zostaÅ‚ opublikowany w Krakowie w 1902 roku.

„Ananke” to termin wieloznaczny, znajdujÄ…cy realizacjÄ™ w wielu dziedzinach i naukach. W religioznawstwie odnosi siÄ™ do mitologii greckiej. ImiÄ™ Ananke nosiÅ‚a bogini przeznaczenia rzÄ…dzÄ…cego życiem bogów i ludzi, nazywana uosobieniem koniecznoÅ›ci i nieuchronnego losu, siÅ‚y zniewalajÄ…cej do podporzÄ…dkowania siÄ™ wyrokowi losu. Prywatnie byÅ‚a kochankÄ… Zeusa. Jej rzymskim odpowiednikiem byÅ‚a Necessitas.

PojÄ™cie to wystÄ™puje także w fizyce, a dokÅ‚adniej w astronomii. Ananke to – obok Io, Europy, Ganimedesa, Kallisto, Amalthea, Himalii, Elary, Pasiphae, Sinope, Lysithea, Carme, Ledy czy Metis – jeden z wielu księżyców planety Jowisz. ZostaÅ‚ odkryty odkryty 28 wrzeÅ›nia 1951 roku przez amerykaÅ„skiego astronoma Setha Barnesa Nicholsona w Obserwatorium.

DefinicjÄ™ terminu, niezbÄ™dnÄ… do wÅ‚aÅ›ciwej interpretacji wiersza Tadeusza MiciÅ„skiego podaje „SÅ‚ownik wyrazów obcych i zwrotów obcojÄ™zycznych” WÅ‚adysÅ‚awa KopaliÅ„skiego. „Ananke” oznacza „to, co ma być, konieczność, przeznaczenie”, przed którymi nie ma ucieczki.

Taką realizację antycznego pojęcia przynosi utwór Micińskiego. Poeta zawarł w nim opis swojej ścieżki artystycznej oraz rozmyślania na temat wolności twórczej w skonwencjonalizowanym społeczeństwie.
Liryk mÅ‚odopolskiego poety przynosi obrazy dwóch „sposobów istnienia”: bÄ™dÄ…cych dzieÅ‚em Stwórcy idealnych w swej harmonii i doskonaÅ‚ych gwiazd oraz szatana, który zdezerterowaÅ‚ i, uwolniwszy siÄ™ spod wpÅ‚ywu Boga, cieszy siÄ™ swobodÄ….

Będący artystą podmiot liryczny rzuca wyzwanie swojemu przeznaczeniu. Jedynie pełna wolność osobista i nieograniczenie społecznymi zasadami współżycia umożliwią mu wyrażenie prawdziwego siebie w swojej twórczości. W przeciwnym wypadku pozostanie nadal uwikłany w rozgrywki nieprzewidzianego losu, zdaje sobie doskonale z tego sprawę:
„Gwiazdy wydaÅ‚y nade mnÄ… sÄ…d:
- wiecznÄ… ciemność, wiecznym jest bÅ‚Ä…d”.

Åšwiadomy swej nikÅ‚oÅ›ci wobec odwiecznych gwiazd i nieprzeniknionej, „wiecznej” ciemnoÅ›ci, zostaÅ‚ już „osÄ…dzony”. Jego los wydaje siÄ™ być przesÄ…dzony, co podkreÅ›la dwukrotne powtórzenie okreÅ›lenia „wiecznÄ…”.

Trzeci wers przynosi bezpoÅ›redni zwrot do innego artysty (wedÅ‚ug innej interpretacji zwraca siÄ™ do siebie samego). Apostrofa jest celowym Å›rodkiem stylistycznym, zmniejszajÄ…cym dystans miÄ™dzy nadawcÄ… a czytelnikiem. W „Ananke” czytamy:
„- Ty, budowniku nadgwiezdnych wież,
będziesz się tułał jak dziki zwierz,
zapadnie każdy pod tobą ląd -
wśród ognia zmarzniesz - stlisz się jak lont.

OkreÅ›lony mianem „budownika nadgwiezdnych wież” artysta przypomina w tej definicji rzemieÅ›lnika, który w pocie czoÅ‚a dokÅ‚ada kolejne linijki w swoich utworach, niczym murach cegÅ‚y w stawianych budynkach.
W kolejnym wersie mamy inne porównanie – artysta jest niczym „dziki zwierz”. Gdy spróbuje zejść ze Å›cieżki przeznaczonej dla niego przez los, bÄ™dzie siÄ™ tuÅ‚aÅ‚ wÅ‚aÅ›nie jak agresywny mieszkaniec niedotkniÄ™tych ludzkÄ… stopÄ… terenów.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baudelaire Charles
Kwiaty zła - opracowanie
Kwiaty zła - wiadomości wstępne
Padlina - interpretacja i analiza

Kasprowicz Jan
Z chałupy - analiza i interpretacja
W chałupie -analiza i interpretacja
Dies Irae - analiza i interpretacja
Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - analiza i interpretacja

Miciński Tadeusz
Anake - interpretacja i analiza
Lucyfer - interpretacja i analiza
Lucyfer - wiadomości wstępne

Przerwa-Tetmajer Kazimierz
Anioł Pański - interpretacja i analiza
Anioł Pański - kontekst
Eviva l'arte! - interpretacja i analiza
LubiÄ™, kiedy kobieta - interpretacja i analiza
„Koniec wieku XIX” Kazimierza Przerwy-Tetmajera i „SchyÅ‚ek wieku” WisÅ‚awy Szymborskiej - analiza porównawcza
Koniec wieku XIX - interpretacja i analiza
Koniec wieku XIX - kontekst
Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) - interpretacja i analiza

Przybyszewski Stanisław
Confiteor - analiza i interpretacja

Rimbaud Jean Arthur
Statek pijany - analiza
Statek pijany - interpretacja
Statek pijany - wiadomosci wstępne
Samogłoski - interpretacja i analiza

Verlaine Paul
Sztuka poetycka - interpretacja i analiza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies