Pierwiosnek - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Pierwiosnek - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Utwór otwiera cykl „Ballady i romanse”, peÅ‚niÄ…c przy tym ważnÄ… rolÄ™ – wierszowanej dedykacji. PowstaÅ‚y w drugiej poÅ‚owie 1820 roku, czyli w czasach, gdy Mickiewicz do szaleÅ„stwa kochaÅ‚ siÄ™ w Maryli Wereszczakównej, „Pierwiosnek” doskonale wprowadza odbiorcÄ™ w nastrój caÅ‚ego zbioru, ponieważ zanurza go w tajemniczym, romantycznym Å›wiecie.

Warto zwrócić uwagÄ™ na miejsce, jakie w zbiorze zajmuje „Pierwiosnek”. Na poczÄ…tku, w Å›rodku i na koÅ„cu „Ballad i romansów” znajdujÄ… siÄ™ utwory oparte na autentycznych przeżyciach Mickiewicza – po Å›rodku cyklu znajduje siÄ™ „Kurhanek Maryli”, a na koÅ„cu balladÄ™ „Dudziarz”, które ukazujÄ… nieszczęśliwÄ… miÅ‚ość wieszcza. Wspomniane trzy utwory sprawujÄ… w cyklu rolÄ™ naiwnego refrenu.

SkÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z dziesiÄ™ciu strof „Pierwiosnek” przedstawia dialog pomiÄ™dzy zakwitÅ‚ym przedwczeÅ›nie kwiatem, a podmiotem lirycznym okreÅ›lonym jako „Ja”. Szczegółowa analiza podejmowanych wÄ…tków oraz ich formy przedstawia siÄ™ nastÄ™pujÄ…co:

  • z pierwszej zwrotki czytelnik dowiaduje siÄ™, iż rzecz ma miejsce o poranku, wtedy to ku sÅ‚oÅ„cu swe pÅ‚atki rozwinÄ…Å‚ pierwiosnek;

  • w drugiej nawiÄ…zuje siÄ™ dialog, a podmiot liryczny kilkakrotnie przestrzega kwiatek, iż jeszcze za wczeÅ›nie na jego pojawienie siÄ™: „Jeszcze północ mrozem dmucha”; „Z gór biaÅ‚e nie zeszÅ‚y pleÅ›nie”; „DÄ…browa jeszcze nie sucha”;

  • w trzeciej strofie „Ja” usiÅ‚uje przekonać roÅ›linkÄ™, ażby ta powróciÅ‚a pod powierzchniÄ™, ponieważ jeszcze jest za zimno: „Ukryj siÄ™ pod matki rÄ…bek, / Nim ciÄ™ zgubi Å›ronu zÄ…bek”;

  • w czwartej zwrotce gÅ‚os zabiera pierwiosnek i argumentuje swojÄ… decyzjÄ™ tym, iż lepiej żyć krótko, ale szczęśliwie: „Lepsza w kwietniu jedna chwilka / Niż w jesieni caÅ‚e grudnie”. RoÅ›linka przejawia sentymentalno-filozoficzne podejÅ›cie do kwestii przemijania i bÅ‚ahoÅ›ci egzystencji: „Dni nasze jak dni motylka, / Å»yciem wschód, Å›mierciÄ… poÅ‚udnie”;

  • piÄ…ta strofa to proÅ›ba pierwiosnka do podmiotu lirycznego, by ten go zerwaÅ‚ i wplótÅ‚ do wianka: „Upleć wianek z mego kwiatku, / Wianek to bÄ™dzie nad wianki”. RoÅ›linka pragnie ofiarować siÄ™ w ofierze, aby stać siÄ™ częściÄ… czegoÅ› piÄ™knego, niezapomnianego, co sprawi komuÅ› radość (przyjacielowi, kochance, bogom);

  • w szóstej strofie podmiot liryczny zachwyca siÄ™ kwiatkiem i wyjawia odbiorcy jego pochodzenie: „W podÅ‚ej trawce, w dzikim lasku / UrosÅ‚eÅ›, o kwiatku luby!”. Dlatego też nie może siÄ™ nadziwić, iż pierwiosnek ma w sobie tyle szlachetnych i piÄ™knych cech charakteru;

  • w siódmej zwrotce „Ja” dokonuje porównaÅ„ lichego z wyglÄ…du kwiatka z tulipanem, liliÄ… i różą, czyli kwiatom powszechnie uważanym za najdostojniejsze i najdelikatniejsze;

  • w ósmej strofie podmiot liryczny decyduje siÄ™ na zerwanie pierwiosnka, a nastÄ™pnie wpleść go do wianka. Zadaje mu przy tym pytanie o źródÅ‚o wielkiej pewnoÅ›ci siebie roÅ›linki;

  • w dziewiÄ…tej zwrotce kwiatek wyjawia, że ludzie zawsze dobrze naÅ„ reagujÄ…, ponieważ symbolizuje on rychÅ‚e nadejÅ›cie wiosny: „PowitajÄ… przyjaciel / Mnie, wiosny mÅ‚odej anioÅ‚ka”. NastÄ™pnie wyjawia, iż prawdziwa przyjaźń nie lubi blasku, zdecydowanie woli cieÅ„, zupeÅ‚nie jak pierwiosnek;

  • w ostatniej, dziesiÄ…tej strofie kwiatuszek zdaje sobie sprawÄ™, iż bÄ™dzie podarkiem dla piÄ™knej Marylki, ale nie jest do koÅ„ca pewien, iż jest tego godny. Ostatecznie wieÅ›ci zawód miÅ‚osny, jak wkrótce przeżyje podmiot liryczny, zakochany w piÄ™knej dziewczynie: „Za pierwszy mÅ‚odoÅ›ci pÄ…czek / Zyskam pierwszÄ…… ach! Å‚zÄ™ tylko”.
„Pierwiosnek”, jak już wczeÅ›niej zostaÅ‚o wspomniane, skÅ‚ada siÄ™ z dziesiÄ™ciu strof. Każda z nich liczy cztery oÅ›miosylabowe wersy. UkÅ‚ad rymów jest niejednorodny:

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies