Polały się łzy - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Polały się łzy - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

PolaÅ‚y siÄ™ Å‚zy” to najkrótszy z wierszy Adama Mickiewicza, zaliczanych do cyklu liryków lozaÅ„skich. Zarówno w momencie opublikowania, jak w po dziÅ› dzieÅ„, tekst wzbudza zainteresowanie zarówno zaskakujÄ…cÄ… formÄ… i nowatorskim systemem wersyfikacyjnym, jak i skondensowanÄ…, przejrzystÄ… treÅ›ciÄ…, w której autor zawarÅ‚ podsumowanie swojej drogi życiowej. Tekst jest bilansem, rozliczeniem romantycznego twórcy z mÅ‚odzieÅ„czymi przemyÅ›leniami, skonfrontowanymi z doÅ›wiadczeniami, w jakie obdarowaÅ‚ go nie zawsze przychylny los: „W niezwykle skondensowanej formie, a zarazem w gÄ…szczu powtórzeÅ„ i aliteracji, wÅ›ród starannie dobranych epitetów jawi siÄ™ wspomnienie minionych etapów życia poety-tuÅ‚acza” (D. PolaÅ„czyk, „Poezje Adama Mickiewicza – cz. II”, Lublin).

Wielu krytyków literatury i badaczy twórczoÅ›ci romantycznego poety uważa, iż protoplastÄ… wiersza jest inny utwór Mickiewicza, a mianowicie pochodzÄ…cy najprawdopodobniej z lata 1822 roku sonet „Do Niemna”:
„Niemnie, domowa rzeko moja! Gdzie sÄ… wody,
Które niegdyś czerpałem w niemowlęce dłonie,
Na których potem w dzikie pływałem ustronie,
Sercu niespokojnemu szukajÄ…c ochÅ‚ody?”.

Zdaniem Mariana Maciejewskiego, autora rozdziaÅ‚u „MICKIEWICZOWSKIE „CZUCIA WIECZNOÅšCI” (Czas i przestrzeÅ„ w liryce lozaÅ„skiej)”, w tym tekÅ›cie:„(…)mamy wyraźne pendant do dwóch pierwszych etapów życia z „PolaÅ‚y siÄ™ Å‚zy”: dzieciÅ„stwa i mÅ‚odoÅ›ci. Nie zrealizowany jeszcze etap trzeci – „wiek mÄ™ski” – stanowi podstawÄ™ sytuacji lirycznej i sytuacji wypowiedzi. Podróż w „kraj lat dziecinnych”, jakby w „poszukiwaniu utraconego czasu”, odbywa siÄ™ – powiedzmy metaforycznie – po falach „domowej rzeki”, Niemna. Owa wszechobecna w okresie lozaÅ„skim woda „sÅ‚uży” i tu, otwierajÄ…c możliwość powrotu. W finale utworu pojawi siÄ™ również motyw Å‚ez: „Wszystko przeszÅ‚o, a czemuż nie przejdÄ… Å‚zy moje!” (M. Maciejewski, „MICKIEWICZOWSKIE „CZUCIA WIECZNOÅšCI” (Czas i przestrzeÅ„ w liryce lozaÅ„skiej)”, [w:] J. SÅ‚awiÅ„ski, E. Balcerzan, K. BartoszyÅ„ski, „Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej”, tom XLVIII, WrocÅ‚aw-Warszawa-Kraków-GdaÅ„sk 1977).
Awangardowy poeta Julian PrzyboÅ› w interesujÄ…cym artykule, zatytuÅ‚owanym „Wiersz-pÅ‚acz” z 1946 roku nazwaÅ‚ ten niezwykle skondensowany, liczÄ…cy zaledwie 5 wersów, lapidarny utwór „wierszem-pÅ‚aczem”. InterpretujÄ…c wiersz w odniesieniu do biografii poety i traktujÄ…c jako podsumowanie refleksji nad wÅ‚asnym życiem, wielbiciel poezji romantycznego wieszcza stwierdziÅ‚: „Nie znam wiersza bardziej jednolitego, liryki, w której przeżycie zwiÄ…zaÅ‚o siÄ™ więźbÄ… słów tak Å›ciÅ›le i lapidarnie jak „PolaÅ‚y siÄ™ Å‚zy…” (J. PrzyboÅ›, „Wiersz-pÅ‚acz”, [w:] „CzytajÄ…c Mickiewicza”, Warszawa 1965).

Traktowane jako tytuÅ‚, rozpoczynajÄ…ce utwór sÅ‚owa „PolaÅ‚y siÄ™ Å‚zy me czyste, rzÄ™siste” stanowiÄ… ramÄ™ kompozycyjnÄ… utworu – wystÄ™pujÄ… na poczÄ…tku i na koÅ„cu dzieÅ‚a. Niektórzy sÄ… zdania, iż wiersz skÅ‚ada siÄ™ z jednego zdania, którego podstawowy element zostaÅ‚ powtórzony na koÅ„cu jak echo kontynuujÄ…ce tytuÅ‚owy pÅ‚acz.

Wypowiadając się w pierwszej osobie liczby pojedynczej i w czasie przeszłym, podmiot opisuje krótko i dobitnie kolejne etapy swojego życia. Wyznanie można traktować jako autobiograficzne:
„PolaÅ‚y siÄ™ Å‚zy me czyste, rzÄ™siste
Na me dzieciństwo sielskie, anielskie,
Na moją młodość górną i durną,
Na mój wiek męski, wiek klęski;
PolaÅ‚y siÄ™ Å‚zy me czyste, rzÄ™siste...”.

PowtarzajÄ…ce siÄ™ sÅ‚owa o pÅ‚aczu nad wÅ‚asnym życiem podkreÅ›lajÄ… smutek, jakim przepeÅ‚nione jest to wyznanie, nic nie jest w stanie ukoić przygnÄ™bienia podmiotu lirycznego, nie ma już żadnej nadziei. Rozrachunek z wÅ‚asnÄ… przeszÅ‚oÅ›ciÄ… okazuje siÄ™ dramatycznie bolesny, podmiot pÅ‚acze, ponieważ uÅ›wiadomiÅ‚ sobie, że życie przemija i peÅ‚ne jest niezrealizowanych planów: „O sobie [podmiot] mówi siÄ™ jakby o kimÅ› trzecim. Wrażenie takie pÅ‚ynie stÄ…d, iż podmiot reprezentowany jest bardzo poÅ›rednio przez metonimiÄ™ Å‚ez, oraz stÄ…d, iż przez odpowiedniÄ… metaforyzacjÄ™ czasu nie ma Å‚Ä…cznoÅ›ci miÄ™dzy jego „teraz” a tym, co minęło” (M. Maciejewski, dz. cyt.).

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies