Namuzowywanie - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Namuzowywanie” pochodzi z trzeciego, po „Obrotach rzeczy” z 1956 r. i „Rachunku zachciankowym” z 1959 r., tomiku poezji w dorobku Mirona BiaÅ‚oszewskiego – „Mylne zwruszenia”, wydanego w 1961 r. Po wielkim sukcesie, zwÅ‚aszcza pierwszego zbioru, poeta staÅ‚ siÄ™ ulubieÅ„cem krytyków literackich, co nie do koÅ„ca mu siÄ™ podobaÅ‚o. Dlatego też chciaÅ‚ zrobić wszystko, co w jego artystycznej mocy, by zrazić do siebie „znawców” poezji. W bardzo obrazowy sposób zjawisko to opisaÅ‚ Artur Sandauer, wybitny badacz polskiej literatury, a także wielki orÄ™downik twórczoÅ›ci BiaÅ‚oszewskiego, w pracy „Poeci czterech pokoleÅ„”:
„Każda krytyka jest po trosze morderstwem: im bardziej wnikliwa, tym niebezpieczniejsza dla pisarza, tym bystrzej dokonuje na nim psychoanalizy. NastÄ™puje moment samouÅ›wiadomienia: dawniej po prostu byÅ‚; teraz wie, kim jest. Schwytany w jej pojÄ™cia, czuje siÄ™ jak motyl w siatce: nie zostaÅ‚o mu siÄ™ nic innego, jak trzepotać zgodnie z jej przewidywaniami albo przepoczwarzyć siÄ™ tak radykalnie, by ująć jej skalpelowi”. Badacz dodaje, iż szczególnie podatni na zagrożenia wynikajÄ…ce z aplauzu krytyków sÄ… poeci, którzy przez lata tworzyli „do szuflady”, czyli tacy jak BiaÅ‚oszewski wÅ‚aÅ›nie.
Przypomnijmy, iż oficjalnie debiutowaÅ‚ on dopiero w wieku trzydziestu czterech lat. WedÅ‚ug Sandauera, autor „Namuzowywania” w tomiku „Mylne wzruszenia” robiÅ‚ wszystko, „co w jego mocy, by «nastawić siÄ™» wrogom i przepoczwarzyć z powrotem w gÄ…sienicÄ™”.

Z peÅ‚nym przekonaniem można powiedzieć, iż „Mylne wzruszenia” byÅ‚y artystycznym manifestem, sprzeciwem BiaÅ‚oszewskiego wobec otaczajÄ…cego go Å›rodowiska kulturowego „z wyższych sfer”, które za wszelkÄ… cenÄ™ pragnęło, by staÅ‚ siÄ™ on jego częściÄ…. Poprzez wspomniany tomik wierszy, artysta zadeklarowaÅ‚ swojÄ… odmienność.

Sandauer nazwaÅ‚ go wrÄ™cz satanistÄ…, który kierowaÅ‚ siÄ™ nastÄ™pujÄ…cÄ… logikÄ…: „Ponieważ nie mogÄ™ uchylić siÄ™ ZÅ‚u, które i tak mnie dopadnie (…) wolÄ™ przyjąć je dobrowolnie, oprzeć na nim swój system wartoÅ›ci, czynić je Å›wiadomie – tak aby każdy mój postÄ™pek byÅ‚ policzkiem wymierzonym ustalonym hierarchiom. BiaÅ‚oszewski objawia siÄ™ w «Mylnych wzruszeniach» jako satanista jÄ™zyka. Wie doskonale, co to kunszt poetycki, i wÅ‚aÅ›nie dlatego chce, by każde jego sÅ‚owo drażniÅ‚o skrzeczÄ…cym dysonansem, przeczyÅ‚o konwencjom i nie tylko wersyfikacji, ale gramatyki i ortografii. Krótko mówiÄ…c, na pochlebne propozycje Å›wiata kultury odpowiada jak najbardziej kunsztownym «wypiÄ™ciem siÄ™»”.
TworzÄ…c kolejne utwory „Mylnych wzruszeÅ„”, w tym również „Namuzowywanie”, BiaÅ‚oszewski postawiÅ‚ sobie za cel sparodiowanie swoich wczeÅ›niejszych dokonaÅ„ i zadrwienie z konwencji poetyckiej, a zwÅ‚aszcza ze sÅ‚owa. Krytyce poddaÅ‚ również wszelkie sztuczne zabiegi, które odróżniajÄ… jÄ™zyk poezji od mowy potocznej, jak na przykÅ‚ad rym. BiaÅ‚oszewski postanowiÅ‚, iż jego poezja bÄ™dzie, tylko z pozoru, przypominaÅ‚a beÅ‚kot, że bÄ™dzie możliwie jak najlepiej oddawaÅ‚a sposób, w jaki normalni ludzie komunikujÄ… siÄ™ ze sobÄ… na co dzieÅ„. Jak celnie zauważa Sandauer:
JÄ™zyk potoczny ma swoje prawa specyficzne; gdy dostrzegamy w oczach rozmówcy bÅ‚ysk zrozumienia, ucinamy, koÅ„czymy gestem, mimikÄ…, dźwiÄ™kiem nieartykuÅ‚owanym. Nikt tego u nas nie zapisywaÅ‚ przed BiaÅ‚oszewskim. Odkrywa on chaotyczne bogactwo mowy mówionej, kopiujÄ…c jÄ… jak naturalista (…). Po raz pierwszy od wielu stuleci powstajÄ… tu wiersze przeznaczone wyÅ‚Ä…cznie do wygÅ‚aszania”.

BiaÅ‚oszewski w peÅ‚ni zgadzaÅ‚ siÄ™ ze starym porzekadÅ‚em – „jÄ™zyk to kurtyzana w sztucznych perÅ‚ach zÄ™bów”. Można z tego wnioskować, iż jest on, jÄ™zyk, z jednej strony piÄ™kny, ale z drugiej kÅ‚amliwy, faÅ‚szywy i niewierny. O ile w romantyzmie niektórzy poeci ubolewali nad jÄ™zykiem, iż jest on zbyt ubogi, by wyrazić przepeÅ‚niajÄ…cy ich ogrom uczuć, to współczeÅ›ni mieli z nim problem dokÅ‚adnie odwrotny, nie mieli nic ciekawego do powiedzenia. Jedyne, co zostaÅ‚o poetom doby najnowszej, w tym także BiaÅ‚oszewskiemu, to nieudolne próby zamaskowania swojej maÅ‚oÅ›ci, zwyczajnoÅ›ci, przeciÄ™tnoÅ›ci wyszukanym i piÄ™knym jÄ™zykiem poezji. ZupeÅ‚nie tak jak kurtyzana ukrywa swoje niedoskonaÅ‚oÅ›ci pudrem czy perfumami.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies