Problematyka „ChÅ‚opców z Placu Broni” ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Chłopcy z Placu Broni

Problematyka „ChÅ‚opców z Placu Broni”

Autor: Jakub Rudnicki

Powieść „ChÅ‚opcy z Placu Broni” powstaÅ‚Ä… w czasach, gdy nie istniaÅ‚o samodzielne paÅ„stwo wÄ™gierskie, a kraj znajdowaÅ‚ siÄ™ pod zwierzchnictwem Austrii. Zachowanie chÅ‚opców, obrona „Ojczyzny”, czyli Placu Broni, poÅ›wiÄ™cenie w imiÄ™ walki o wÅ‚asnÄ… ziemiÄ™ sprawiajÄ…, że książkÄ™ można odnieść do idei nacjonalistycznych, popularnych na przeÅ‚omie XIX i XX wieku na WÄ™grzech, podobnie jak w caÅ‚ej Europie. Bohaterowie mówiÄ… o sobie jako „armii” broniÄ…cej swojej „ziemi” bÄ…dź też „ojczyzny”, a wartoÅ›ciÄ…, która zdaje siÄ™ dla nich najważniejsza, jest wierność „sprawie”, majÄ…cej charakter nieomal narodowy, nawet jeÅ›li wymaga ona ofiary życia. Obrona Placu Broni przez maÅ‚ych chÅ‚opców może w miniaturze symbolizować starania wielu ówczesnych paÅ„stw o odzyskanie niepodlegÅ‚oÅ›ci czy suwerennoÅ›ci. Takie cechy jak odwaga, mÄ™stwo, ale i honor stanowiÄ… fundament zwyciÄ™stwa. Niektórzy, jak Nemeczek sÄ… gotowi do najwiÄ™kszych poÅ›wiÄ™ceÅ„ dla „maÅ‚ej ojczyzny”, oddajÄ… za niÄ… życie, a w ostatniej chwili przed Å›mierciÄ… wspominajÄ… jÄ…. Powieść czÄ™sto bywa czytana jako propagujÄ…ca tego typu system wartoÅ›ci, jednak można jÄ… również interpretować jako satyrÄ™ na europejski nacjonalizm i mroczne przeczucie nadchodzÄ…cej I wojny Å›wiatowej, która wybuchÅ‚a kilka lat po publikacji.

Ferenc Molnar pokazuje także świat budapesztańskich nastolatków, żyjących pod koniec XIX wieku. Możemy poznać, jak wygląda ówczesna szkoła i jakim autorytetem cieszą się nauczyciele (profesor Rac). Jednym z największych przewinień jest zakładanie i członkostwo w organizacjach takich jak Związek Kitowców. Choć jego działalność w żadnym stopniu nie mogła zaszkodzić strukturom państwa, to jednak przez nauczyciela została uznana za szkodliwą i zdelegalizowana. W powieści obserwujemy, że status majątkowy uczniów jest różny (od syna ubogiego krawca, po domy, gdzie jest obecna służba). Dzieci dorastają spędzając większość czasu wspólnie. Po szkole jedzą obiad i udają się do ulubionych miejsc. Grają w kulki, w palanta, bawią się w Indian. Wydają się szczęśliwi.
Pisarz porusza także problem przyjaźni i lojalności wobec kolegów. W obliczu obrony wspólnej idei muszą się zjednoczyć, a ich waśnie nie mają wówczas znaczenia. Niektórzy z zazdrości o władzę są zdolni do zdrady swego obozu, jednak jak pokazuje Molnar, zdrajców nikt nie lubi i nikt nie szanuje, nawet ci, do których przystał. Wartością jest niewątpliwie honor, męstwo i gotowość do poświęceń w imię wspólnej sprawy. Wzorem do naśladowania jest tu Nemeczek, a także dojrzały i kompetentny Janosz Boka.

„ChÅ‚opcy z Placu Broni” poruszajÄ… też problem Å›mierci. Główny bohater – Nemeczek umiera, choć na poczÄ…tku byÅ‚ jedynie przeziÄ™biony. Åšmierć przychodzi naturalnie. ObserwujÄ…cy Å›mierć Erna Boka, który dowiaduje siÄ™ również o zajÄ™ciu Placu Broni na budowÄ™ nowej kamienicy dojrzewa. Przekonuje siÄ™, że „czym wÅ‚aÅ›ciwie jest życie, w którym smutki i radoÅ›ci tak dziwnie splatajÄ… siÄ™ w jeden wspólny los.”

Zobacz inne artykuły:

Inne
„ChÅ‚opcy z Placu Broni” - streszczenie szczegółowe
„ChÅ‚opcy z Placu Broni” - streszczenie w piguÅ‚ce
„ChÅ‚opcy z Placu Broni” - plan wydarzeÅ„
Ferenc Molnár - biografia
Charakterystyka chłopców z Placu Broni
Janosz Boka - charakterystyka
Erno Nemeczek - charakterystyka
Charakterystyka bohaterów „ChÅ‚opców z Placu Broni”
Opis Placu Broni
Motywy literackie w „ChÅ‚opcach z Placu Broni”
Główne wÄ…tki „ChÅ‚opców z Placu Broni”
Problematyka „ChÅ‚opców z Placu Broni”
Czas i miejsce akcji „ChÅ‚opców z Placu Broni”
Geneza „ChÅ‚opców z Placu Broni”
„ChÅ‚opcy z Placu Broni” - cytaty



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies