Impresjonizm, naturalizm i ekspresjonizm noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…” ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Opowiadania Żeromskiego

Impresjonizm, naturalizm i ekspresjonizm noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”

Autor: Karolina Marlêga

Impresjonizm to kierunek artystyczny, zapoczątkowany przez francuskich malarzy (Monet, Renoir, Degas, Manet), skąd pisarze zaadaptowali go na potrzeby literatury. Polega na zapisie ulotnych wrażeń z subiektywnego punktu odbiorcy. Rejestrował chwile ciągle zmieniającego się świata, wprowadzając technikę synestezji (łączenie ze sobą efektów dźwiękowych, kolorystycznych, zapachowych i dotykowych).

Impresjonizm odnajdujemy w noweli w opisach przyrody. Choć natura jest tam opowiedziana ruchem, barwami i dźwiÄ™kami, to jednak te fragmenty nie sÄ… kolorowe i przyjemne. Å»eromski zastosowaÅ‚ ten kierunek do przedstawienia czytelnikowi jesiennego pejzażu, przygnÄ™biajÄ…cego i nacechowanego brakiem nadziei tak, by współgraÅ‚ z opisywanymi zdarzeniami, podkreÅ›laÅ‚ ich rangÄ™: „Ponura jesieÅ„ zwarzyÅ‚a i wytruÅ‚a (…) wszystko co żyÅ‚o”. Chmury byÅ‚y tak gÄ™ste, że nie przepuszczaÅ‚y ani jednego promienia Å›wiatÅ‚a. Gnane przez wichry, przesuwaÅ‚y siÄ™ szybko po niebie. Gdy w koÅ„cu „SkÄ…pa jasność poranka rozmnożyÅ‚a siÄ™ po kryjomu”, odkryÅ‚a pÅ‚aski, rozlegÅ‚y i zupeÅ‚nie pusty krajobraz. PadaÅ‚ siarczysty i gÄ™sty deszcz „sypki jak ziarno”, a jego krople podrywaÅ‚ w locie wiatr: „niósÅ‚ w kierunku ukoÅ›nym i ciskaÅ‚ o ziemiÄ™”.

GÅ‚odny i zmÄ™czony Winrych grzÄ…zÅ‚ w gÅ‚Ä™bokim bÅ‚ocie, usiÅ‚ujÄ…c prowadzić wóz i konie. Gdy zostaje zabity, jego ciaÅ‚o leży w kaÅ‚uży. Natura potem „otula” go mgÅ‚Ä… i wilgociÄ… w chwili, gdy chÅ‚op zrzuca nieboszczyka i jego konia do doÅ‚u po kartoflach.

Prócz impresjonizmu w opisie przyrody i krajobrazu, występują w noweli również inne prądy. Odnajdziemy tam:

* realizm w partiach relacjonujÄ…cych szczegółowo stan fizyczny i psychiczny wÄ™drowca: „Przez dwie noce już czuwaÅ‚ i trzeci dzieÅ„ wciąż szedÅ‚ przy wozie. Buty mu siÄ™ w rzadkim bÅ‚ocie rozciapaÅ‚y tak misternie, że przyszwy szÅ‚y swoim porzÄ…dkiem, podeszwy swoim porzÄ…dkiem, a bose stopy w zupeÅ‚nym odosobnieniu. Bardzo przemókÅ‚ i przeziÄ…bÅ‚ do szpiku koÅ›ci (…)”,
* naturalizm w częściach stworzonych z dbaÅ‚oÅ›ciÄ… o drobiazgi i naciskiem na szczegóły brzydoty Å›wiata i otoczenia, na biologiczność Å›mierci: „SzarpnÄ…Å‚ jÄ… z caÅ‚ej mocy i okropnie zÅ‚amaÅ‚ powyżej pÄ™ciny. Ból wprawiÅ‚ go we wÅ›ciekÅ‚ość tym wiÄ™kszÄ…. Rozjuszony, wÅ›ciekÅ‚ymi skokami rzucać siÄ™ poczÄ…Å‚. Kość pÄ™kÅ‚a na dwoje w taki sposób, że ostry i jak nóż Å›piczasty jej kawaÅ‚ek przebiÅ‚ skórÄ™ i coraz bardziej, wskutek targania, jÄ… okrawaÅ‚”.

Naturalizm to kierunek artystyczny, który zapoczÄ…tkowaÅ‚ francuski pisarz Emil Zola. W swym szkicu krytycznym, zatytuÅ‚owanym „Powieść eksperymentalna”, sformuÅ‚owaÅ‚ główne zaÅ‚ożenia naturalizmu. U Å›wiatopoglÄ…dowych podstaw tego nurtu leże wiara, że ludzki Å›wiat podlega przede wszystkim biologicznym prawom natury: walce o byt, dziedziczeniu cech. WedÅ‚ug tego, postÄ™powanie czÅ‚owieka, który jest integralnÄ… częściÄ… natury, jest zdeterminowane biologicznymi popÄ™dami, instynktami, odruchami, a nie odczuwanymi emocjami.

Jako technika pisarska naturalizm charakteryzuje się surowym opisem, zarzucaniem czytelnika makabrycznymi szczegółami, ponieważ nie dba o estetyczne wrażenia z lektury. Za cel stawia sobie obnażanie drastycznej prawdy o rzeczywistości.

Do ekspresjonizmu odwoÅ‚aÅ‚ siÄ™ autor w relacji z tego, co dziaÅ‚o siÄ™ z ciaÅ‚em Winrycha i konia po Å›mierci (bestialski atak wygÅ‚odniaÅ‚ych wron: „Wrony z wielkÄ… rozwagÄ…, taktem, statkiem, cierpliwoÅ›ciÄ… i dyplomacjÄ… zbliżaÅ‚y siÄ™, przekrzywiajÄ…c gÅ‚owy i uważnie badajÄ…c stan rzeczy. Szczególnie jedna zdradzaÅ‚a najwiÄ™kszy zasób energii, żądzy odznaczenia siÄ™ czy nienawiÅ›ci. ByÅ‚o to może zresztÄ… po prostu namiÄ™tne odczuwanie interesów wÅ‚asnego dzióba i żoÅ‚Ä…dka, czyli, jak przywykliÅ›my mówić, odwagi (co "byÅ‚o dawniej paradoksem, ale w nowszych czasach okazaÅ‚o siÄ™ pewnikiem..."). PrzymaszerowaÅ‚a aż do nozdrzy zabitego konia, z których sÄ…czyÅ‚ siÄ™ jeszcze sopel krwi skrzepÅ‚ej, okrytej bÅ‚onÄ… rudawÄ…. Bystre i przenikliwe jej oczy dojrzaÅ‚y, co należy. Wtedy bez namysÅ‚u skoczyÅ‚a na gÅ‚owÄ™ zabitej szkapy, podniosÅ‚a Å‚eb do góry, rozkraczyÅ‚a nogi jak drwal zabierajÄ…cy siÄ™ do rÄ…bania, nakierowaÅ‚a dziób prostopadle i jak żelaznym kilofem palnęła nim martwe oko trupa. Za przykÅ‚adem Å›miaÅ‚ej wrony ruszyÅ‚y siÄ™ jej towarzyszki. Ta preparowaÅ‚a żebro, inna szczypaÅ‚a nogÄ™, jeszcze inna rozrabiaÅ‚a ranÄ™ w czaszce. Najbardziej przecież ze wszystkich odznaczyÅ‚a siÄ™ ta (należy jej siÄ™ tytuÅ‚ wrony "tej miary"), co zapragnęła zajrzeć do wnÄ™trza mózgu, do siedliska wolnej myÅ›li i zupeÅ‚nie je zeżreć. Ta wstÄ…piÅ‚a majestatycznie na nogÄ™ Winrycha, przemaszerowaÅ‚a po nim, dotarÅ‚a szczęśliwie aż do gÅ‚owy i poczęła dobijać siÄ™ zapamiÄ™tale do wnÄ™trza tej czaszki, do tej ostatniej fortecy polskiego powstania. Nim wszakże skosztowaÅ‚a warcholskiego mózgu i zdążyÅ‚a osiÄ…gnąć tak zwany tytuÅ‚ do sÅ‚awy, spÅ‚oszyÅ‚ jÄ… nowy przybysz, co zbliżaÅ‚ siÄ™ niepostrzeżenie, chyÅ‚kiem, podobny do dużej, szarej bestii. Nie byÅ‚ to wcale poetyczny szakal, lecz czÅ‚owiek ubogi, chÅ‚op z wioski najbliższej. Na dziaÅ‚ku, który odtÄ…d miaÅ‚ do niego należeć na zawsze, znalazÅ‚y siÄ™ trupy - szedÅ‚ tedy zabrać je stamtÄ…d” i w opisie ograbienia ciaÅ‚a powstaÅ„ca przez chÅ‚opa).

Szybki test:

Realizm w noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony” odnajdujemy:
a) w partiach opisujÄ…cych stan fizyczny i psychiczny bohatera
b) w opisach krajobrazów
c) w opisie głodnych ptaków
d) w opisach przeżyć bohatera
RozwiÄ…zanie

Impresjonizm w noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony” odnajdujemy:
a) w opisach przeżyć wewnętrznych bohatera
b) w opisach przyrody
c) w opisach śmierci bohatera
d) w wizjach przyszłości bohatera
RozwiÄ…zanie

Naturalizm w noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony” odnajdujemy:
a) w opisie przeżyć bohatera
b) w oskarżeniu autora
c) w opisach brzydoty i biologiczności
d) w opisach przyrody i krajobrazu
RozwiÄ…zanie

Zobacz inne artykuły:

Doktor Piotr
Czas i miejsce akcji opowiadania „Doktor Piotr”
„Doktor Piotr” - stereszczenie opowiadania
Problematyka opowiadania „Doktor Piotr”
Charakterystyka głównych bohaterów opowiadania „Doktor Piotr”
Kompozycja i struktura opowiadania „Doktor Piotr”
„Doktor Piotr” - nowela czy opowiadanie?
Konflikt miÄ™dzy ojcem a synem w „Doktorze Piotrze
Dominik Cedzyna jako przykład losów zrujnowanej szlachty w końcu XIX wieku w Królestwie Polskim
Plan wydarzeÅ„ opowiadania „Doktor Piotr”
Motywy literackie w opowiadaniu „Doktor Piotr”
Najważniejsze cytaty opowiadania „Doktor Piotr”

RozdziobiÄ… nas kruki, wrony
Czas i miejsce akcji noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
„RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…” - streszczenie noweli
Problematyka noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Charakterystyka bohaterów noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Kompozycja i struktura noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Symbolizm noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Impresjonizm, naturalizm i ekspresjonizm noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Plan wydarzeÅ„ noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Motywy literackie w noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Najważniejsze cytaty noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”

Siłaczka
Czas i miejsce akcji opowiadania „SiÅ‚aczka”
„SiÅ‚aczka” - streszczenie opowiadania
Geneza opowiadania „SiÅ‚aczka”
Problematyka „SiÅ‚aczki”
Charakterystyka bohaterów „SiÅ‚aczki”
Kompozycja i struktura „SiÅ‚aczki”
Altruizm czy konformizm w „SiÅ‚aczce” Å»eromskiego
Narracja „SiÅ‚aczki”
Plan wydarzeÅ„ „SiÅ‚aczki”
Motywy literackie w „SiÅ‚aczce”
Najważniejsze cytaty w „SiÅ‚aczce”

Inne
Stefan Żeromski - życiorys
Kalendarium twórczości Żeromskiego
Krytyczne opinie o „Opowiadaniach” Stefana Å»eromskiego
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies