Klara – charakterystyka postaci ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Śluby panieńskie

Klara – charakterystyka postaci

Autor: Karolina Marlêga

Klara to bohaterka komediodramatu Śluby panieńskie. Aleksander Fredro wymyślił żywą, błyskotliwą i energiczną, przekorną, złośliwą i mającą własne, wyrobione poglądy na życie osóbkę na zasadzie kontrastu do dobrodusznej, łatwowiernej i posłusznej Anieli.

Dziewczyna dorastaÅ‚a w domu peÅ‚nym awantur. Rodzice nie „wypuÅ›cili” jej w Å›wiat z uksztaÅ‚towanym wzorem życia małżeÅ„skiego, dajÄ…c jej w zamian przekonanie, ze prawdziwa miÅ‚ość nie istnieje, a mężczyźni sÄ… źli. Gdy rozpoczyna siÄ™ akcja utworu, Klara jest już wychowywana przez ciotkÄ™, mieszka w jej majÄ…tku, przyjaźniÄ…c siÄ™ z kuzynkÄ… – AnielÄ…. To wÅ‚aÅ›nie przekonania wyniesione z domu sprawiajÄ…, że Klara staje siÄ™ inicjatorkÄ… zÅ‚ożenia Å›lubów, w których przysiÄ™gajÄ… nigdy nie wstÄ…pić w małżeÅ„ski kierat. PrzysiÄ™ga ta byÅ‚a wyrazem buntu przeciw konwencji obyczajowej, w której głównÄ… rolÄ… kobiety w spoÅ‚eczeÅ„stwie byÅ‚o zostanie przykÅ‚adnÄ… żonÄ…. Chce być samodzielna i niezależna, co przejawia siÄ™ w czytaniu zakazanych lektur i kłótliwym charakterze.

Przez innych bohaterów komedii postać ta jest postrzegana jako zÅ‚oÅ›liwa i energiczna (Gucio porównuje jÄ… do mÅ‚odego kogucika: „Ach, Klara! - ta Klara / To jest prawdziwie boska na mnie kara! / WszÄ™dzie jej peÅ‚no, we wszystkim zawadzi; / Przy tym zawziÄ™te jak kogucik mÅ‚ody / Kikiki! Zawsze”), Radost tÅ‚umaczy Albinowi, że jego wybranka jest jak „iskra żywa”: „Sprzeczna z ukÅ‚adu, z natury wesoÅ‚a, / LÄ™ka siÄ™ smutku, któregoÅ› obrazem”.

Jedynie Albin, Aniela i Dobrójska dostrzegajÄ… w panience dobre serce i piÄ™kne wnÄ™trze. Ten pierwszy – choć od dwóch lat jest swoistÄ… „ofiarÄ…” bohaterki, która permanentnie z niego kpi, oÅ›miesza, mÅ›ci siÄ™ za wszystkie skrzywdzone w sentymentalnych romansach kobiety –cierpliwie czeka na jej Å‚askawsze spojrzenie. Z kolei Dobrójska, choć ma z nieposÅ‚usznÄ… i krnÄ…brnÄ… KlarÄ… poważne problemy wychowawcze (stale upomina jÄ… i prosi o lepsze traktowanie Albina), to troskliwie siÄ™ niÄ… opiekuje, a nawet obiecuje pomoc, gdy dochodzi do niej plotka o poważnych zamiarach starego Radosta wzglÄ™dem panienki.
Gdy tylko poznaÅ‚a Gustawa, od razu staÅ‚ siÄ™ dla niej nastÄ™pnym kandydatem do kpin i szyderstw. StaÅ‚o siÄ™ jednak inaczej, sprytniejszy i inteligentniejszy od Albina – nie pozwoliÅ‚ sobÄ… pomiatać. To wÅ‚aÅ›nie ten duet byÅ‚ bohaterami najdowcipniejszych scen dramatu, ich utarczki na zawsze wpisaÅ‚y siÄ™ do historii literatury polskiej jako przykÅ‚ady komizmu sÅ‚owa. Klara potrafiÅ‚a dopiec Guciowi, byÅ‚a jego godnym przeciwnikiem.

PrzykÅ‚adem tego może być scena szósta z aktu II, gdy na powitanie zaczęła szydzić z pozy mÅ‚odzieÅ„ca (nadal klÄ™czÄ…cego po opuszczeniu pokoju przez AnielÄ™): „A to co znaczy? czy dziÄ™kczynne modÅ‚y, / Czy też pokuta za Å›miaÅ‚e nadzieje?”, lecz on bÅ‚yskotliwie siÄ™ wytÅ‚umaczyÅ‚: „Bystre domysÅ‚y tÄ… razÄ… zawiodÅ‚y, / SprzykrzyÅ‚o mi siÄ™ ciÄ…gle chodzić, siedzieć, / I klÄ…kÅ‚em”.

W pewnym momencie rozeÅ›miaÅ‚a siÄ™, czym wprawiÅ‚a rozmówcÄ™ w osÅ‚upienie. ObrzuciÅ‚a go tysiÄ…cem obelg, używajÄ…c takich epitetów, jak: próżny, zÅ‚y, dumny, zakochany w sobie. W nawiÄ…zaniu przyjaznych kontaktów nie pomogÅ‚o nawet to, iż wyznaÅ‚ jej tajemnicÄ™ o miÅ‚oÅ›ci do Anieli. Niezwykle dowcipna jest również sÅ‚owna przepychanka powyższej dwójki, którÄ… obserwujemy w scenie trzeciej aktu V (Gustaw zaczÄ…Å‚ gratulować Klarze nowego kochanka – Radosta i nazywać jÄ… „stryjenkÄ…”, czym wywoÅ‚aÅ‚ jej gniew i pÅ‚acz).

Pokorna, bo pokonana, zgodziÅ‚a siÄ™ na Å›lub z Albinem („WolÄ™ już klasztor… albo i – Albina”), ponieważ przerażaÅ‚a jÄ… wizja małżeÅ„stwa z o wiele starszym, majÄ™tnym Radostem, do którego zapewne zostaÅ‚aby zmuszona przez chciwego ojca.

Klara z zakończenia dramatu w niczym nie przypomina tej z jego początku. Jej żywiołowość, pewność siebie, feministyczne zapędy ustąpiły miejsca zagubieniu i brakowi pewności siebie. Dlatego też jednoznaczna ocena charakteru bohaterki nie jest możliwa.

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Åšluby panieÅ„skie” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Åšlubów panieÅ„skich” w piguÅ‚ce
Życiorys Fredry
Geneza „Åšlubów panieÅ„skich”
Problematyka „Åšlubów panieÅ„skich”
„Åšluby panieÅ„skie” jako komedia intrygi i charakteru
Czas i miejsce akcji „Åšlubów panieÅ„skich”
JÄ™zyk utworu i rodzaje komizmu w „Åšlubach panieÅ„skich”
Kompozycja i struktura „Åšlubów panieÅ„skich”
Tytuł komedii Fredry
Motywy w „Åšlubach panieÅ„skich”
„Åšluby panieÅ„skie” - komedia romantyczna czy antyromantyczna?
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „Åšlubów panieÅ„skich”
Aleksander Fredro – kalendarium życia
Szlachecka obyczajowość w „Åšlubach panieÅ„skich”
Motto „Åšlubów panieÅ„skich”
Słynne cytaty z utworów Aleksandra Fredry
Twórczość Aleksandra Fredry
Najważniejsze cytaty w „Åšlubach panieÅ„skich”
Bibliografia




Bohaterowie
Albin – charakterystyka postaci
Gustaw – charakterystyka postaci
Aniela – charakterystyka postaci
Klara – charakterystyka postaci
Pani Dobrójska – charakterystyka postaci
Radost – charakterystyka postaci



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies