Albin – charakterystyka postaci ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Śluby panieńskie

Albin – charakterystyka postaci

Autor: Karolina Marlêga

Albin jest pierwszoplanową postacią komediodramatu Śluby panieńskie. Fredro przeciwstawił ją energicznemu i męskiemu Gustawowi.

Między jego społeczną pozycją, zajęciem a postępowaniem względem ukochanej widzimy rozbieżność. Jak często bogaty ziemianin (chciwy i skąpy ojciec Klary akceptuje jego starania o rękę córki), szanowany sąsiad, gospodarz, szlachcic zachowuje się niemęsko, jest zniewieściały, płaczliwy, marudny, dziecinny, nie rozstaje się z chusteczką do ocierania łez? Bez wątpienia jest to postać niełatwa do sklasyfikowania.

Albin jest najbardziej komicznÄ… postaciÄ… utworu. Oto sÅ‚owa, którymi okreÅ›la go Gustaw: „SmÄ™tny kochanek, aspirant ponury” oraz „Chodzi, Å‚azi cieÅ„ Albina, / PÅ‚acze diabli wiedzÄ… czego! / PięćdziesiÄ…t lat jÄ™czy, szlocha / PięćdziesiÄ…t lat wzdycha, kocha; / Teraz każda myÅ›leć bÄ™dzie, / Å»e to tak siÄ™ miÅ‚ość przÄ™dzie (…)”.

Albin i Gustaw reprezentujÄ… dwa sposoby przeżywania miÅ‚oÅ›ci. Pierwszy jest symbolem odnajdywania szczęścia w nieszczęśliwym uczuciu, radoÅ›ci w nieodwzajemnionej miÅ‚oÅ›ci, rozkoszowania siÄ™ w katuszach afektu (mówi: „Ach! Możnaż kochać i nie pÅ‚akać razem!”), a drugi z kolei to przykÅ‚ad na to, iż prawdziwa miÅ‚ość to uczucie rodzÄ…ce siÄ™ powoli, wymagajÄ…ce kompromisów i poznania partnera. Fredro podkreÅ›la, iż prawdziwÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ… nie jest wzdychanie smutnego, ponurego, pÅ‚aczliwego, bezradnego i biernego Albina (przypominajÄ…cego postać Wertera z CierpieÅ„ mÅ‚odego Wertera Goethego), który jest karykaturÄ… romantycznego kochanka, lecz to uczucie, o które walczyÅ‚ Gustaw.

Mimo, że od dwóch lat nie mógÅ‚ zdobyć swymi „metodami” Klary, byÅ‚ obiektem kpin i poÅ›miewisk (Gucio: „Już czujÄ™ wilgoć, zbliża siÄ™ fontanna!”), to jednak nie chciaÅ‚ korzystać z dawanych mu rad (Radost: „Nie bÄ…dź Gustawem – lecz kochaj wesoÅ‚o”, Gustaw: „Nie kochaj jÄ… tak poddanie, / A wzajemna ci siÄ™ stanie! / Nie daj wÅ‚adać, rzÄ…dzić sobÄ…”).
Gdy poetyckimi sformuÅ‚owaniami chciaÅ‚ wydobyć od panny cieÅ„ nadziei na wzajemność z jej strony: „Nigdyż, Klaro, nie przyjdzie chwila wypÅ‚akana, / Kiedy balsam otrzyma sroga serca rana?”, mimo, iż nieustannie wyznawaÅ‚ jej swe uczucia - ona traktowaÅ‚a go obojÄ™tnie, a nawet z pogardÄ…. WytykaÅ‚a mu jego poddaÅ„czy charakter. Pragnęła mężczyzny, a nie pÅ‚aczliwego zalotnika, czego dowodem może być scena, w której Albin wiernie zbiera motki weÅ‚ny wypadajÄ…ce z koszyka niewiasty, a ona go strofuje: „Daj to, Boże. / Å»eby raz jeden wypadÅ‚ kÅ‚Ä™bek z dÅ‚oni, / A waćpan za nim nie byÅ‚eÅ› w pogoni... / Å»eby raz chustka padÅ‚a ze stolika, / A waćpan za niÄ… nie leżaÅ‚ na ziemi... / Å»ebym raz chciaÅ‚a nożyczek, nożyka, / Waćpan nie szukaÅ‚, nie lataÅ‚ za niemi... / Å»ebym raz mogÅ‚a jeden kichnąć skrycie, / Nie sÅ‚yszÄ…c wróżby na stoletnie życie! / Nie - to prawdziwie już nie do zniesienia!”.

Albin nie widziaÅ‚ w tym nic zÅ‚ego i dziwnego. SpeÅ‚nianie wszystkich zachcianek panny traktowaÅ‚ jako wyznania miÅ‚oÅ›ci: „JeÅ›li pragnÄ™ uprzedzać wszystkie twe życzenia, / JeÅ›libym caÅ‚e życie chciaÅ‚ poÅ›wiÄ™cić tobie, / Przypisz to mej miÅ‚oÅ›ci i swojej osobie (…)”. Gdy wspomniaÅ‚ Klarze o radach Gustawa, by nie dawaÅ‚ jej sobÄ… rzÄ…dzić, ona skrytykowaÅ‚a ten pomysÅ‚. Dopiero gdy Albin opuÅ›ciÅ‚ pokój – na jej rozkaz – wyszeptaÅ‚a rzewnie i tÄ™sknie: „Gadaj - gada; milcz - milczy; idź - idzie; stój - stoi... / A niechże siÄ™ sprzeciwi, niech siÄ™ Boga boi! / Bo ta ulegÅ‚ość mimo woli, zdania / I nienawidzić, i kochać go wzbrania”.

Albin zmieniÅ‚ siÄ™ dopiero w chwili, gdy Gustaw wtajemniczyÅ‚ do poÅ›rednio w swÄ… intrygÄ™, przyczyniajÄ…c siÄ™ do jego Å›lubu z krnÄ…brnÄ… i przekornÄ… panienkÄ…. Sprytny bratanek Radosta pouczaÅ‚ stale Albina, że Klara chciaÅ‚a mężczyzny, a nie pÅ‚aczliwego zalotnika, jakim byÅ‚ dotychczas. Gdy w koÅ„cu posÅ‚uchaÅ‚ rad Gucia i zaczÄ…Å‚ udawać obojÄ™tność – milczÄ…c w obecnoÅ›ci Klary, ta w koÅ„cu zwróciÅ‚a uwagÄ™ na oblubieÅ„ca.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Åšluby panieÅ„skie” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Åšlubów panieÅ„skich” w piguÅ‚ce
Życiorys Fredry
Geneza „Åšlubów panieÅ„skich”
Problematyka „Åšlubów panieÅ„skich”
„Åšluby panieÅ„skie” jako komedia intrygi i charakteru
Czas i miejsce akcji „Åšlubów panieÅ„skich”
JÄ™zyk utworu i rodzaje komizmu w „Åšlubach panieÅ„skich”
Kompozycja i struktura „Åšlubów panieÅ„skich”
Tytuł komedii Fredry
Motywy w „Åšlubach panieÅ„skich”
„Åšluby panieÅ„skie” - komedia romantyczna czy antyromantyczna?
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „Åšlubów panieÅ„skich”
Aleksander Fredro – kalendarium życia
Szlachecka obyczajowość w „Åšlubach panieÅ„skich”
Motto „Åšlubów panieÅ„skich”
Słynne cytaty z utworów Aleksandra Fredry
Twórczość Aleksandra Fredry
Najważniejsze cytaty w „Åšlubach panieÅ„skich”
Bibliografia




Bohaterowie
Albin – charakterystyka postaci
Gustaw – charakterystyka postaci
Aniela – charakterystyka postaci
Klara – charakterystyka postaci
Pani Dobrójska – charakterystyka postaci
Radost – charakterystyka postaci



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies