Budowa i jÄ™zyk „Tanga” ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango

Budowa i jÄ™zyk „Tanga”

Autor: Karolina Marlêga

Budowa zewnętrzna

„Tango” skÅ‚ada siÄ™ z trzech, niepodzielonych na sceny, aktów. Tekst dramatu jest wzbogacony o bardzo szczegółowe didaskalia, adresowane do potencjalnych reżyserów. Wypowiedzi poszczególnych bohaterów sÄ… podzielone na role. W „Tangu”, to dialogi sÄ… podstawowym elementem kreowania wydarzeÅ„.

Budowa wewnętrzna

Ekspozycja jest zawarta w akcie pierwszym, zarówno w tekÅ›cie wÅ‚aÅ›ciwym, jak i w didaskaliach. NastÄ™puje tam dokÅ‚adne, obrazowe przedstawienie bohaterów dramatu. ZawiÄ…zaniem akcji jest sprzeciw Artura, wobec rozpasania pozostaÅ‚ych czÅ‚onków rodziny. Rozwój akcji to przygotowania przez bohatera swojego wielkiego planu odnowy moralnej domowników, czyli caÅ‚y akt drugi. Punktem kulminacyjnym „Tanga” jest Å›lub Artura i Ali. Do perypetii możemy zaliczyć wydarzenia aktu trzeciego, czyli odwoÅ‚anie Å›lubu, Å›mierć babci oraz poszukiwanie przez głównego bohatera wielkiej idei. RozwiÄ…zaniem akcji dramatu jest zdrada Ali, która w konsekwencji doprowadza do Å›mierci Artura i przejÄ™cia wÅ‚adzy w domu przez Edka.

Język utworu

Podobnie jak w dramatach obyczajowych, powstałych w XIX wieku, w dialogach ciężko doszukać się środków poetyckich czy retorycznych. Autor stara się jak najbardziej oddać język codzienny, odpowiedni dla przedstawicieli poszczególnych klas społecznych. I tak widzimy, że zupełnie inaczej wsławia się Edek, a zupełnie inaczej, chociażby Stomil, czy Artur. Ciekawym zabiegiem jest także zwrócenie szczególnej uwagi na język, jakim posługują się bohaterowie grający w karty. Posługują się oni tak zwaną gwarą środowiskową.

Szybki test:

„Tango” skÅ‚ada siÄ™ z:
a) czterech, niepodzielonych na sceny, aktów
b) trzech, podzielonych na sceny, aktów
c) czterech, podzielonych na sceny, aktów
d) trzech, niepodzielonych na sceny, aktów
RozwiÄ…zanie

ZawiÄ…zaniem akcji „Tanga” jest:
a) gra w karty z Edkiem
b) sprzeciw Artura
c) wejście Stomila
d) eksperyment Stomila
RozwiÄ…zanie

Autor stara się jak najbardziej oddać język:
a) patetyczny
b) codzienny
c) żartobliwy
d) literacki
RozwiÄ…zanie

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w piguÅ‚ce
Geneza „Tanga”
Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego Å›wiata
„Tango” jako groteska o wolnoÅ›ci
Komizm w „Tangu”
Budowa i jÄ™zyk „Tanga”
Plan wydarzeÅ„ „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies