Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu” ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango

Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”

Autor: Karolina Marlêga

Rewolucja obyczajowa i upadek norm doprowadziÅ‚y do sytuacji zastanej na poczÄ…tku utworu. Pokolenie, które dokonaÅ‚o tych wielkich i nieodwracalnych zmian jest w „Tangu” utożsamione przez Stomila i EleonorÄ™. To oni zaczÄ™li „rozbijać tradycjÄ™”, co doprowadziÅ‚o wedÅ‚ug ich syna do stwierdzenia: „Tu już nie ma w ogóle żadnej tradycji ani żadnego systemu, sÄ… tylko fragmenty, proch! BezwÅ‚adne przedmioty. WyÅ›cie wszystko zniszczyli i niszczycie ciÄ…gle, aż zapomnieliÅ›cie sami, od czego siÄ™ wÅ‚aÅ›ciwie zaczęło”. Widzimy w tym momencie pewien paradoks, przedstawiciel mÅ‚odszego pokolenia pouczaÅ‚ starszych i pragnÄ…Å‚ przywrócić stan rzeczy z przeszÅ‚oÅ›ci, gdy obowiÄ…zywaÅ‚y normy, prawa i reguÅ‚y. Jak sam mówiÅ‚, chciaÅ‚ powrotu normalnoÅ›ci, czyli stanu, gdy to on bÄ™dzie mógÅ‚ buntować siÄ™ przeciwko zasadom, a nie jego ojciec czy matka. WÅ‚aÅ›nie takÄ… sytuacjÄ™ uznalibyÅ›my za typowy konflikt pokoleÅ„: postÄ™powy syn przeciwko konserwatywnym rodzicom, czy dziadkom. W „Tangu” jest odwrotnie.

Eleonora nie mogÅ‚a zrozumieć Artura i zadaÅ‚a mu pytanie: „(…) dlaczego akurat ty, najmÅ‚odszy, chcesz koniecznie mieć jakieÅ› zasady. Zawsze bywaÅ‚o odwrotnie”. Należy również zwrócić uwagÄ™ na przedstawicieli najstarszego pokolenia, a zwÅ‚aszcza na EugeniÄ™. Babcia tak bardzo przywykÅ‚a do swobody, iż nie mogÅ‚a wytrzymać bez gry w karty z Edkiem. „Wszystko jej siÄ™ w gÅ‚owie pomieszaÅ‚o”, mówiÅ‚ Artur o staruszce, która zachowywaÅ‚a siÄ™ i ubieraÅ‚a jak nastoletnia dziewczyna. Niespotykanym wczeÅ›niej elementem fabularnym jest fakt, iż Arturowi udaÅ‚o siÄ™ zdobyć oparcie w przedstawicielu najstarszego pokolenia, wuju Eugeniuszu. Zazwyczaj bywaÅ‚o tak, iż generacje prezentowaÅ‚y skrajnie różne poglÄ…dy, ale w „Tangu” jest inaczej. Marzenia obydwu bohaterów wydajÄ… siÄ™ być zbieżne. KlÄ™ska, jakÄ… poniósÅ‚ Artur, jest klÄ™skÄ… caÅ‚ego pokolenia romantyków, aktywistów, którzy chcieli zmienić Å›wiat, poprzez odnowienie dawnych norm. Ich wysiÅ‚ek spotkaÅ‚ siÄ™ z brutalnoÅ›ciÄ… totalitaryzmu.


Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w piguÅ‚ce
Geneza „Tanga”
„Tango” jako groteska o wolnoÅ›ci
Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego Å›wiata
Komizm w „Tangu”
Budowa i jÄ™zyk „Tanga”
Plan wydarzeÅ„ „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies