Problematyka opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze” ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Stary człowiek i morze

Problematyka opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”

Autor: Karolina Marlêga

„Stary czÅ‚owiek i morze” to prosta opowieść o starym kubaÅ„skim rybaku, który podjÄ…Å‚ najtrudniejszÄ… walkÄ™ w swoim życiu. Ten krótki utwór porusza przede wszystkim kwestie ludzkiej wytrwaÅ‚oÅ›ci, odwagi, wiary we wÅ‚asne możliwoÅ›ci, dumy, przyjaźni oraz klÄ™ski. Aby tego dokonać Ernest Hemingway stworzyÅ‚ postać Santiago, która przeszÅ‚a do historii literatury jako odzwierciedlenie zasad wyznawanych przez wielkiego moralnego pisarza.

Przesłanie opowiadania jest bardzo jasne, człowiek jest zdolny do osiągnięcia każdego celu, jeśli tylko pokona swoje słabości. Widać to na przykładzie starego rybaka, który złowił rybę większą od swojej łodzi. Zanim jednak tego dokonał zmagał się z wieloma przeciwnościami losu. Pomimo, iż od osiemdziesięciu dni nie złowił żadnej ryby, Santiago uparcie wracał na morze w poszukiwaniu swojej wielkiej sztuki. Kubańczyk wierzył w siebie, swoją siłę i umiejętności. Gdy los zetknął go z marlinem, starzec podjął wyzwanie bez wahania, wykazując się wielką odwagą.

W obliczu najwiÄ™kszej ryby, jakÄ… widziaÅ‚ w życiu zwÄ…tpiÅ‚ w swoje możliwoÅ›ci, lecz potrafiÅ‚ odnaleźć motywacjÄ™ do walki. Wspomnienie dawnej Å›wietnoÅ›ci, gdy pokonywaÅ‚ najwiÄ™kszych przeciwników w siÅ‚owaniu na rÄ™kÄ™, poÅ‚owów z chÅ‚opcem oraz myÅ›l, iż „wielki DiMaggio” graÅ‚ w baseball pomimo kontuzji piÄ™ty pomogÅ‚y Santiago przetrwać bataliÄ™ z wielkÄ… rybÄ…. Widzimy w tym momencie wskazówkÄ™ od Hemingwaya, wedÅ‚ug którego czÅ‚owiek w najtrudniejszych chwilach powinien zaglÄ…dać w gÅ‚Ä…b siebie w poszukiwaniu motywacji do dziaÅ‚ania. Santiago uosabia siÄ™ z wszystkimi ludźmi, którzy toczÄ… walkÄ™ z czymÅ›, co wydaje siÄ™ być silniejsze od nich, gdy mówi: „(…) pokażę mu, co potrafi czÅ‚owiek i co czÅ‚owiek może wytrzymać”.

W utworze pojawiajÄ… siÄ™ również treÅ›ci fratelnalistyczne, czyli odnoszÄ…ce siÄ™ do braterstwa. Po raz pierwszy widzimy to w momencie, gdy Santiago wypÅ‚ywa na morze. Jego stosunek do wielkiej wody można nazwać braterskim. Rybak widziaÅ‚ w niej ludzkie cechy, myÅ›laÅ‚ o niej jak o kobiecie. Podobna sytuacja mam miejsce, gdy KubaÅ„czyk spotyka na swojej drodze wielkiego marlina, z którym toczy wspaniaÅ‚Ä… walkÄ™. Bohater tak myÅ›laÅ‚ o piÄ™knym stworzeniu: „ChÄ™tnie bym nakarmiÅ‚ marlina - pomyÅ›laÅ‚. - To mój brat”. Więź, jaka wywiÄ…zaÅ‚a siÄ™ miÄ™dzy nimi wywodziÅ‚a siÄ™ z tego, iż obydwaj byli osamotnieni, skazani na siebie i na wÅ‚asne siÅ‚y. Główny bohater poczuÅ‚ siÄ™ tak mocno zwiÄ…zany z rybÄ…, że ciężko mu byÅ‚o znieść myÅ›l, iż bÄ™dzie musiaÅ‚ go zabić: „Marlin jest także moim przyjacielem - powiedziaÅ‚ na gÅ‚os. - Jeszczem nie widziaÅ‚ ani nie sÅ‚yszaÅ‚ o takiej rybie. Mimo to muszÄ™ go zabić. CieszÄ™ siÄ™, że nie musimy próbować zabijać gwiazd”. Zabicie ryby przyszÅ‚o mu z wielki trudem, a gdy już tego dokonaÅ‚ stwierdziÅ‚: „Jestem zmÄ™czony i stary. Ale zabiÅ‚em tego marlina, który jest moim bratem, i teraz muszÄ™ odrobić paÅ„szczyznÄ™”.
Gdy Santiago wiedziaÅ‚, że nie uda mu siÄ™ przypÅ‚ynąć do brzegu z marlinem drÄ™czyÅ‚y go wyrzuty sumienia: „Å»al mi jednak, że zabiÅ‚em tÄ™ rybÄ™”. WydawaÅ‚ siÄ™ przepraszać stworzenie za to, iż pozbawiÅ‚ go życia. ZastanawiaÅ‚ siÄ™, dlaczego musiaÅ‚o do tego dojść: „Nie zabiÅ‚eÅ› tego marlina tylko po to, żeby wyżyć i sprzedać go na miÄ™so - myÅ›laÅ‚. - ZabiÅ‚eÅ› go z dumy i dlatego, że jesteÅ› rybakiem. KochaÅ‚eÅ› go, kiedy żyÅ‚, i kochaÅ‚eÅ› go potem. Jeżeli go kochasz, nie jest grzechem go zabić. Czy też jest jeszcze wiÄ™kszym?”.

Szybki test:

Treści fratelnalistyczne odnoszą się do:
a) wytrwałości
b) roztropności
c) bohaterstwa
d) męstwa
RozwiÄ…zanie

Marlina Santiago nazywał:
a) nieznanym
b) wspólnikiem
c) bratem
d) wrogiem
RozwiÄ…zanie

Santiago myślał o wodzie jak o:
a) żonie
b) oblubienicy
c) kobiecie
d) narzeczonej
RozwiÄ…zanie

Zobacz inne artykuły:

Inne
Charakterystyka Santiago - „ByÅ‚ starym czÅ‚owiekiem, który Å‚owiÅ‚ ryby w Golfsztromie (…)”
„Stary czÅ‚owiek i morze” – streszczenie szczegółowe
Czas i miejsce akcji opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Geneza „Starego czÅ‚owieka i morze”
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
„Stary czÅ‚owiek i morze” jako opowiadanie - parabola
Problematyka opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
„(…) czÅ‚owiek nie jest stworzony do klÄ™ski - powiedziaÅ‚. - CzÅ‚owieka można zniszczyć, ale nie pokonać”
Motywy literackie w „Starym czÅ‚owieku i morze”
Symbolika „Starego czÅ‚owieka i morza”
Motyw przyjaźni w opowiadaniu „Stary czÅ‚owiek i morze”
Problem dumy, zwyciÄ™stwa i klÄ™ski w opowiadaniu „Stary czÅ‚owiek i morze”
Biografia Ernesta Hemingwaya
Kompozycja i struktura opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Styl i narracja opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Plan wydarzeÅ„ opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Kalendarium twórczości Ernesta Hemingwaya
Pierwowzór Santiago?
Ekranizacje opowiadanie "Stary człowiek i morze"
„Szczęście jest czymÅ›, co przychodzi pod wieloma postaciami, wiÄ™c któż je może rozpoznać?”
Kim był Joe DiMaggio?
Wielcy o Hemingwayu
Najważniejsze cytaty – „Stary czÅ‚owiek i morze”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies