„Potop” Henryka Sienkiewicza jako powieść historyczna ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Potop

„Potop” Henryka Sienkiewicza jako powieść historyczna

Autor: Karolina Marlêga

„PrzeszÅ‚ość dla Sienkiewicza byÅ‚a przede wszystkim przeszÅ‚oÅ›ciÄ… wielkich postaci, wielkich namiÄ™tnoÅ›ci i uczuć. W tym byÅ‚ romantykiem. Jednakże forma przedstawienia dziejów, posÅ‚ugiwanie siÄ™ źródÅ‚em, dbaÅ‚ość o wymiar typowy i realistycznÄ… motywacjÄ™ – wiążą go z pozytywizmem. MiÄ™dzy owymi biegunami metod twórczoÅ›ci mieÅ›ci siÄ™ niewÄ…tpliwie Potop”. Tadeusz Bujnicki, Alicja Helman, „Potop” Henryka Sienkiewicza. Powieść i film.

I. Powieść historyczna jako gatunek literacki

Powieść historyczna jest jednÄ… z odmian ogólnie rozumianej powieÅ›ci (jest jej podgatunkiem). SpeÅ‚nia warunki wyznaczone dla tego popularnego, acz absorbujÄ…cego czas gatunku (umieszczenie Å›wiata przedstawionego w mniej lub bardziej odlegÅ‚ej przeszÅ‚oÅ›ci, liczÄ…c od chwili powstania utworu, dążenie do respektowania prawdy historycznej, zestawienie postaci historycznych i fikcyjnych przeżywajÄ…cych przygody prawdopodobne w danych realiach historycznych). WyodrÄ™bniÅ‚a siÄ™ na samodzielny gatunek dziÄ™ki twórczoÅ›ci wybitnego angielskiego pisarza Waltera Scotta (1771-1832), który wzbogaciÅ‚ literaturÄ™ takimi dzieÅ‚ami, jak: „Rob Roy”, „Waverley”, „Ivanhoe”.

OdmianÄ™ powieÅ›ci historycznej, reprezentowanÄ… przez Waltera Scotte’a nazywamy powieÅ›ciÄ… walterscottowskÄ…. W swoich powieÅ›ciach Å‚Ä…czyÅ‚ wÄ…tki romansowe z rozbudowanym obrazem wydarzeÅ„ i obyczajów epoki, w której rozgrywaÅ‚a siÄ™ akcja.

Aby zdefiniować powieść historycznÄ…, należy odnaleźć te elementy, które odróżniajÄ… jÄ… od powieÅ›ci „zwyczajnej”. Otóż sedno tkwi w temacie i wykorzystaniu materiałów. ŹródÅ‚owÄ… podstawÄ™ powieÅ›ci historycznej stanowiÄ… zdarzenia z przeszÅ‚oÅ›ci, które sÄ… przedstawiane czytelnikowi dziÄ™ki dÅ‚ugiej pracy autora przy lekturze dokumentów źródÅ‚owych. Pisarz zaczyna być wówczas zarówno artystÄ…, rzemieÅ›lnikiem sÅ‚owa, jak i historykiem.

Silnie na rozwój powieści historycznej zadziałała epoka romantyzmu, w której zmieniły się perspektywy postrzegania rzeczywistości. Z biegiem lat i publikowaniem kolejnych dzieł powieść historyczna wyodrębniła się na stałe z powieści i zaczęła był samodzielnym gatunkiem.
Od tej też pory staÅ‚a siÄ™ powodem gorÄ…cych dyskusji krytyków. Jak pisze Tadeusz Bujnicki oraz Alicja Helman, autorzy znaczÄ…cej dla pojmowania utworu pozycji „Potop” Henryka Sienkiewicza. Powieść i film: „Postawiono pytania o zakres i funkcjÄ™ „prawdy” (a wiÄ™c materiaÅ‚u historycznego) oraz fikcji (a wiÄ™c swobodnego dziaÅ‚ania autora). Rozważano również kwestie zwiÄ…zane z celami ideowymi powieÅ›ci historycznej, oraz jej cechy gatunkowe i stylistyczne (…)”. Oto frapujÄ…ce w tamtym czasie, w dobie rodzÄ…cej siÄ™ powieÅ›ci historycznej, problemy zwiÄ…zane z nowym gatunkiem:

„Prawda” w powieÅ›ci historycznej – to zagadnienie wywoÅ‚aÅ‚o najwiÄ™cej sporów wÅ›ród krytyków, twórców oraz badaczy. Choć jedni zakÅ‚adali, że autor ma prawo przeksztaÅ‚cać, modyfikować historyczne fakty w imiÄ™ tak zwanej „prawdy artystycznej” , to ciÄ…gle jednak borykano siÄ™ z wytyczeniem granic tego zbyt ogólnego, wzglÄ™dnego i elastycznego pojÄ™cia. PrzykÅ‚adem zastosowania „prawdy artystycznej” jest zmiana rzeczywistoÅ›ci rzez Sienkiewicza w zakoÅ„czeniu swej powieÅ›ci (Polska nie pokonaÅ‚a Szwedów).

Funkcje powieÅ›ci historycznej – podstawowÄ… funkcjÄ… tego gatunku jest oczywiÅ›cie funkcja poznawcza. Nie należy jednak utożsamiać dzieÅ‚ sienkiewiczowskich czy walterskotowskich jedynie z tak wÄ…skÄ… rolÄ…. Poza niÄ… powieść historyczna powinna speÅ‚niać zadanie estetyczne, zawierać w sobie – jak piszÄ… Bujnicki i Helman – „Å›lady archaicznego eposu i baÅ›ni, cechy poematu i historycznego dramatu” oraz inne odmiany epickie. Tak też siÄ™ dzieje w przypadku powieÅ›ci Sienkiewicza, która Å‚Ä…czy w sobie pierwiastki baÅ›ni, ludowej legendy, apokryfu czy kroniki. DziÄ™ki dzieÅ‚u poznaliÅ›my obyczaje i stosunki spoÅ‚eczno-polityczne siedemnastowiecznej Polski, jak również mogliÅ›my przeczytać o cudzie podczas obrony Jasnej Góry czy zapoznać siÄ™ z wieloma stylizacjami.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Inne
Charakterystyka Aleksandry Billewiczówny
Charakterystyka Andrzeja Kmicica / Babinicza
Czas i miejsce akcji „Potopu”
Geneza i okolicznoÅ›ci powstania „Potopu”
„Potop” - TOM I - streszczenie szczegółowe
PrzeglÄ…d bohaterów historycznych „Potopu”
„Potop” - TOM II - streszczenie szczegółowe
Sposoby kreowania postaci w powieÅ›ci „Potop”
„Potop” - TOM III - streszczenie szczegółowe
Obraz XVII-wiecznego społeczeństwa w powieści Henryka Sienkiewicza
„Ku pokrzepieniu serc” - znaczenie utworu „Potop”
Bohaterowie fikcyjni oraz znani z historii, a nieobecni we współczesnych podręcznikach
TÅ‚o historyczne „Potopu” - stosunki polsko-szwedzkie w XVII wieku
Streszczenie „Potopu” w piguÅ‚ce
Jan Onufry Zagłoba - charakterystyka
JÄ™zyk i styl powieÅ›ci historycznej „Potop”
„Potop” Henryka Sienkiewicza jako powieść historyczna
Kompozycja i artyzm powieÅ›ci „Potop”
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „Potopu”
Powieść historyczna w dziewiętnastowiecznej Polsce
Janusz Radziwiłł - charakterystyka
Biografia Henryka Sienkiewicza
Motyw miÅ‚oÅ›ci w „Potopie”
Filmowe adaptacje „Potopu”
Polscy powieÅ›ciopisarze o „Potopie”
Krytycy literaccy i badacze o „Potopie”
Ciekawostki o Henryku Sienkiewiczu
Wypowiedzi o Sienkiewiczu
Kalendarium twórczości Henryka Sienkiewicza
Kalendarium życia Henryka Sienkiewicza
Najważniejsze cytaty z „Potopu”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies