Dwudziestolecie miedzywojenne

Dwudziestolecie miedzywojenne

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”

Ramy czasowe: w porównaniu do innych epok, Å‚atwo wyodrÄ™bnić, dziÄ™ki doniosÅ‚ym wydarzeniom historycznym – odzyskanie przez PolskÄ™ niepodlegÅ‚oÅ›ci w 1918 roku i wybuch II wojny Å›wiatowej – 1 wrzeÅ›nia 1939 roku.

Podstawowe wyznaczniki:
  • programowe zerwanie z dorobkiem lirycznym MÅ‚odej Polski (opozycja wobec modernizmu),

  • sprzeciw wobec panujÄ…cej w poprzedniej epoce manierze (ustabilizowany zespół nastrojowych motywów, luźna impresjonistyczna konstrukcja wiersza, sÅ‚ownictwo),

  • wyjÅ›cie poezji na ulicÄ™, wprowadzenie mowy potocznej do liryki, dążenie do uproszczenia poezji (nurt franciszkaÅ„ski), kreacja podmiotu lirycznego na zwykÅ‚ego czÅ‚owieka.


Główne tematy i koncepcje poetyckie dwudziestolecia międzywojennego:
  • poszerzenie tematyczne poezji (tematy obyczajowe, z życia codziennego, opisy przedmiotów),

  • odrzucenie hierarchii tematów,

  • obniżanie stylów, rezygnacja z tematów wysokich (hymn, modlitwa),
    mowa potoczna,

  • odkrycie codziennoÅ›ci, przedmiotem poezji Å›wiat współczesny, Å›wiat plebejski (poczÄ…tkowo tematyka franciszkaÅ„ska, głównie wprowadzenie do poezji plebejusza z miejskich przedmieść),

  • miasto – dwie sprzeczne wizje – miejsce szerzÄ…cego siÄ™ zÅ‚a, a z drugiej strony zachwyt metropoliÄ… i jej możliwoÅ›ciami, fascynacje cywilizacyjne może przeciwstawić koszmarowi miasta,

  • masa – tÅ‚um miejski, postawy kolektywistyczne,

  • maszyna – przykÅ‚ad racjonalnoÅ›ci dziaÅ‚ania (odkryta przez AwangardÄ™ krakowskÄ…), technicystyczny jÄ™zyk, motyw pracy miejskiej,motyw miejskiej rozrywki, motyw sportu,

  • obok realnoÅ›ci fantastyka i groteska, Å‚Ä…czenie tych nurtów (fantastyczny reportaż),

  • nowy wymiar liryki miÅ‚osnej – zliberalizowanie normy intymnoÅ›ci, brak idealizacji ciaÅ‚a,

  • poezja miÅ‚osna „schodzi na ulicÄ™”,

  • pierwsze lata – Å›wiat widzialny, konkret, rezygnacja z wielkich problemów,

  • poezja religijna – zeÅ›wiecczenie symboliki religijnej, wystÄ™powanie form takich jak litania czy modlitwa (Emil ZegadÅ‚owicz, Wojciech BÄ…k),

  • dwa podstawowe sposoby rozumienia poezji: utwór jako konstrukcja (budowanie od nowa Å›wiata w jÄ™zyku wyobraźnia jako czynnik konstrukcyjny), utwór jako wizja (swobodny przepÅ‚yw obrazów, widzenie, sen),

  • domenÄ… wyobraźni – groteska (dekompozycja elementów Å›wiata, a nastÄ™pnie ukÅ‚ad sprzeczny z logikÄ…) – kategoria uniwersalna,
    charakterystyczna dla całej epoki (wersja ludyczna i katastroficzna).


Gatunki dwudziestolecia międzywojennego:
  • zaprzeczenie kategorii gatunku nie znalazÅ‚o pokrycia w praktyce poetyckiej,

  • niepowtarzalność reguÅ‚ wyÅ‚Ä…cznie jako hasÅ‚o programowe,

  • gatunki tradycyjne – reaktywowanie ody, elegii (skÅ‚adnik tradycji literackiej); sonety (SÅ‚onimski), ballady (LeÅ›mian),

  • gatunki nowe – wiersze-monodramy – wypowiedzi w jednostronnym dialogu, osadzone we współczesnym obyczaju miejskim (Skamandryci), oktostychy (Iwaszkiewicz)

  • nobilitacja gatunków niskich (ballada podwórzowa, piosenka kabaretowa, skecz,

  • aktywność form dziennikarskich.


Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies