Narracja opowiadań Borowskiego - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Opowiadania Borowskiego

Narracja opowiadań Borowskiego

Autor: Karolina Marlêga

Narracja opowiadaÅ„ wykorzystuje technikÄ™ kontrastu, czego przykÅ‚adem może być fakt, iż Tadek z takÄ… samÄ… zrÄ™cznoÅ›ciÄ… posÅ‚uguje siÄ™ w swych opisach upoetyzowanym jÄ™zykiem stylu artystycznego (opisy przyrody: „CieÅ„ kasztanów jest zielony i miÄ™kki. KoÅ‚ysze siÄ™ lekko po ziemi jeszcze wilgotnej, bo Å›wieżo skopanej, i wznosi siÄ™ nad gÅ‚owÄ… seledynowÄ… kopuÅ‚Ä… pachnÄ…cÄ… porannÄ… rosÄ…. Drzewa tworzÄ… wzdÅ‚uż drogi wysoki szpaler, a czuby ich rozpÅ‚ywajÄ… siÄ™ w kolorycie nieba. OdurzajÄ…ca woÅ„ bagna ciÄ…gnie siÄ™ od stawów. Trawa zielona jak plusz srebrzy siÄ™ jeszcze rosÄ…, ale ziemia już paruje w sÅ‚oÅ„cu. BÄ™dzie upaÅ‚” – pierwszy akapit opowiadania „DzieÅ„ na Harmenzach”, córki i domku gospodarza na Harmenzach, czasów wolnoÅ›ci czy ukochanej: „MyÅ›lÄ™ o tym, jak bardzo tÄ™skniÅ‚em do Twojego ciaÅ‚a w te dni (…)Twoje perfumy i szlafrok, czerwony jak brokat z obrazów Velaskeza, ciężki, dÅ‚ugi (strasznie go lubiÅ‚em, w jego ramach wyglÄ…daÅ‚aÅ› najwspanialej, choć Ci o tym nigdy nie mówiÅ‚em” – „U nas, w Auschwitzu…”), co i wiÄ™ziennym żargonem (bogatym w wyrazy obce i wulgarne). Pokazuje w ten sposób w pÅ‚aszczyźnie leksykalnej, że wolność i obóz koncentracyjny to dwa odmienne Å›wiaty. Drewnowski pisze: „W prozie Borowskiego tkwi zasadnicza, nieuchronna sprzeczność – miÄ™dzy Å›wiatem pustym, lagrowanym, kamiennym a werwÄ… i bujnoÅ›ciÄ… artystycznÄ…”.

Prócz tego narrator nie unika w swych opisach elementów turpistycznych (na przykÅ‚ad brzydota owrzodzonej skóry: „Ale raz zrobiÅ‚em opatrunek jakiejÅ› flegmony [ropieÅ„ Å›ródmięśniowy, druga klasyczna choroba oÅ›wiÄ™cimska](…) MiaÅ‚ flegmonÄ™ prawego poÅ›ladka, potem caÅ‚ego uda, kieszeÅ„ ropnÄ…”) oraz naturalistycznych (widoczne w opisach fizjologii: „Brzuchacz opiÄ™ty kraciastÄ… kamizelkÄ… z brelokiem, patriarchalnie siwy, apoplektycznie nerwowy Inżynier z brodÄ… w klin”, czy walki o pożywienie).

Jaki jest narrator? Jest więźniem przeciÄ™tnym, jednym z wielu. DoÅ›wiadczonym pobytem w kilku obozach i znajÄ…cym zasady, które w nich panujÄ…. Zmierza do zajmowania takich funkcji w obozie, które dajÄ… mu okreÅ›lone korzyÅ›ci, najczęściej lepsze i czÄ™stsze posiÅ‚ki (raz jest sanitariuszem, innym razem pomocnikiem kapo lub czÅ‚onkiem Kanady). Swój spryt pożytkuje organizujÄ…c jedzenie (zamienia kotÅ‚y z zupÄ…, by zabrać dla swojej grupy ten wiÄ™kszy, co spotyka siÄ™ ze zrozumieniem „pokrzywdzonych” więźniów: „kto pierwszy, ten lepszy”).
Gdy tylko opowiadania ujrzaÅ‚y Å›wiatÅ‚o dzienne, wielu próbowaÅ‚o (i próbuje nadal) utożsamić narratora – Tadka, z autorem opowiadaÅ„ – Tadeuszem Borowskim. Choć wiele elementów z ich biografii można uznać za podobne lub nawet jednolite (zwiÄ…zek z koleżankÄ… ze studiów MariÄ… i praca w firmie budowlanej – „Pożegnanie z MariÄ…”, okres pobytu na Pawiaku – „ChÅ‚opiec z BibliÄ…”, praca fizyczna w majÄ…tku na Harmenzach - „DzieÅ„ na Harmenzach”, funkcja flegera - „U nas, w Auschwitzu…”, pobyt po wyzwoleniu przez amerykaÅ„skÄ… armiÄ™ w obozie na przedmieÅ›ciach Monachium, a dokÅ‚adnie we Freimannie - opowiadanie „Bitwa pod Grunwaldem”), to jednak losy bohatera nie sÄ… odwzorowaniem natury i faktów z życia Tadeusza Borowskiego. ÅšwiadczÄ… o tym chociażby wspomnienia jego współwięźniów o obozowych realiach. Z tych relacji wyÅ‚ania siÄ™ portret czÅ‚owieka nieÅ›miaÅ‚ego, zagubionego, gÅ‚odnego, a przede wszystkim - współczujÄ…cego. Lementowicz stwierdza: „Autor pozostawia swojemu bohaterowi wÅ‚asne imiÄ™ w myÅ›l owej tragicznej winy, której nie można siÄ™ wyprzeć: każdy, kto otarÅ‚ siÄ™ o Å›mierć i biernie jej przyglÄ…daÅ‚, kto przetrwaÅ‚, ten ponosi współodpowiedzialność za to, co siÄ™ staÅ‚o”.

strona:    1    2  

Szybki test:

Narrator opowiadań jest:
a) więźniem przeciętnym, jednym z wielu
b) więźniem niezauważalnym przez innych
c) wyróżniającym się siłą i uporem więźniem
d) wyróżniającym się ogładą i inteligencją więźniem
RozwiÄ…zanie

Technika behawiorystyczna polega na:
a) przedstawieniu człowieka, opisującym jego wygląd, zachowanie i język, a także myśli oraz wewnętrzne przekonania
b) przedstawieniu człowieka, opisującym jego myśli czy wewnętrzne przekonania, a nie wygląd
c) przedstawieniu człowieka, opisującym jego wygląd, zachowanie i język, a nie myśli czy wewnętrzne przekonania
d) przedstawieniu człowieka, opisującym jego charakter
RozwiÄ…zanie

„»Moralność odwróconego dekalogu» polega na tym, że:
a) aby przeżyć w obozie mnie wolno było łamać zasad moralnych
b) zachowania naganne w obozie na wolności są pożądane
c) zachowania naganne na wolności, w obozie są pożądane
d) należy zachować w obozie zasady dekalogu mimo wszystko
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
Pożegnanie z Marią - streszczenie
Matura na Targowej - streszczenie
Chłopiec z Biblią - streszczenie
U nas, w Auschwitzu… - streszczenie
Ludzie, którzy szli - streszczenie
Dzień na Harmenzach - streszczenie
Proszę państwa do gazu - streszczenie
Śmierć powstańca - streszczenie
Bitwa pod Grunwaldem - streszczenie
Biografia Tadeusza Borowskiego
„Oto jest dziwne opÄ™tanie czÅ‚owieka przez czÅ‚owieka” - czÅ‚owiek zlagrowany
Historia w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego
Narracja opowiadań Borowskiego
WÄ…tki autobiograficzne w opowiadaniach Borowskiego
„Bo żywi zawsze majÄ… racjÄ™ przeciw umarÅ‚ym”, czyli rola opowiadaÅ„ Borowskiego w powojennym Å›wiecie
Cechy opowiadań Borowskiego
Ważne cytaty z opowiadań Borowskiego
SÅ‚ownictwo obozowe w opowiadaniach Borowskiego
Bibliografia
Opowiadania Borowskiego na wielkim ekranie




Bohaterowie



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies