Lament - interpretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Lament - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

DokÅ‚adna lektura tej części uwidacznia jednak, iż tak naprawdÄ™ do tego czynu ktoÅ› – sytuacja bÄ…dź osoba - go zmusiÅ‚. To prawdÄ… – jest „mordercÄ…”, lecz postrzega siebie także poniekÄ…d jako ofiarÄ™:
„jestem mordercÄ…
jestem narzędziem
tak ślepym jak miecz
w dÅ‚oni kata”.
Nazwanie siebie Å›lepym „narzÄ™dziem” w dÅ‚oniach przeÅ›ladowców nie sprawia jednak, iż wyrzuty sumienia przestajÄ… go drÄ™czyć. CaÅ‚y czas czuje siÄ™ winny. Choć żaden krok podjÄ™ty w tych latach nie byÅ‚ Å›wiadomy i zainicjowany przez niego, to jednak udziaÅ‚ w zbrodniach go obciąża, ich wspomnienie jest ciężarem, który każdego dnia przygniata go z tÄ… samÄ… siÅ‚Ä…, zarówno w sensie fizycznym, jak i psychicznym.
W kolejnej części podmiot wyraźnie odwoÅ‚uje siÄ™ do czasu II wojny Å›wiatowej. Zdradza, iż sześć lat spÄ™dziÅ‚ w miejscu, w którym „buchaÅ‚ z nozdrza opar krwi:, gdzie straciÅ‚ wiarÄ™ w religiÄ™, kulturÄ™, w czÅ‚owieczeÅ„stwo:
„Okaleczony nie widziaÅ‚em
ani nieba ani róży
ptaka gniazda drzewa
świętego Franciszka
Achillesa i Hektora
Przez sześć lat
buchał z nozdrza opar krwi
Nie wierzÄ™ w przemianÄ™ wody w wino
nie wierzę w grzechów odpuszczenie
nie wierzÄ™ w ciaÅ‚a zmartwychwstanie”.
NazywajÄ…c siebie „okaleczonym”, który nie mógÅ‚ obserwować piÄ™kna natury, naÅ›ladować moralnej postawy Å›w. Franciszka czy wzorować siÄ™ na bohaterach spod Troi.

Ostatnie trzy wersy sÄ… ostatecznÄ… negacjÄ… zdaÅ„ wypowiadanych w chrzeÅ›cijaÅ„skim wyznaniu wiary („Credo”) i dobitnie podkreÅ›lajÄ… rozdarcie psychiczne podmiotu, nie wierzÄ…cego już w swoje czÅ‚owieczeÅ„stwo: „Dotychczasowa wiara, podstawowe zaÅ‚ożenia chrzeÅ›cijaÅ„stwa wszystko to legÅ‚o w gruzach, ponieważ podmiot sam zakwestionowaÅ‚ porzÄ…dek moralny zapisany w dekalogu – wojna zmusiÅ‚a go do zabicia czÅ‚owieka. Z tego powodu straciÅ‚ oparcie w – wydawaÅ‚o siÄ™ – jednoznacznym i nienaruszalnym systemie wartoÅ›ci. Wraz z zabijaniem ludzi zniszczono również moralne odruchy” (Teodor Farent, „Poezje Tadeusza Różewicza”, Lublin 2007).
W finalnym wyznaniu podmiotu widać jednak pewnÄ… sprzeczność. Mimo iż odcina siÄ™ od zaÅ‚ożeÅ„ chrzeÅ›cijaÅ„stwa, które wedÅ‚ug niego w obliczu tragizmu II wojny Å›wiatowej okazaÅ‚y siÄ™ niewystarczajÄ…ce i nie uchroniÅ‚y go przed utratÄ… szacunku do samego siebie, to jednak zarówno charakterystyczny dla koÅ›cielnych pieÅ›ni tytuÅ‚ wiersza – „Lament”, jak i poczÄ…tkowa proÅ›ba o wysÅ‚uchanie jego opowieÅ›ci, sÄ… dążeniem do oczyszczenia siÄ™ z winy poprzez spowiedź. Wydaje siÄ™, iż podmiot chciaÅ‚by rozgrzeszenia z popeÅ‚nionych grzechów, a wiÄ™c nie straciÅ‚ caÅ‚kowicie wiary w oczyszczajÄ…cÄ… i odradzajÄ…cÄ… siÅ‚Ä™ podzielenia siÄ™ bagażem swoich wojennych doÅ›wiadczeÅ„ z Bogiem.

DoskonaÅ‚ym podsumowaniem liryku Różewicza bÄ™dÄ… sÅ‚owa Teodora Farent, autora opracowania utworu, który z kolei zwraca uwagÄ™ na niereligijność podmiotu: „Wyraźnie ateistyczny ton zakoÅ„czenia i wyznanie win o morderstwie (w każdej sytuacji tak należy nazwać zadanie Å›mierci drugiemu czÅ‚owiekowi) to konsekwencje koszmaru wojny, który okaleczyÅ‚ psychikÄ™ mÅ‚odzieÅ„ca i zamieniÅ‚ go w przytÅ‚oczonego ponurym doÅ›wiadczeniem dojrzaÅ‚ego mężczyznÄ™. Wiersz wskazuje, że przeżycia wojenne prowadziÅ‚y do weryfikacji poglÄ…dów, uÅ›wiadamiaÅ‚y ludziom bezsilność religii i etyki wobec zbrodni uzasadnionej historycznÄ… koniecznoÅ›ciÄ…, stawiaÅ‚y czÅ‚owieka w sytuacji wydziedziczenia z wartoÅ›ci” (T. Farent, dz. cyt.).

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies