Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Czerwone maki... - geneza

„Czerwone maki na Monte Cassino” to pieśń wojskowa, skomponowana dla upamiętnienia serii bitew między oddziałami aliantów, a Wehrmachtem, rozegranych w 1944 roku w okolicy klasztoru Monte Cassino. Nazwane Bitwą o Rzym, starcie to zostało uznane - obok walk pod Stalingradem, na Łuku Kurskim i lądowania w Normandii - za jedną z najbardziej zaciętych walk w czasie II wojny światowej.

Pieśni została skomponowana w nocy z 17 na 18 maja 1944 roku, podczas której rozegrały się najbardziej zaciekłe walki o klasztor. Kilka godzin później miejsce zostało zajęte, lecz rozgrywające się starcia nieodwracalnie zainspirowały znanego przedwojennego śpiewaka operetkowego i kompozytora około dwóch tysięcy piosenek i wielu tekstów rewiowych, mającego na swoim koncie takie popularne piosenki, jak „Wiosna, wiosna jest nareszcie”, „Gdzie twój tata, smarkata” (wyk. Zula Pogorzelska), „Pięciu chłopców z Albatrosa” (wyk. chór rewelersów Eugena, Lwów, 1936), polka „Strażak” („Tu się pali jak cholera...”) czy „Zagraj Antoś tango”.

Dwie pierwsze zwrotki posługujący się pseudonimem Ref-Ren, żołnierz II Korpusu Feliks Konarski napisał w siedzibie Teatru Żołnierza Polskiego (zalążek późniejszej „Polskiej Parady” - Czołówki Teatralnej, potem Czołówki Rewiowej Armii Polskiej na Wschodzie) przy II Korpusie Sił Zbrojnych w Campobasso (miejscowości i gminie we Włoszech, w regionie Molise), gdzie wraz z grupą artystów występował dla 23 Kompanii Transportowej. Słysząc huk dział, popełnił dwie strofy i obudził swego kolegę z Korpusu, kompozytora i dyrygenta - Alfreda Schtza. Ten w kilka godzin napisał popularną po dziś dzień melodię. Jego inne utwory śpiewane były przez wiele lat przez najwybitniejsze powojenne gwiazdy, na przykład Ordonkę, Werę Gran, Eugeniusza Bodo, Mieczysława Fogga.

Gdy nazajutrz, 18 maja 1944 roku, żołnierze II Korpusu zdobyli w końcu klasztor Monte Cassino, zorganizowano naprędce uroczystą akademię z okazji tryumfu. W kwaterze generała Andersa w Campobasso pieśń miała swoją premierę. Wykonała ją orkiestra Alfreda Schtza, złożona z czternastu osób, gdzie solistą był żołnierz armii Andersa, muzyk, piosenkarz i aktor Gwidon Borucki. To on, przyjąwszy pseudonim Guido Lorraine i zamieszkawszy w Londynie, zagrał po wojnie w ponad 40 filmach angielskich, występował w teatrach londyńskich, w angielskich oraz szkockich ośrodkach polonijnych, w programach telewizyjnych, rewiach, w komediach muzycznych, w operetkach, pracował w radiu BBC. nagrywał płyty,


Po pierwszym wykonaniu dwóch zwrotek, Konarski dopisał kilka dni później trzecią część (ostatnia powstała z okazji 25 rocznicy bitwy, dokładnie w 1969 roku).

Złożoną z trzech zwrotek pieśń wydrukowano we Włoszech jeszcze w 1944 roku. Z miejsca zyskała przychylność krytyków i aprobatę czytelników. W nowojorskim „Tygodniku Polskim”, piśmie Jana Lechonia i Kazimierza Wierzyńskiego, trzy miesiące po bitwie o Monte Cassino pisano:
„Piosenka [...], którą śpiewa teraz cały II Korpus, którą śpiewać będziemy wszyscy. Jest to piosenka urodzona w bitwie, piosenka mówiąca po prostu, co czują wszyscy, przeznaczona do chóralnego śpiewu, piosenka, która jest tym dla naszego dzisiaj - czym dla wczoraj był «Rozmaryn»”.

Pieśń szybko zyskała sobie pozycję niemalże drugiego nieoficjalnego hymnu narodowego, o czym świadczy fakt, iż w czasach PRL słuchano jej na stojąco (podobnie jak „Mazurka Dąbrowskiego”). Po dziś dzień jest – obok wierszy Władysława Broniewskiego, odgłosem walk na froncie włoskim.

Innymi piosenkami, podejmującym temat żołnierza walczącego, są między innymi:

  • „Stary kapral z cyklu Śpiewnik domowy”, muz. Stanisław Moniuszko, sł. Pierre-Jean de Branger;


  • strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja

Przyboś Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies