Ojczyzna - interpretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ojczyzna - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wspomnienie Syberii miaÅ‚o na celu przywoÅ‚anie pamiÄ™ci o wszystkich, którzy za czasów caratu i rzÄ…dów wÅ‚adzy sowieckiej zostali tam wywiezieni na pewnÄ… Å›mierć w obozie pracy. W tym kontekÅ›cie „dÅ‚ugość” kolei można zinterpretować jako trasÄ™ polskich mÄ™czenników.
Kolejna linijka okreÅ›la „szerokość” matki-ojczyzny, która pod tym wzglÄ™dem zostaÅ‚a porównana do egzotycznej Sahary. Ta pustynna strefa, bÄ™dÄ…ca najwiÄ™kszÄ… gorÄ…cÄ… pustyniÄ… na Ziemi, rzeczywiÅ›cie rozciÄ…ga siÄ™ na ogromnym teranie. Zajmuje 9 064 300 km² północnej Afryki. Wojaczek wspomniaÅ‚ o niej – podobnie jak w przypadku Syberii – także ze wzglÄ™du na Å‚Ä…czÄ…cÄ… jÄ… z naszym krajem historycznÄ… przeszÅ‚ość. Podczas II Å›wiatowej to wÅ‚aÅ›nie miÄ™dzy innymi na Saharze Alianci (w tym Polacy) rozegrali wiele bitew z paÅ„stwami Osi.
PrzywoÅ‚anie tych dwóch nieprzychylnych czÅ‚owiekowi, skrajnie różniÄ…cych siÄ™ od siebie miejsc – zimnej Syberii i palÄ…cej sÅ‚oÅ„cem Sahary, w kontekÅ›cie matki-ojczyzny zwraca uwagÄ™ czytelnika na czÄ™sto nieżyczliwe i wrogie taktowanie go przez majÄ…cÄ… siÄ™ nim opiekować i dawać poczucie bezpieczeÅ„stwa „rodzicielkÄ™”.

Po przywoÅ‚aniu tak wzniosÅ‚ych i nieco patetycznych obrazów, jak „wieża koÅ›cioÅ‚a”, „Rzymski KoÅ›ciół” i miejsc kojarzÄ…cych siÄ™ z poÅ›wiÄ™ceniem i Å›mierciÄ… tysiÄ™cy Polaków („transsyberyjska kolej” i „Sahara”), podmiot liryczny przechodzi po analizowania psychiki i postÄ™powania matki-ojczyzny poprzez przywoÅ‚ywanie obrazów znanych z codziennoÅ›ci szarego czÅ‚owieka, żyjÄ…cego w PRL-u.

Pierwszym przykÅ‚adem jest „partyjny dziennik”, sugerujÄ…cy „pobożność” matki w ironicznym kontekÅ›cie symbolu peerelowskiej rzeczywistoÅ›ci. Sarkazm podmiotu widać wÅ‚aÅ›nie w zestawieniu cechy „prawdziwego” Katolika z kierowanÄ… przez komunistów gazetÄ… partyjnÄ…, w której nie sposób byÅ‚o znaleźć choćby najmniejszej wzmianki o koÅ›ciele czy wierze w pozytywnym znaczeniu. Porównanie to można także odczytywać jako odbieranie komunizmu niczym wiary. ŻądajÄ…c bezwzglÄ™dnego poparcia dla oficjalnej wÅ‚adzy w licznych publicznych uroczystoÅ›ciach, komuniÅ›ci stawiali swojÄ… ideologiÄ™ na równi z wiarÄ… chrzeÅ›cijaÅ„skÄ…, stajÄ…c siÄ™ na swój sposób Å›wieckim koÅ›cioÅ‚em. WÅ‚aÅ›nie jej dekalog wyznaje w wierszu matka-ojczyzna.
Kolejna linijka przynosi informacjÄ™ o urodzie bohaterki wiersza, jest piÄ™kna „niczym straż pożarna”. To kontrowersyjne zestawienie, sformuÅ‚owane przez podmiot liryczny nasuwa skojarzenie z dzieciÄ™cÄ… fascynacjÄ… wozami i mundurami strażackimi. Z pewnoÅ›ciÄ… nadal co trzeci chÅ‚opiec, zapytany w przedszkolu o swój przyszÅ‚y zawód, odpowie, iż zostanie strażakiem. Taka wÅ‚aÅ›nie jest matka-ojczyzna: piÄ™kna jedynie dla naiwnych, zaÅ›lepionych jej pozornÄ…, powierzchownÄ… urodÄ…, nie dostrzegajÄ…cych kryjÄ…cego siÄ™ w niej niebezpieczeÅ„stwa (pożar, Å›mierć, nieszczęście). Wojaczek ukazuje w tym wersie, iż estetyka Polska polega jedynie na strojność i paradnoÅ›ci. BÅ‚yszczÄ…ce, czerwone kaski czy reprezentatywne mundury skutecznie odwracajÄ… uwagÄ™ od rzeczywistego zagrożenia.

Matka jest również „cierpliwa jak oficer Å›ledczy”. To kolejny dowód na sÅ‚uszność odczytywania wiersza w kontekÅ›cie komunizmu, gdy sÅ‚owo „ojczyzna” przywodziÅ‚o Wojaczkowi na myÅ›l SÅ‚użbÄ™ BezpieczeÅ„stwa, organ bezpieczeÅ„stwa PRL, dziaÅ‚ajÄ…cy w latach 1956-1990 i majÄ…cy na celu utrwalać wÅ‚adzÄ™ komunistycznÄ… wszelkimi możliwymi sposobami, nie wykluczajÄ…c morderstw czy tortur.

Podobnie jak wzmianka o „pobożnoÅ›ci” niczym „partyjny dziennik”, także ten wers należy interpretować ironicznie.

„I bolesna jak gdyby w poÅ‚ogu” – Wojaczek przywoÅ‚uje popularny w sztuce chrzeÅ›cijaÅ„skiej motyw Matki Boskiej Bolesnej. Po wizerunek cierpiÄ…cej po stracie Syna, klÄ™czÄ…cej pod krzyżem Maryi siÄ™gnÄ…Å‚ wczeÅ›niej m. in. Adam Mickiewicz. W jego liryku „Do Matki Polki” czytamy:

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies