Motywy literackie w „PieÅ›ni o Rolandzie” ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Pieśń o Rolandzie

Motywy literackie w „PieÅ›ni o Rolandzie”

Autor: Karolina Marlêga

Idealny rycerz

W utworze zarówno Roland, jak i Oliwier oraz Turpin, a po części także Karol Wielki, to wspaniali przedstawiciele stanu rycerskiego. Każdy z nich postÄ™powaÅ‚ zgodnie z przyjÄ™tym kodeksem, przedkÅ‚adajÄ…c ponad wÅ‚asne życie dobro swojego seniora. Na przykÅ‚adzie Rolanda widzimy, iż jednÄ… z podstawowych cech idealnego rycerza jest dobre pochodzenie – tytuÅ‚owy bohater byÅ‚ synem siostry samego cesarza. Roland obdarzony byÅ‚ tak wielkÄ… siÅ‚Ä…, że przecinaÅ‚ przeciwników na pół, niejednokrotnie wraz z ich koÅ„mi. Idealny rycerz reprezentowaÅ‚ najwyższe cnoty i idee. Ważnym elementem wizerunku Rolanda jest jego koÅ„ – Wajlantyf – i miecz – Durendal.

Idealny władca

W utworze motyw ten zrealizowany został poprzez kreację Karola Wielkiego. W całej literaturze europejskiej trudno jest znaleźć tak bardzo wyidealizowany obraz władcy. Karol Wielki w utworze liczy sobie dwieście lat, ma długą siwą brodę, lecz pomimo tego wciąż jest wspaniałym rycerzem. Swoich poddanych miłuje tak wielce, że niejednokrotnie mdleje na widok poległych Francuzów. Król zawsze wysłuchuje rad swoich baronów, a następnie podejmuje słuszne decyzję. Nawet wśród przeciwników budził powszechny szacunek i podziw.

Męska przyjaźń

ByÅ‚a wpisana w Å›redniowieczny kanon powinnoÅ›ci rycerskich. WiÄ™zy, jakie Å‚Ä…czyÅ‚y Rolanda i Oliwiera zostaÅ‚y rozerwane dopiero przez Å›mierć. Mężczyźni za życia mogli na sobie polegać w każdej sytuacji. Dwaj parowie uzupeÅ‚niali siÄ™ wzajemnie: „Roland jest mężny, a Oliwier roztropny; obaj mężowie wspaniaÅ‚ego serca”. Jak pisze WiesÅ‚aw Solecki: „Przyjaźń tych dwóch parów na trwaÅ‚e weszÅ‚a do kultury europejskiej jako znaczÄ…cy wykÅ‚adnik obyczaju rycerskiego Å›redniowiecza”.

Pojedynek

W utworze pojawia się ich bardzo wiele. Najważniejsze dwa rozegrały się pomiędzy Karolem Wielkim a emirem Baligantem oraz pomiędzy Tierim a Pinabelem. W pierwszym przypadku było to starcie wodzów wielkich armii, którzy walczyli ze sobą niczym równy z równym, lecz władca Franków zwyciężył. Drugi pojedynek rozstrzygnął sąd nad Ganelonem. Zwycięstwo słabszego Tierego oznaczało, iż zdrajca i jego krewni zostaną skazani na śmierć. W obydwu przypadkach zwycięstwa były możliwe dzięki interwencji boskiej.
Śmierć (motyw ars moriendi)

Wszechobecny motyw PieÅ›ni o Rolandzie. W utworze ginÄ… dziesiÄ…tki tysiÄ™cy żoÅ‚nierzy, lecz szczególna uwaga poÅ›wiÄ™cona jest tylko jednej – Å›mierci Rolanda. TytuÅ‚owy bohater konajÄ…c postÄ™powaÅ‚ zgodnie z przyjÄ™tymi zasadami „sztuki umierania” (ars moriendi), popularnej w czasach Å›redniowiecznych: „Bierze róg, iżby mu nikt nie robiÅ‚ wyrzutu, i drugÄ… rÄ™kÄ… swój miecz zwany Durendalem. Nieco dalej niż na strzelanie z kuszy idzie ku Hiszpanii przez pole. WstÄ™puje na wzgórek. Tam, pod piÄ™knym drzewem, sÄ… cztery gÅ‚azy z marmuru. Na zielonej trawie upada na wznak (…) Hrabia Roland leży pod sosnÄ…. Ku Hiszpanii obróciÅ‚ twarz. (…) OfiarowaÅ‚ Bogu swÄ… prawÄ… rÄ™kawicÄ™, Å›wiÄ™ty Gabriel wziÄ…Å‚ jÄ… z jego dÅ‚oni. OpuÅ›ciÅ‚ gÅ‚owÄ™ na ramiÄ™; doszedÅ‚, ze zÅ‚ożonymi rÄ™kami, swego koÅ„ca. Bóg zsyÅ‚a mu swego anioÅ‚a Cherubina i Å›wiÄ™tego MichaÅ‚a opiekuna; z nimi przyszedÅ‚ i Å›wiÄ™ty Gabriel, NiosÄ… duszÄ™ hrabiego do raju”. Åšmierć podczas wyprawy krzyżowej uznawana byÅ‚a wówczas za Å›mierć mÄ™czeÅ„skÄ…, która gwarantowaÅ‚a zbawienie. Tak też siÄ™ staÅ‚o w przypadku Rolanda – jego duszÄ™ Å›wiÄ™ci przenieÅ›li do raju.

Walka dobra ze złem

W Pieśni o Rolandzie mamy do czynienia z sytuacją, w której namiestnik Boga, Karol Wielki, staje przeciwko poganom. Czytelnik od razu domyśla się, iż cesarz reprezentuje siły dobra, a Saraceni to ucieleśnienie zła. Dzięki interwencjom Stwórcy armia Karola Wielkiego, która przegrała bitwę w wąwozie Ronsewal, zdołała wygrać wojnę z poganami. Dobro zatriumfowało nad złem.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Inne
Charakterystyka Rolanda
„Pieśń o Rolandzie” – streszczenie
Czas i miejsce akcji „PieÅ›ni o Rolandzie”
Oliwier - charakterystyka
Streszczenie „PieÅ›ni o Rolandzie” w piguÅ‚ce
Problematyka „PieÅ›ni o Rolandzie”
Problem autorstwa „PieÅ›ni o Rolandzie”
Ganelon - charakterystyka
Karol Wielki – charakterystyka
Åšredniowieczne wzorce osobowe na przykÅ‚adzie „PieÅ›ni o Rolandzie”
Prawda historyczna a fikcja literacka w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Åšrodki stylistyczne i artystyczne zawarte w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Narracja „PieÅ›ni o Rolandzie”
Budowa, struktura i kompozycja „PieÅ›ni o Rolandzie”
Chansons de geste
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów „PieÅ›ni o Rolandzie”
Obraz obyczajów epoki w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Plan wydarzeÅ„ „PieÅ›ni o Rolandzie”
TÅ‚o historyczne wydarzeÅ„ przedstawionych w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Motywy literackie w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Najważniejsze cytaty z „PieÅ›ni o Rolandzie”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies