Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Faraon

„Faraon” - TOM II – szczegółowe streszczenie

Autor: Dorota Blednicka

Orszak następcy minął ogromne piramidy: Cheopsa, Khefrena i Mykerina. Zatrzył się tam na krótki postój. Ramzes, obserwując sfinksa, powiedział do Pentuera, że jest w tym miejscu już czwarty raz, ale zawsze odczuwa podziw i żal na widok tajemniczego posągu. Dawniej pragnął wybudować dla siebie grobowiec potężniejszy od dzieła Cheopsa. Kapłan wyjaśnił mu, że lud egipski nie podziwia ogromu piramidy, lecz pamięta ile pracy i ofiar przez trzydzieści lat pochłonęła budowa. Książę opowiedział historię, którą usłyszał z ust ojca, kiedy był z nim tu przed pięcioma laty. Za czasów Tutmozisa I posłowie etiopscy zjawili się w Egipcie, aby ustalić wysokość danin. Faraon na różne sposoby starał się ich przekonać o potędze państwa, żeby uchronić je przed kolejną wojną. Wreszcie postanowił pokazać piramidy, a kiedy Etiopczycy ujrzeli je na drugi dzień podpisali traktat pokojowy. Piramidy bowiem od dawien dawna były wiecznym dowodem nadludzkiej potęgi państwa faraonów. Dla następcy symbolizowały wolę władcy – raz wypowiedziana, musiała zostać spełniona. Wola pana Egiptu musiała być ogromna, skoro potrafiła wnieść tak potężne grobowce, niezależnie od tego, czy był w tym jakiś sens.

Tej nocy Ramzes nie mógł zasnąć, rozmyślając o starym faraonie, który mógł w tym czasie umierać i o chłopach, którzy według Pentuera zasługiwali na litość. Z żalem pomyślał, że jego schorowany ojciec również zasługiwał na litość. W ciągu kilku miesięcy władzy namiestniczej zaznał wiele goryczy. Popatrzył na sfinksa, który był dla niego symbolem kapłaństwa – z ich woli powstał i trwał od wieku, niewzruszony i szyderczo uśmiechnięty.

Nagle usłyszeli śpiewy, dochodzące z podziemnej świątyni. Zdziwiony Pentuer poszedł tam i rozpoznał jękliwą pieśń kapłanów, żegnających faraona. Wrócił do Ramzesa, upadł przed nim i pozdrowił nowego władcę Egiptu. Potem zaczął budzić żołnierzy, a kiedy książę wsiadł na konia, kapłan ujął cugle i prowadził wierzchowca, idąc obok pieszo. Po drugiej stronie szedł Tutmozis. Pentuer ogłosił, że Ramzes od tej chwili jest faraonem i orszak ruszył do miasta.
Rozdział jedenasty
Ramzes wraca do Memfis. Herhor wita go w infule królewskiej, co wzbudza gniew władcy. Jako swojego zastępcę w pełnieniu obowiązków religijnych wybiera arcykapłana Sema. Obejmuje rządy w Egipcie. Królowa Nikotris prosi go, aby nie dążył do zatargów z kapłanami.

Kiedy Ramzes zbliżał się do stolicy, Herhor przygotowywał powitanie nowego władcy. Gdy młody faraon przebywał Nil, na brzegu czekali na niego wszyscy kapłani, dostojnicy i generałowie.

O wschodzie słońca Ramzes XIII wjechał na czele świty na pałacowy dziedziniec. Udał się do łaźni, gdzie wziął kąpiel i odprawił fryzjera, który chciał mu ogolić głowę i zarost. Wieść o tym szybko obiegła pałac i państwo. Arystokraci, nomarchowie i prosty lud szaleli z radości, a strwożeni kapłani jeszcze gorliwiej niż do tej pory obchodzili żałobę po Ramzesie XII.

Faraon, ubrany w żołnierską koszulę, przeszedł do sali audiencyjnej. Tam powitał go Herhor, otoczony arcykapłanami i dostojnikami. Ramzes przyjmował ze spokojem składane mu hołdy. Nagle przemówił do ministra wojny, zapytując go, dlaczego nosi symbol władzy królewskiej. Zapadła cisza, nikt się nie spodziewał, że władca w ten sposób zwróci się do najpotężniejszej osoby w państwie. Arcykapłan zbladł i odpowiedział, że Egipt przez dobę pozostawał bez faraona, a ktoś musiał budzić i układać do snu boga Ozirisa, udzielać błogosławieństwa ludowi i składać hołd przodkom królewskim. Dlatego też najwyższa rada nakazała mu włożyć infułę dziada Ramzesa XIII. Po tych słowach Herhor zdjął czapkę i oddał ją Mefresowi. Ramzes skierował się w stronę tronu, lecz drogę zastąpił mu Mefres, wyjaśniając, że władca, który nie otrzymał święceń arcykapłańskich, nie może spełniać obowiązków wobec cudownego posągu ani składać najwyższych ofiar. Najwyższa rada prosiła o wyznaczenie arcykapłana, który będzie zastępował w tym wszystkim faraona.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    22    23    24    25    26    27    28    29    30    31    32    33    34    35    36    37    38  

Szybki test:

Ramzes XIII został naczelnym wodzem w wojnie z:
a) Grecją
b) Persją
c) Asyrią
d) Libią
Rozwiązanie

Władca Libijczyków dowództwo nad pierwszym korpusem powierzył Tehennie:
a) bratu
b) ministrowi wojny
c) dwudziestoletniemu synowi
d) doświadczonemu dowódcy armii
Rozwiązanie

San-Amen-Herhor został pierwszym faraonem dynastii:
a) dwudziestej siódmej
b) osiemnastej
c) dwudziestej pierwszej
d) dwudziestej
Rozwiązanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

Inne
„Faraon” - TOM I – szczegółowe streszczenie
„Faraon” - TOM II – szczegółowe streszczenie
„Faraon” - streszczenie w pigułce
Czas i miejsce akcji „Faraona”
Geneza „Faraona”
Życiorys Bolesława Prusa
„Faraon” jako powieść historyczna
Tragizm postaci Ramzesa XIII
Walka o władzę w Egipcie – konflikt między Ramzesem XIII a kapłanami
Obraz społeczeństwa egipskiego w „Faraonie” Prusa
Kompozycja utworu i narrator w „Faraonie”
Główne wątki „Faraona” Bolesława Prusa
Plan wydarzeń „Faraona”
Motywy literackie w „Faraonie”
Prawda historyczna a fikcja literacka w „Faraonie”
Realizm „Faraona”
Państwo i jego problemy w „Faraonie”
Charakterystyka pozostałych bohaterów
Ramzes (później Ramzes XIII) – szczegółowa charakterystyka
Uniwersalna wymowa „Faraona”
Przyczyny kryzysu państwa egipskiego
„Faraon” na szklanym ekranie
Plan reform Ramzesa XIII i rządy Herhora
Rola kapłanów w Egipcie
Kalendarium twórczości Bolesława Prusa
Kalendarium życia Bolesława Prusa
Słowniczek pojęć egipskich
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies