Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Ferdydurke

Wielostylowość „Ferdydurke”

Autor: Karolina Marlga

5. Nowe wykorzystanie możliwości językowych.

Autor powieści wykorzystał inne cechy języka, o których często zapominamy. Takimi zdrobnieniami, jak chłoptyś, chłopięta wartościuje swych bohaterów (w tym przypadku przedstawia swój negatywny stosunek). Swą umiejętność manipulowania językiem Gombrowicz podkreśla, tworząc nowe unikalne sensy. Gdy Józio mówi o Pimce, stwierdza: „kulturalnie, jawnie, legalnie, oficjalnie i formalnie profesorem przyniewalał”.

W powieści częstym środkiem stylistycznym są wyliczenia. Wyliczenia przysłówków użytych w funkcji okolicznika sposobu kończy neologizm: przyniewalał, będący kontaminacją. To jest ściągnięciem w jedną postać wyrazową dwóch słów: przywalał i zniewalał. Ten oryginalny wynalazek słowotwórczy mieści w sobie znaczenia obu swych składników. Podkreśla ich semantyczną wartość sobą samym.

6. Symboliczny kod pojęć określających różne formy, czyli „pupa”, „gęba”, „łydka”.

Kod, wymyślony przez autora, ma najistotniejsze znaczenie w procesie percepcji dzieła. Dzięki Gombrowiczowi trzy proste określenia zaczerpnięte z języka potocznego. Oznaczają różne części ciała. Zapisały się na zawsze w kręgu pojęć filozoficznych, określających tryb egzystencji człowieka w społeczeństwie.

  • „Pupa” to szczególny, symboliczny znak dziecięcości, zawierający w sobie niewinność, prostoduszność, łatwowierność, „sentyment” do brzdąca, potrzebę czuwania nad nim. Określenie to jest charakterystyczne dla mowy dziecięcej lub ewentualnie dla leksyki opiekunów dzieci. Gombrowicz skontrastował je z wulgarnym słowem na literę „d”.

  • „Łydka” jest werbalnym symbolem sportu, młodości i witalności oraz zgrabnej, atrakcyjnej, gibkiej sylwetki. Wyraz ten należy do języka biologii oraz ogólnego.

  • „Gęba” jest znakiem maski narzuconej człowiekowi przez środowisko. Samo słowo ma znaczenie kolokwialne.


  • To właśnie te trzy Gombrowiczowskie symbole, a także takie wyrażenia, jak „upupianie”, „pojedynek na miny”, „zgwałcenie przez uszy”, „jedzenie przeciwko komuś” tworzą niekonwencjonalny język powieści. Decydują o awangardowej wymowie całego utworu.




    strona:    1    2  

    Szybki test:

    Poszczególni bohaterowie utworu wypowiadają się:
    a) obnażając za pomocą języka swą „gębę”
    b) językiem literackim
    c) w sposób kolokwialny
    d) w sposób nieprzynależny obowiązującej akurat formie
    Rozwiązanie

    Na jakie zwierzę Gombrowicz zwraca w opisie wsi?
    a) na kurę
    b) na świnię
    c) na krowę
    d) na konia
    Rozwiązanie

    Julian Przyboś nazwał Witolda Gombrowicza:
    a) „poetą zakamarków ludzkiej duszy”
    b) „poetą formy”
    c) „poetą prozy”
    d) „metafizykiem prozy”
    Rozwiązanie

    Więcej pytań

    Zobacz inne artykuły:

    StreszczeniaOpracowanie
    „Ferdydurke” – streszczenie szczegółowe
    „Ferdydurke” – streszczenie w pigułce
    Lekcja polskiego w „Ferdydurke”
    Zawiązanie akcji w „Ferdydurke”
    „Ferdydurke” – geneza powieści
    Główne założenia „Ferdydurke”
    Życiorys Witolda Gombrowicza w skrócie
    Witold Gombrowicz - biografia
    Miejsce akcji „Ferdydurke”
    Narracja „Ferdydurke”
    „Forma” Gombrowicza
    Kompozycja i struktura „Ferdydurke”
    Język „Ferdydurke”
    Charakterystyczne cechy języka „Ferdydurke”
    Konstrukcja „Ferdydurke”
    Wielostylowość „Ferdydurke”
    Przynależność gatunkowa „Ferdydurke”
    Znaczenie słów „pupa”, „gęba”, „łydka” w „Ferdydurke”
    Czas akcji „Ferdydurke”
    Słowa - klucze w „Ferdydurke”
    Kwestia niedojrzałości w „Ferdydurke”
    Pojęcie formy na podstawie „Ferdydurke”
    Gombrowiczowska walka z formą, czyli obnażenie prawdy o człowieku
    Narracja w „Ferdydurke”
    Groteska w „Ferdydurke”
    Relacje międzyludzkie w „Ferdydurke”
    Forma produktem relacji międzyludzkich, czy relacje międzyludzkie wynikiem formy?
    „Ferdydurke” jako powieść nowoczesna
    Parodia w „Ferdydurke”
    Absurd w „Ferdydurke”
    Twórczość Witolda Gombrowicza
    O Gombrowiczu powiedzieli
    Kalendarium życia i twórczości Witolda Gombrowicza - powieściopisarza, dramaturga i eseisty
    Jaki sens ma zakończenie „Ferdydurke”?
    Niedojrzałość w „Ferdydurke”
    Bolimowo i dworek Hurleckich w „Ferdydurke”
    Stancja u Młodziaków w „Ferdydurke”
    Szkoła i uczniowie w „Ferdydurke”
    Klucz do czytania „Ferdydurke”
    Walka Józia z formą
    Charakterystyka chłopiąt i chłopców w "Ferdydurke"
    Narracja Józia – głównego bohatera „Ferdydurke”
    2004 rok rokiem Gombrowicza
    Najważniejsze cytaty z „Ferdydurke”
    Narracja autora – Gombrowicza w „Ferdydurke”
    Pojęcie absurdu, parodii i ironii
    Pojęcie groteski
    Rozbijanie konwencji gatunkowych w „Ferdydurke”
    Gatunki w „Ferdydurke”
    Ekranizacje prozy Gombrowicza
    Cytaty z Gombrowicza
    Motywy oniryczne w „Ferdydurke”
    Bibliografia




    Bohaterowie
    Józio – charakterystyka bohatera
    Profesor Pimko – charakterystyka
    Miętus – charakterystyka bohatera
    Zuta Młodziakówna - charakterystyka
    Kopyrda – charakterystyka
    Syfon – charakterystyka
    Bladaczka – charakterystyka
    Walek - charakterystyka postaci
    Młodziakowie - charakterystyka
    Hurleccy - charakterystyka



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies